Handtagsvärmare

Steef

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
en står i garaget
Är det någon som vet hur man monterar handtagsvärmare på en 660 som är utan batteri på smidigaste sätt?

Kanske det här vore nåt!
Sorry jonas att jag tog en bild från dig men de ser bra ut.

Bifogat

• Namnlöst-1 kopiera.jpg
    Namnlöst-1 kopiera.jpg
    58 KB · Visningar: 250
Steef skrev:
Är det någon som vet hur man monterar handtagsvärmare på en 660 som är utan batteri på smidigaste sätt?

jag har på min 525:a bara kopplat in dom med flatstift på baksidan av kontakten som sitter på H4 lampan till lyset... detta är dock ingen permanent montering jag tänker plocka bort det till sommarn... nämnas bör också att man inte ska koppla alltför effektstarka värmare dit jag har 2 st 20w värmare som är seriekopplade så att det bara blir 20w totalt. så hemskt mycket mer än så bör man inte belasta den kabeln.....

shit va smart, alltså då har man ju lysknappen som av/på jag ska ändå ta bort lyset ifram nu på isen..........

Simpel as that

motardnisse skrev:
Kanske det här vore nåt!
Sorry jonas att jag tog en bild från dig men de ser bra ut.

Tyvärr kan jag inte stänga av och på dem. :D

Vill man ha "riktiga" så är det bara att åka till närmsta affärr och handla.
15w på gasrulle och 20w på andra är lämpligt. Bara att koppla in på lämpligt ställe med en brytare.

Anledningen till att jag har "analoga" är att att är för klent elsystem i SX -03.

Last edited:
Shit va enkelt det var, ihop med två av trådarna, å så in med två på halvljuset.

Ska det inte vara någe motstånd emellan eller är det bara att panga på? Jag e lite kass på el... :va

Jag tog ur sockeln från lampan å använder den, lampan e ju på 35w å 15-20 blir ju 35 så det är väl vattentätt eller ??

Någon som gjort bort sig med någe eller, tips.....erfarenhet?

jb skrev:
Tyvärr kan jag inte stänga av och på dem. :D

Vill man ha "riktiga" så är det bara att åka till närmsta affärr och handla.
15w på gasrulle och 20w på andra är lämpligt. Bara att koppla in på lämpligt ställe med en brytare.

Anledningen till att jag har "analoga" är att att är för klent elsystem i SX -03.

Tom Byron skrev:
Shit va enkelt det var, ihop med två av trådarna, å så in med två på halvljuset.

Ska det inte vara någe motstånd emellan eller är det bara att panga på? Jag e lite kass på el... :va

Jag tog ur sockeln från lampan å använder den, lampan e ju på 35w å 15-20 blir ju 35 så det är väl vattentätt eller ??

Glöm inte en säkring? Iofs så sitter det väl redan en till lyset?

Tom Byron skrev:

Det är vattentätt. Jag tror nog husan har stor generator för att driva både lampa och handtagsvärmare.

Oki, men jag har inte lampan ikopplad nu, bara värmarna. Åker ju bara is då det är ljust.....

jb skrev:
Det är vattentätt. Jag tror nog husan har stor generator för att driva både lampa och handtagsvärmare.

jb skrev:

Nja, det är knappt. Husaberg har fram på 03 140 W, enbart DC, efter likriktning försvinner 20-25% dvs du har ca 110 kvar. I teorin, i sjävla verket har man ca 90-100 W. Handvärmare 35 W, lyse 55 W, baklyse 5 W...så ja, det räcker väl precis. Men då försvinner laddningen till batteri dvs elstarten kommer inte fungera. Slår man av lyse räcker det till handvärmare och lite laddning till batteri.

På Husaberg 04 som har det sämre elsystemet (ur effektsynpunkt) a'la KTM plockar man nog ur maximalt 70-80 W. Där blir det svårt att få generatorn att räcka till något faktiskt.

På 02 med två separata lindningar (AC & DC 70+70) är det bäst att koppla handvärmarna på AC kretsen och låta DC kretsen vara som den är. Men då måste man köra med lyset avslaget, annars fungerar det inte.

Men jag åker varken grusväg eller enduro så mitt lyse är monterat men lyser inte, å dessutom är det 35w lampa, å 15 +20 blir ju 35w så just i MITT fall så borde de gå på ett ut, eller hur. :va

Baklyset är borta oxå....

Adrian_J skrev:
Nja, det är knappt. Husaberg har fram på 03 140 W, enbart DC, efter likriktning försvinner 20-25% dvs du har ca 110 kvar. I teorin, i sjävla verket har man ca 90-100 W. Handvärmare 35 W, lyse 55 W, baklyse 5 W...så ja, det räcker väl precis. Men då försvinner laddningen till batteri dvs elstarten kommer inte fungera. Slår man av lyse räcker det till handvärmare och lite laddning till batteri.

På Husaberg 04 som har det sämre elsystemet (ur effektsynpunkt) a'la KTM plockar man nog ur maximalt 70-80 W. Där blir det svårt att få generatorn att räcka till något faktiskt.

På 02 med två separata lindningar (AC & DC 70+70) är det bäst att koppla handvärmarna på AC kretsen och låta DC kretsen vara som den är. Men då måste man köra med lyset avslaget, annars fungerar det inte.

Adrian_J skrev:
Nja, det är knappt. Husaberg har fram på 03 140 W, enbart DC, efter likriktning försvinner 20-25% dvs du har ca 110 kvar. I teorin, i sjävla verket har man ca 90-100 W. .....

Förklara dig gärna igen där men lite bättre,tack.
Den klarar av att ge 140W enbart DC, men varför skall du likrikta en DC-krets? Den är ju det redan? DC=Direct Current=likström.
En bilgenerator (välströmmare) laddar 14,4V med en fungerande regulator och en likströmsgenerator gör samma sak vid ett visst varvtal.

Linkan skrev:
Förklara dig gärna igen där men lite bättre,tack.
Den klarar av att ge 140W enbart DC, men varför skall du likrikta en DC-krets? Den är ju det redan? DC=Direct Current=likström.
En bilgenerator (välströmmare) laddar 14,4V med en fungerande regulator och en likströmsgenerator gör samma sak vid ett visst varvtal.

Nix, du kan inte ta ut 140 W. Det sitter en likriktare (som gör om AC från generator till DC ut till batteri) under sadel / på stänkskärmen bak som likriktar båda kretsarna på 03. På 01 och 02 är det uppdelat i två kretsar, en AC (för lyse) och en DC (för laddning till batteri).

Anledning till att man gjort så på 03 är mest troligt för att enklast kunna använda sig av Xenonljus som kräver DC, samt få bättre laddning till batteri/elstart. För annat är likström sämre just pga likriktarens mycket dåliga verkningsgrad.

En generator ger ifrån sig högre spänning än 14.4 volt beroende på varvtal, det är därför man kopplar på en regulator som reglererar/stryper spänning till tex 14.4 v vid högre varvtal/spänning. Man måste strypa här eftersom vanliga halogen lampor inte klarar högre spänning.

Normalt försvinner ca 20% av effekten vid likriktning i ren effektförlust eftersom en likriktare har dålig verkningsgrad. Räkna då på 140 W (som är teoretiska värden, inte uppmätta. För att få 140 W måste man i princip ligga på högsta möjliga varvtal och med en kall generator, så fort den blir varm försvinner en del effekt, sen finns det som sagt effektförlust i kablage och regulator/likriktare). Så en trolig siffra på användbar effekt för Husaberg 03 är mellan 80-100 W.

Med fulladdat batteri kan du ta ut ytterliggare 48 Wh med miss modifikation på sjunkande spänning, sen är det slut om inte det finns effekt över till laddning under tiden.

Elsystemet som sitter på dagens enduro cyklar är gjorda precis för att klara av de nödvända för besiktning. De är inte som vanliga motorcyklar med generatorer på kanske 300 W. Vill man kunna plocka ut lite effekt får man försöka ragga tag i ett Megwattsystem som ger 180 W extra. Till Husaberg finns ju även SEM's extra utbyggnadssystem som ger 180 W extra. Eller så kan man byta original svänghjulet mot ett med kraftigare magneter. Påstås ge ca 200 W (mot 140 original) vill jag minnas. Siffrorna är teoretiska, inte mätna under "realistiska" förhållanden. Alla dessa produkter är dock ganska kostsamma och kan i många fall vara svåra att få tag på.

Last edited:
Försvinner det verkligen 20% vid likriktning? Låter otroligt dåligt.

Väntar med spänning på en kommentar från Ulf Lundin! :)

Har ju kopplat så som beskrivs ovan på min KTM dvs 20w handtagsvärme på lyskabeln. Kommer inte ihåg exakt hur stor generatorn är på min KTM men jag har för mig att den är på runt 150w och jag har inte haft några problem med att laddningen till batteriet försvinner.... har kört flera timmar med både värme och halvljus och elstarten har ändå fungerat klockrent trots hyfsad kyla (ner mot en -15C) Det enda jag har ändrat i samband med detta är att jag bytt ut baklampan mot en diodlampa som bara förbrukar 1w eller nåt sånt, så det är väl typ en 4w insparning där :D

Mattan skrev:
Försvinner det verkligen 20% vid likriktning? Låter otroligt dåligt.

Har du aldrig provat känna hur varm en sån där likriktare blir? det är dit effekten far! Är ju som sagt väldigt lite effekt i elsystemet på en modern hoj så 20% är inte så jäkla mycket!

Vid närmare eftertanke...

En likriktare (med kiseldioder) har ju åtminståne ett spänningsfall på två diodspänningsfall, alltså 1.4V. Dessutom har den en inre resistans. Kanske sisådär 0.2 ohm. Om det går 10 ampere ström ger resistansen ytterligare 2V spänningsfall. Alltså totalt 3.4V spänningsfall. Om spänningen på batteriet är 14V, så måste generatorn lämna 17.4V. Varav 3.4V förloras i likriktaren. Ja, det blir faktiskt 20%.

Adrian hade rätt!

Halloj!

Vet att tråden är gammal, men jag gör ett försök istället för att lägga upp en ny!

Jag har en husabergare som jag håller på att koppla lite ljus osv på, så som jag har förstått det så är det 2*70 watt men det försvinner mycket i likriktning osv. Jag har mina hjälmspottar inkopplade på framlysets el och dom lyser kanon fint vitt!
Nu till frågan! Det finns mer ström på hojen som verkar vara oberoende av hjälmljusets ström, dvs den andra gula kabeln.
Testade att koppla in ett extraljus med en 55 watts lampa på den andra gula, och det lyser helt okej på tomgång men när man varvar så lyser den mindre.
hjälmspottarna lyser fullt bra, och man kan hålla på stänga av den andra lampan utan att spottarna reagerar, som dom bör göra om strömmen inte räcker till eftersom det är 2*35 watt + 55 watts lampan. :confused:

Tycker att eftersom ström finns så borde man ju kunna få ordning på den så den går att använda? OBS: Batteri och startmotor är bortkopplade.

Grymt tacksam för svar! Har grubblat på det här länge men aldrig kommit till att fråga :rolleyes:
Har ringt karlströms och där fick jag det svaret att det går att koppla förbi startmotor och batteri och därmed få ut 140 watt. Men det råder så olika åsikter på det, så blir aldrig klok:va

Hoppas texten går att förstå :)

MVH // Rasmus

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back