Handtag i udda storlekar - tips?

Antonova

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2021
Hoj
1982 Suzuki GSX400F
Hej! Har en gammal hoj där gummihandtagen såg lite ledsna ut så jag skar bort dem då jag också håller på och ska montera bar-end speglar. Jag märkte dock att längden på handtagen är olika och att det var delvis därför gripsen satt så dåligt. Gashandtaget på höger sida är 13cm medan vänster sida är 11,5cm.

Fråga till er som är rutinerade hojmodifierare: Har ni något ställe ni brukar vända er till där man kan beställa grips i sådana här egenartade storlekar eller ska man bara köpa för långa och sedan skära av änden? Rekommendationer isf?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej. jag vet inte om det finns handtag i olika längder för vänster och höger. Jag brukar skära av med brytkniv. Beroende på hur hojen ser ut och om du har en fetisch för symmetri så kan du ev. flytta reglage ochbackspegel lite inåt på den korta sidan. Du behöver då borra ett nytt hål i styret för styrpinnen till reglaget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade skurit av på mitten två gånger, dvs skurit bort det som är för mycket på mitten.
För handtagen har ju ofta en liten upphöjning längst ut i båda ändarna och den upphöjningen vill man kanske ha kvar ?
Mina 25 öre.
 

Antonova

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2021
Hoj
1982 Suzuki GSX400F
Jag hade skurit av på mitten två gånger, dvs skurit bort det som är för mycket på mitten.
För handtagen har ju ofta en liten upphöjning längst ut i båda ändarna och den upphöjningen vill man kanske ha kvar ?
Mina 25 öre.
Smart! Will do :))
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att lättare skära vinkelrätt kan man linda tejp runt handtaget.
Överlappar tejpen sig själv perfekt efter ett varv runt handtaget så sitter tejpen vinkelrätt mot handtaget.
Överlappar inte tejpen sig själv perfekt efter ett varv, bara göra om tills det blir perfekt överlapp.
Och då har man en markering att skära efter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För att lättare skära vinkelrätt kan man linda tejp runt handtaget.
Överlappar tejpen sig själv perfekt efter ett varv runt handtaget så sitter tejpen vinkelrätt mot handtaget.
Överlappar inte tejpen sig själv perfekt efter ett varv, bara göra om tills det blir perfekt överlapp.
Och då har man en markering att skära efter.
Och helst har man styv tejp så att man inte tejpar kurvigt, och har ett kvastskaft inne i handtaget att skära mot.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top