Handskar för kallt väder.

1: Styrmuffar.
om inte det funkar (Biltemas är tyvärr snävt skurna, men det finns andra) så hjälper ett par rymliga och vindtäta...

2: ...överdragshandskar jäkligt långt.

3: Trefingerhandskar eller tumvantar är bra eftersom fingret som släpar efter får lite sällskap och stödvärme av de andra fingrarna.


Om man inte gillar klossigheten hos de vanliga värmehandtagen, eller om man hoppar runt mellan olika hojar så har Oxford en smidig lösning.

http://www.oxford-shop.co.uk/item3564.htm

"Heated Overgrips" som sitter med kardborre utanpå det vanliga handtaget.
Sannerligen inte bästa känslan i körningen, men väldigt enkla att riva av och plugga loss när dom inte behövs.
 
Har ju 5 hojar som jag kör så länge som möjligt på säsongen, så vill gärna ha någon form av handskar som funkar. Inte något som monteras på hojen. Så då är det väl bara elvärmda handskar som gäller.
Tycker att Biltemas ser billiga ut. De verkar heller inte ha några inbyggda skydd.

Ska prova att ta på ett extra värmande lager på överkroppen också, för att få upp värmen lite extra. Har aldrig känt att jag frusit på kroppen, men kanske det är bättre att t o m känna sig lite för varm för att få igång blodflödet till armar/händer. Blir spännande att se om det hjälper. :)

Träffade för länge sedan en man vars familj drev en laxodling i stora burar / mjärdar(?) till havs utanför Blekinge. Laxen slaktades på vintern. Ute vid odlingen hade dom en arbetsbod på en flotte. Innan jobbet eldades arbetsboden upp till rejält varmt, sedan alla ytterkläder på och så förberedde man sig genom att sitta med händerna 30 minuter i två hinkar fyllda med is och vatten. Genom att det var så varmt i boden och mycket varma kläder lyckades man lura kroppen att skicka ut blod i händerna för avkylning. Och detta höll sedan i sig under dagen så man kunde jobba med bara händer i det nollgradiga vattnet.
 
Handtagsvärme (oxford), vindskydd (sw motech, barkbusters) och ett par riktigt bra handskar: Alpinestars Jet Road Gore-Tex (http://www.revzilla.com/motorcycle/alpinestars-jet-road-gore-tex-gloves) - varma, vind- och vattentäta, bra skydd och går utmärkt att kombinera med handtagsvärmen - en kanonbra handske! :tummenupp
Ett tips är oxå att inte ha för små handskar, för då blir man kall oavsett hur bra handske man har!
Och, som någon här ovan sa: se till att inte bli nedkyld på övriga kroppen!
 
Träffade för länge sedan en man vars familj drev en laxodling i stora burar / mjärdar(?) till havs utanför Blekinge. Laxen slaktades på vintern. Ute vid odlingen hade dom en arbetsbod på en flotte. Innan jobbet eldades arbetsboden upp till rejält varmt, sedan alla ytterkläder på och så förberedde man sig genom att sitta med händerna 30 minuter i två hinkar fyllda med is och vatten. Genom att det var så varmt i boden och mycket varma kläder lyckades man lura kroppen att skicka ut blod i händerna för avkylning. Och detta höll sedan i sig under dagen så man kunde jobba med bara händer i det nollgradiga vattnet.

Intressant ! Jag brukar få ett par vita fingrar inom någon halvtimme om jag kört fort när det är under +15 trots att jag är mycket bra skyddad. Stannar jag och tinar upp fingrarna, t.ex. genom att fika och hålla dem i varmvatten klarar jag flera timmar sedan i kyla utan att fingrarna domnar.
 
Det blev ett par Held Nordpol 3-fingers handskar. De funkade fint i 1h i +9 grader. :)
 
Jag har ett par ordentligt fordrade sweep-handskar. Har aldrig frusit om händerna trots att jag kört i minusgrader

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Idag blev det en underbar hösttur på 11 mil på 500:an. Temperaturen pendlade mellan +7 och +9.
Klarade hela turen utan att bli nerkyld på händerna. :tummenupp
 
Lägger min röst på styrmuffar som Micke R med flera rekommenderar. Värmer skitbra och det går att ha "normala" handskar även vid minusgrader, något jag inte tycker funkar med bara värmehandtag. Båda i kombination är såklart mest nice. Styrmuffarna kan vara lite vindfång när man kör lite snabbare på landsväg och evt påverka broms och koppling om man inte ser upp lite, alternativt har handtagsskydd.
 
Jag kör fortfarande till jobbet, utan värme i handtagen. Istället har jag på mig Richas tjocka regnhandskar och arméns stora vit/gröna tumvantar för vinterbruk. Inte estetiskt eller ser särskilt tufft ut, men jag slipper frysa om händerna. Och jag är ändå känslig för kyla.

Tidigare säsonger har jag fått avsluta tidigare pga fingerkyla. Men på med tjockare och fler handskar.
 
Jag kör fortfarande till jobbet, utan värme i handtagen. Istället har jag på mig Richas tjocka regnhandskar och arméns stora vit/gröna tumvantar för vinterbruk. Inte estetiskt eller ser särskilt tufft ut, men jag slipper frysa om händerna. Och jag är ändå känslig för kyla.

Tidigare säsonger har jag fått avsluta tidigare pga fingerkyla. Men på med tjockare och fler handskar.

Så gjorde jag förr men det kändes som att köra med boxarhandskar... :(

Styrmuffar har jag provat men de behövde modifieras för att passa och det har jag inte prioriterat. Om jag orkat skulle jag sytt egna så de passat min SportHoj.

Men eftersom jag sällan kör längre sträckor när det är under nollan så räcker handtagsvärmen... :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top