Handledare i Stockholmstrakten?

KL00.3

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2021
Hoj
Ingen, än så länge.
Hej, jag har tänkt börja övningsköra nu i år och håller på att köpa en hoj och utrustningen i nuläget. Jag känner ingen som har mc kort och därför så tänkte jag att det inte skadar att fråga efter någon här på forumet. Jag kan givetvis bjuda på fika och bensin. Så ja, ni som känner er hågade kan väl höra av er.

Alla svar uppskattas!

Numera är det extra svårt att hitta någon som vill ställa upp som handledare då man får ha högst fem adeptrar samtidigt och måste dras med dem under en femårsperiod.
Varför måste man som handledare dras med de i fem år? Är man kontraktbunden eller något?

Varför måste man som handledare dras med de i fem år? Är man kontraktbunden eller något?
Nej, men för att undvika diverse problem som varit med bl.a. svarta trafikskolor kan man numera bara vara handledare åt maximalt 5 personer samtidigt. Ett handledartillstånd är giltigt i fem år. Mig veterligen går det inte heller att avsluta ett handledartillstånd i förtid även om personen i fråga fått sitt körkort - det skulle väl annars kunna vara allt för lätt att kringgå den förstnämnda regeln i såna fall.

Jaha okej jag förstår, jo det gör det väl svårare att hitta nån men det borde inte vara omöjligt, jag får väl lägga upp något på facebook eller svmc med

Tidigare (ändrades i höstas nån gång, orkar inte googla) kunde man vara handledare för upp till 15 personer samtidigt och som sagt gäller handledarskapet i fem år oavsett.
Var nära att sätta mig själv i rävsaxen då jag varit hygglig och ställt upp som handledare för ett par personer tidigare som ville ta mc-kort och på så vis nästan ”fyllt min kvot” trots att yngste sonen ska ta körkort till nästa år och eventuellt vill frugan börja ta mc-kort i år… Svinigt av trafikverket att driva igenom ett sådant beslut så snabbt som de gjort.

Å fan detta har jag missat. Trist, det är rätt kul att vara handledare, men nu får jag ju spara på det lite. :)

Tjena!
Jag skulle ev kunna hjälpa dig under våren, bor i södra Stockholm. du kan väl PM:a mig dina kontaktuppgifter så hörs vi vidare.
//Peter

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...