Handledare i Stockholmstrakten?

KL00.3

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2021
Hoj
Ingen, än så länge.
Hej, jag har tänkt börja övningsköra nu i år och håller på att köpa en hoj och utrustningen i nuläget. Jag känner ingen som har mc kort och därför så tänkte jag att det inte skadar att fråga efter någon här på forumet. Jag kan givetvis bjuda på fika och bensin. Så ja, ni som känner er hågade kan väl höra av er.

Alla svar uppskattas!
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Numera är det extra svårt att hitta någon som vill ställa upp som handledare då man får ha högst fem adeptrar samtidigt och måste dras med dem under en femårsperiod.
 

KL00.3

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2021
Hoj
Ingen, än så länge.
Numera är det extra svårt att hitta någon som vill ställa upp som handledare då man får ha högst fem adeptrar samtidigt och måste dras med dem under en femårsperiod.
Varför måste man som handledare dras med de i fem år? Är man kontraktbunden eller något?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför måste man som handledare dras med de i fem år? Är man kontraktbunden eller något?
Nej, men för att undvika diverse problem som varit med bl.a. svarta trafikskolor kan man numera bara vara handledare åt maximalt 5 personer samtidigt. Ett handledartillstånd är giltigt i fem år. Mig veterligen går det inte heller att avsluta ett handledartillstånd i förtid även om personen i fråga fått sitt körkort - det skulle väl annars kunna vara allt för lätt att kringgå den förstnämnda regeln i såna fall.
 

KL00.3

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2021
Hoj
Ingen, än så länge.
Jaha okej jag förstår, jo det gör det väl svårare att hitta nån men det borde inte vara omöjligt, jag får väl lägga upp något på facebook eller svmc med
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Tidigare (ändrades i höstas nån gång, orkar inte googla) kunde man vara handledare för upp till 15 personer samtidigt och som sagt gäller handledarskapet i fem år oavsett.
Var nära att sätta mig själv i rävsaxen då jag varit hygglig och ställt upp som handledare för ett par personer tidigare som ville ta mc-kort och på så vis nästan ”fyllt min kvot” trots att yngste sonen ska ta körkort till nästa år och eventuellt vill frugan börja ta mc-kort i år… Svinigt av trafikverket att driva igenom ett sådant beslut så snabbt som de gjort.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Å fan detta har jag missat. Trist, det är rätt kul att vara handledare, men nu får jag ju spara på det lite. :)
 

Bobbadilla67

Medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Bandhagen
Hoj
Tiger 800 XRt-15
Tjena!
Jag skulle ev kunna hjälpa dig under våren, bor i södra Stockholm. du kan väl PM:a mig dina kontaktuppgifter så hörs vi vidare.
//Peter
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top