Handledare i Göteborg sökes - Givetvis fås kompensation för besväret.

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Skulle gärna ut o slöåka lite med en elev, enda problemet är att om jag skulle ställa på och försäkra min lilla KTM skulle det rassla iväg på 3500 för ett halvår i försäkring!
 

ronburgundy

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda FMX650
Skulle gärna ut o slöåka lite med en elev, enda problemet är att om jag skulle ställa på och försäkra min lilla KTM skulle det rassla iväg på 3500 för ett halvår i försäkring!
Jag skulle lätt kunna tänka mig att betala din försäkring om du kör med mig!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Förslag:

Ni som söker handledare. Vänd er till den lokala SMC-avdelningen där ni bor. Har ni tur kommer ni därigenom i kontakt med någon instruktör som faktiskt kan något angående det här med att lära någon att köra motorcykel.

Att välja första bästa jeppe som är villig att snurra på stan med er för lite soppapengar kanske inte alltid är det smartaste valet. :fakta

Antagligen så är det väl så att fortfarande har närmare hälften av Sveriges motorcyklister inte övat mc en minut via körskolan eftersom de fick mc-kortet tillsammans med bilkortet. De kanske haft hojkort i 40 år, men tro mig, de vet fortfarande inte hur man bör köra hoj. Och de bör ABSOLUT INTE handleda.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Förslag:

Ni som söker handledare. Vänd er till den lokala SMC-avdelningen där ni bor. Har ni tur kommer ni därigenom i kontakt med någon instruktör som faktiskt kan något angående det här med att lära någon att köra motorcykel.

Att välja första bästa jeppe som är villig att snurra på stan med er för lite soppapengar kanske inte alltid är det smartaste valet. :fakta

Antagligen så är det väl så att fortfarande har närmare hälften av Sveriges motorcyklister inte övat mc en minut via körskolan eftersom de fick mc-kortet tillsammans med bilkortet. De kanske haft hojkort i 40 år, men tro mig, de vet fortfarande inte hur man bör köra hoj. Och de bör ABSOLUT INTE handleda.

Bra förslag.
Förmedlar SMC sådana kontakter alltså?
Var anmäler man sitt intresse för sådant?

Fast jag misstänker att en som tagit sex lektioner ffa vill ÖVA för mindre än ca 700:- skattade per timme.
Vi har inte diskuterat att ersätta trafikskolan direCkt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Vemsomhelst får ju bli smc instruktör så varför skulle man vara så bra på att köra hoj bara för man är det? Min egen erfarenhet säger mig att de tagit twist fo the wrist 2 och översatt en del till svenska som de kallar "full kontroll", som de sen läser varje kväll innan de går och lägger sig och plötsligt kan de allt om att köra hoj och går inte att ifrågasätta nånting :p finns såklart jättebra smc instruktörer med men är ju långt ifrån någon garanti
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Ni verkar bo rätt nära varandra?
Jag har inget emot att agera handledare, det sega är upplockning/avlämning och den sega trippen hemåt sedan, det blir runt 8 mil bara där.
Extrusion verkar kunna ha sin hoj ståendes i Alingsås, det underlättar något vansinnigt för min del.
Du råkar inte ha någon liknande möjlighet?

Om det va mig du menade med att jag och Extrusion bo nära varandra så stämmer det, Jag har ingen möjlighet att ställa hojen i Alingsås, men jag har släp så jag lastar och drar den isåfall. Det enda jag kan behöva hjälp med är att lasta på den igen... Men tänk på att du får bara köra med en "elev" i taget, det kanske ställer till det för dig?

/B
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men tänk på att du får bara köra med en "elev" i taget, det kanske ställer till det för dig?

/B

Tänkte inte på det. Men vafasen, vi kan väl skicka in papprena så får vi se hur det blir?
Last hoj är peanuts.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Vemsomhelst får ju bli smc instruktör så varför skulle man vara så bra på att köra hoj bara för man är det? Min egen erfarenhet säger mig att de tagit twist fo the wrist 2 och översatt en del till svenska som de kallar "full kontroll", som de sen läser varje kväll innan de går och lägger sig och plötsligt kan de allt om att köra hoj och går inte att ifrågasätta nånting :p finns såklart jättebra smc instruktörer med men är ju långt ifrån någon garanti

Det skall till lite mer än att bara läsa full kontroll för att bli instruktör ;)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det skall till lite mer än att bara läsa full kontroll för att bli instruktör ;)

kanske lite men inte överdrivet mycket:

"Har du vad som krävs för att bli instruktör?
1. Har behörighet för MC (körkort)?
2. Gott handlag med att hantera din motorcykel?
3. Har du genomgått en fortbildning så du vet vad det är frågan om?
4. Har du rätt attityd för att vara ett föredöme?
5. Tycker du det är kul att lära ut?
6. Är du utåtriktad och inte rädd att prata med okända människor?
7. Du är medlem i SMC"

sen vettefan om smc instruktörer har lust att vara handledare åt folk som övningskör med.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
kanske lite men inte överdrivet mycket:

"Har du vad som krävs för att bli instruktör?
1. Har behörighet för MC (körkort)?
2. Gott handlag med att hantera din motorcykel?
3. Har du genomgått en fortbildning så du vet vad det är frågan om?
4. Har du rätt attityd för att vara ett föredöme?
5. Tycker du det är kul att lära ut?
6. Är du utåtriktad och inte rädd att prata med okända människor?
7. Du är medlem i SMC"

sen vettefan om smc instruktörer har lust att vara handledare åt folk som övningskör med.

Det där är förutsättningarna ja. Sedan kan man börja arbetet med att så småningom bli instruktör.

Jag vet iaf minst en som har handlett mer än en övningskörare...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vemsomhelst får ju bli smc instruktör så varför skulle man vara så bra på att köra hoj bara för man är det? Min egen erfarenhet säger mig att de tagit twist fo the wrist 2 och översatt en del till svenska som de kallar "full kontroll", som de sen läser varje kväll innan de går och lägger sig och plötsligt kan de allt om att köra hoj och går inte att ifrågasätta nånting :p finns såklart jättebra smc instruktörer med men är ju långt ifrån någon garanti

Vem har nämnt något om att SMC-instruktörer är/ska vara bra på att köra hoj? Det är inte grundförutsättningen för att bli en bra instruktör. Rent teoretiskt behövs det ju inte ens körkort för en sådan syssla.

Visst, instruktörer träffas ofta någon/några gånger per år för att avrosta och vidarutbilda sig men det är ju inte att bli bra/bättre förare som är huvudsyftet med dessa sammankomster. Den viktigaste träningen för instruktörerna sker när de står bredvid andra instruktörer och leter fel i deras körteknik för att sedan kunna informera sin instruktörskollega om vad som denne kan göra för att bli en bättre förare. DET är instruktörsträning. Att träna för att sätta snabbaste varvtiden är inte målet vid instruktörernas utbildning.

Mycket av instruktörernas träning är ju ren pedagogik. HUR man lär ut. Den kunskapen saknas nog hos en hel del av dagens handledare misstänker jag.

Kalla mig gärna cynisk men jag misstänker att de anonyma snubbar som erbjuder sig att vara handledare till en babe på ett sporthojsforum kanske inte alltid har den bästa kompetensen för att utföra uppdraget... Inte heller att de erbjuder sina tjänser för att de prioriterar hennes kunskaper före sina egna lustar...

Visst vore det ballt att bli handledd av Rossi som körkortsaspirant. Men vad är det som säger att han är bra på att lära ut? En halvfet, medelålders, kapten ombord på en guldvinge kan vara en mycket bättre instruktör. Det enda vi med säkerhet kan säga om Rossi är att han såväl hade som alltjämt har mycket bra instruktörer.

SMC bedriver officiellt vissa kurser för de som övningskör, då behövs dock en handledare som tar ansvaret vid körningen. Huruvida man förmedlar kontakter mellan körkortselever och instruktörer är ju upp till varje lokalavdelning. Det finns ingen officiell "handledarförmedling" men det behöver ju inte betyda att det inte finns någon lokal instruktör som kan tänka sig att åta sig en sån syssla privat. Enda sättet att få reda på sådant är att söka kontakt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S

Visst, en hel del smc instruktörer hade säkert varit jättebra handledare, några hade det kanske inte. Men tror även många som inte är smc instruktörer blir utmärkta handledare.

Tycker inte man ska racka ner på nån som erbjuder sig, var själv handledare åt en kille från forumet förra våren och inte fan hade det med någon sorts lustar att göra haha ;) men fick en till hojpolare i slutändan. Detta är sporthoj.com, hittar du några "babes" här så spelar de antagligen för fel lag ;) (om du läser detta och är en jättesöt tjej så förlåt men jag har inte sett dig)

Hade jag själv varit körkortsaspirant hade jag blivit jätteglad om en SMC instruktör hade erbjudit sig att vara handledare, men hade också blivit glad om nån helt annan gjort det, och hade antagligen kört med båda, tror alla har nånting att lära ut :) jag e bra på att lära ut hur man inte ska göra t.ex :tummenupp

edit: sen får de ju också feedback från körskolan vad de behöver träna på och behöver bara nån som åker med av lagliga skäl
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Visst, en hel del smc instruktörer hade säkert varit jättebra handledare, några hade det kanske inte. Men tror även många som inte är smc instruktörer blir utmärkta handledare.

Tycker inte man ska racka ner på nån som erbjuder sig, var själv handledare åt en kille från forumet förra våren och inte fan hade det med någon sorts lustar att göra haha ;) men fick en till hojpolare i slutändan. Detta är sporthoj.com, hittar du några "babes" här så spelar de antagligen för fel lag ;) (om du läser detta och är en jättesöt tjej så förlåt men jag har inte sett dig)

Hade jag själv varit körkortsaspirant hade jag blivit jätteglad om en SMC instruktör hade erbjudit sig att vara handledare, men hade också blivit glad om nån helt annan gjort det, och hade antagligen kört med båda, tror alla har nånting att lära ut :) jag e bra på att lära ut hur man inte ska göra t.ex :tummenupp

Jag hade en spontanelev förra året, vi åker fortfarande ihop.
Jag tycker dessutom om att snacka överlevnadstips och placering på väg ifall någon vill lyssna.

Gillar man inte mitt åksällskap är det bara att låta bli att höra av sig, för min del handlar det mest om att komma ut på lite gatåka vilket inte blir så ofta ifall jag ska åka på egen hand bara.
Risken någon tar är 170 spänn för handledarintyget.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Detta är sporthoj.com, hittar du några "babes" här så spelar de antagligen för fel lag ;) (om du läser detta och är en jättesöt tjej så förlåt men jag har inte sett dig)

Backa några inlägg i tråden... Det torde vara ganska uppenbart vem jag tänkte på.

sen får de ju också feedback från körskolan vad de behöver träna på och behöver bara nån som åker med av lagliga skäl

Du har nog helt rätt i att många resonerar precis så där. Men då har man ju liksom missat vad det här med handledare egentligen handlar om.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Kalla mig gärna cynisk men jag misstänker att de anonyma snubbar som erbjuder sig att vara handledare till en babe på ett sporthojsforum kanske inte alltid har den bästa kompetensen för att utföra uppdraget... Inte heller att de erbjuder sina tjänser för att de prioriterar hennes kunskaper före sina egna lustar...

Herre jisses vilka höga växlar du drar på!!! Detta forum är ju precis som vilket kärring forum som helst vart endaste tråd spårar ut!

Jag kan garantera dig att tanten Babe inte låter sig utnyttjas av någons lustar, jag behöver fler timmar på hojen helt enkelt och har svårt att få ihop det med den handledaren jag har, kunskapen skaffar jag mig på trafikskolan. Och hur anonym tror du man är på nätet, du tror inte redan jag börjat kolla vem det är som erbjudit sig. Tror faktiskt även att min make kommer följa med första gången för att träffa killen ifråga så du behöver inte oroa dig.

Trodde faktiskt inte män var så inskränkta som du uppenbart här bevisar att ni ( iallfall du är, när du inte tror att någon kan ha ärliga avsikter).

/Babe!!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Herre jisses vilka höga växlar du drar på!!! Detta forum är ju precis som vilket kärring forum som helst vart endaste tråd spårar ut!

Jag kan garantera dig att tanten Babe inte låter sig utnyttjas av någons lustar, jag behöver fler timmar på hojen helt enkelt och har svårt att få ihop det med den handledaren jag har, kunskapen skaffar jag mig på trafikskolan. Och hur anonym tror du man är på nätet, du tror inte redan jag börjat kolla vem det är som erbjudit sig. Tror faktiskt även att min make kommer följa med första gången för att träffa killen ifråga så du behöver inte oroa dig.

Trodde faktiskt inte män var så inskränkta som du uppenbart här bevisar att ni ( iallfall du är, när du inte tror att någon kan ha ärliga avsikter).

/Babe!!

Vrrooom vroooom bruden! :)

Du är ny medlem på forumet ser jag. Du har nog inte riktigt insett vilka fula fiskar som simmar i dessa vatten... ;)

Vad jag med sedvanlig ödmjukhet försöker framföra är att kompetens nog ofta saknas hos de som är handledare eftersom de helt enkelt saknar handledarfärdigheterna. Bästa exemplet jag kan ge angående detta påstående är yours truly. Jag hade tagit 2 mc-kort, gjort värnplikt som mc-ordonnans och kört hoj i 10 år innan jag genomgick instruktörsutbildning. Det är inget som helst snack om att det var SMC som erbjöd mig den utbildning som är relevant för att själv kunna lära ut hur man kör hoj. ABSOLUT INTE körskolan.

Det finns en god anledning till att hela handledarsystemet infördes. Alla är inte lämpliga att lära ut körkunskaper. Att köra bil är skitenkelt. Att köra hoj bra är däremot väldigt svårt. Således ställs det väldigt mycket högre krav på den som skall övningsköra med en mc-aspirant än med en bil-dito. Visst kan man skämta om det, och inte ta det hela på särskilt stor allvar, men det ÄR likt förbannat inte på något sätt en barnlek att vara handledare. Det har redan varit en dödsolycka i år med en övningskörande babe. För mindre än tre år sedan förlorade forumet en annan babe under just övningskörning vill jag tyvärr minnas. Vi vill inte förlora fler.

Att låta vem som helst bli ens handledare tycker jag påminner lite grann om att lämna ut inloggningsuppgifterna till bankkontot till vem som helst. Kanske inte så där jättegenomtänkt ändå va?

Och nej, jag försöker inte flörta in mig som din handledare. Du bor i fel socken. ;)
 
Last edited:

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Hon signade sig på Kramérs trafikskola. De höll på att ta död på all glädje min fru (ja, jag har inget konto själv på sporthoj) hade inför att ta mc-kort. Dubbellektioner, hon fick aldrig köra till eller från övningsbanan, drygt tiotusen på lågfartsbanorna samt att de antingen stod och pratade i telefon, pratade med lärare från andra trafikskolor eller ägnade sig åt den grabb som var med på tillsammans-lektionen när han tränade bromsprov eller högfartsbana vilket hon aldrig fick. Hon blev istället tillsagd att inte köra så fort när hon någon gång körde i femtio. Diskriminering pga kön?

Hon har två handledare, en som jobbar 3 av 4 helger och en som har småbarn och inte kunnat köra mer än en gång i år, samt att vi har en gemensam handledare. Vi har varit ute och kört olagligt med en handledare och två elever för att hon ska få träning, hon har kört olagligt ett par mil till krypbana med mig spanandes i bil före efter snutar. Hon har erfarenhet av 3000 mil på två hjul de senaste två åren med en olycka med grävling på cykelbana som resulterade i bruten käke och ett års återbesök hos käkkirurg och bettskena varje natt. Med elcykel.

När jag beskrev hur hon körde för min trafiklärare så sa han bara helt torrt: "Ja, det är ju inte hon som kommer köra ihjäl sig först i er familj." Hon kör aldrig för fort på mc och sällan med bil och isåfall väldigt lite.

Fula fiskar säger du? MartinB verkar helt ärlig i sina avsikter, jag vet vad han heter, var han bor, att han är gift, var han jobbar och födelsedatum (förlåt MartinB, jag är programmerare). Att du tror att hon är puckad när hon letar handledare på ett forum säger mer om din än om hennes intelligens.

Kompetens säger du? Nu är det så att både hon och jag är medelålders med fullt utvecklat konsekvenstänk. En av mina handledare kraschade när jag var ut och övningskörde med honom. Däcket var fel/för kallt och släppte och han fick en high-side inför nästa kurva. Jag vet mina begränsningar och jag körde i 40 i det avsnittet som han kraschade i. Det gick bra för honom dock. Mindre så för hans hoj.

G-man, du är säkert jätteduktig på att köra mc, men jag är tveksam till om du kör mer trafiksäkert än Babe.

Kalla helst inte min fru för bruden, hon är min.

/rob, på babes konto
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Vem har nämnt något om att SMC-instruktörer är/ska vara bra på att köra hoj? Det är inte grundförutsättningen för att bli en bra instruktör. Rent teoretiskt behövs det ju inte ens körkort för en sådan syssla.

Visst, instruktörer träffas ofta någon/några gånger per år för att avrosta och vidarutbilda sig men det är ju inte att bli bra/bättre förare som är huvudsyftet med dessa sammankomster. Den viktigaste träningen för instruktörerna sker när de står bredvid andra instruktörer och leter fel i deras körteknik för att sedan kunna informera sin instruktörskollega om vad som denne kan göra för att bli en bättre förare. DET är instruktörsträning. Att träna för att sätta snabbaste varvtiden är inte målet vid instruktörernas utbildning.

Mycket av instruktörernas träning är ju ren pedagogik. HUR man lär ut. Den kunskapen saknas nog hos en hel del av dagens handledare misstänker jag.

Kalla mig gärna cynisk men jag misstänker att de anonyma snubbar som erbjuder sig att vara handledare till en babe på ett sporthojsforum kanske inte alltid har den bästa kompetensen för att utföra uppdraget... Inte heller att de erbjuder sina tjänser för att de prioriterar hennes kunskaper före sina egna lustar...

Visst vore det ballt att bli handledd av Rossi som körkortsaspirant. Men vad är det som säger att han är bra på att lära ut? En halvfet, medelålders, kapten ombord på en guldvinge kan vara en mycket bättre instruktör. Det enda vi med säkerhet kan säga om Rossi är att han såväl hade som alltjämt har mycket bra instruktörer.

SMC bedriver officiellt vissa kurser för de som övningskör, då behövs dock en handledare som tar ansvaret vid körningen. Huruvida man förmedlar kontakter mellan körkortselever och instruktörer är ju upp till varje lokalavdelning. Det finns ingen officiell "handledarförmedling" men det behöver ju inte betyda att det inte finns någon lokal instruktör som kan tänka sig att åta sig en sån syssla privat. Enda sättet att få reda på sådant är att söka kontakt.


Är du en orange reflexväst?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top