Handledare i Göteborg sökes - Givetvis fås kompensation för besväret.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hon signade sig på Kramérs trafikskola. De höll på att ta död på all glädje min fru (ja, jag har inget konto själv på sporthoj) hade inför att ta mc-kort. Dubbellektioner, hon fick aldrig köra till eller från övningsbanan, drygt tiotusen på lågfartsbanorna samt att de antingen stod och pratade i telefon, pratade med lärare från andra trafikskolor eller ägnade sig åt den grabb som var med på tillsammans-lektionen när han tränade bromsprov eller högfartsbana vilket hon aldrig fick. Hon blev istället tillsagd att inte köra så fort när hon någon gång körde i femtio. Diskriminering pga kön?

Babe tycks ju ha skinnställ på näsan. Hon får väl ryta ifrån!

Eller så var det så enkelt att körläraren ägnade mer tid åt den som var i större behov av körledning.

Ärligt talat så tror jag att om man får tag på rätt handledare så kan det i många fall vara bättre än den praktiska körskoleundervisning. Körlektioner är nog stressande för många elever varpå mycket av det som sägs passerar rakt igenom skallen. Undervisningen blir nog faktiskt i många fall bättre om man får en mer personlig och mer avslappnad relation med sin handledare. Alla dylika kontakter borde inledas med ett lugnt samtal över en kopp kaffe. :)

Fula fiskar säger du? MartinB verkar helt ärlig i sina avsikter, jag vet vad han heter, var han bor, att han är gift, var han jobbar och födelsedatum (förlåt MartinB, jag är programmerare). Att du tror att hon är puckad när hon letar handledare på ett forum säger mer om din än om hennes intelligens.

Kompetens säger du? Nu är det så att både hon och jag är medelålders med fullt utvecklat konsekvenstänk.

Det torde vara alldeles väldigt uppenbart att jag inte har en aning om vem MartinB är. Precis som det borde vara minst lika uppenbart att jag inte har en aning om vilka Rob o hans Babe är. M.a.o. så vet jag nada om era respektive erfarenheter och talanger. Därmed borde det således vara synnerligen uppenbart att jag uttalar mig i generella ordalag här i denna tråd. Är det nån kategori jag kanske främst riktar mina kommentarer till i en handledningstråd så är det de yngsta läsarna på forumet. Inte några medelålders gamla stofiler med en jäkla massa livserfarenhet.

Och jag hävdar alltjämt att det kanske finns klokare alternativ att leta handledare än genom anonyma kontakter på ett sånt här chatforum. T.ex. att istället leta bland de som är utbildade i att utbilda motorcyklister.

Att leta handledare på SMC´s forum vore ju i mina ögon t.ex. ett halvt steg i vettigare riktning.

(Ja, ja, Jag vet att många instruktörer redan finns här. :) )

En av mina handledare kraschade när jag var ut och övningskörde med honom. Däcket var fel/för kallt och släppte och han fick en high-side inför nästa kurva. Jag vet mina begränsningar och jag körde i 40 i det avsnittet som han kraschade i. Det gick bra för honom dock. Mindre så för hans hoj.

Det där bevisar liksom min tes, eller hur? En handledares viktigaste talang är inte att vara skicklig förare utan att vara bra på att lära ut hur man ska, och inte ska, bete sig i trafiken. Jag blir ju smått impad av hans engagemang.... ;)

G-man, du är säkert jätteduktig på att köra mc, men jag är tveksam till om du kör mer trafiksäkert än Babe.

Här hoppas jag att du har helt rätt!

Kalla helst inte min fru för bruden, hon är min.

Sorry, jag lovar att jag inte ska kalla henne bruden någon fler gång. Hädanefter ska jag ska kalla henne baben!

Är du en orange reflexväst?

Orange är för amatörer. Jag kör med svart reflexväst!
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Svarar på mitt egna inlägg.

Idag har vi kört för första gången, och han (Martin B) var varken styckmördare eller något annat knepigt. Utan snarare observant och påpekade de brister som jag redan visste jag hade, dock gav han mig lite nya synvinklar och hopp om MC-kort.

Nu blev det iallafall folkomröstning om trängselskatten! Jag kanske inte behöver MC-kort, men f-n jag kommer nog ta det ändå! :yoparty

/Babe
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu blev det iallafall folkomröstning om trängselskatten! Jag kanske inte behöver MC-kort, men f-n jag kommer nog ta det ändå! :yoparty

/Babe

Tack, tack :)

Rimligen lär man inte avveckla en sådan megainvestering innan den betalt sig så den lär vi få dras med.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjo allesammans! Väcker denna tråd till liv igen.

Jag är 19 år, har B-körkort och har precis tagit studenten. Jag är sugen på att börja köra MC, men problemet är att jag har ingen handledare. Jag hade aldrig någon moped heller, så i så fall skulle jag börja från "scratch"!
Tänkte köpa någon billig skattebefriad MC med 25-35kw. Jag har inte bråttom med MC-kortet, så jag lägger gärna ner mycket tid på att köra med handledare istället för lektioner på 1100kr/timmen.

Skulle bli jätteglad om någon kunde tipsa om frivilliga handledare runt Göteborg. Jag bor i Sävedalen, 5 minuter från centrum!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top