Handla på ebay.de

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
jag undrar hur det funkar när man handlar via ebay

är chansen stor att man blir lurad eller är det tillförlitligt?

brukar frakten vara dyr därifrån (beror självklart på storleken på paketet gissar jag)

majoon skrev:
2597864 jag undrar hur det funkar när man handlar via ebay

brukar frakten vara dyr därifrån (beror självklart på storleken på paketet gissar jag)

Det är jättesmidigt att handla där. Har väl gjort ca 10 inköp i Tyskland och allt har funkat bra. En gång var det en tysk som var slö med att skicka fälgen som jag köpt, men det gick bra till slut.

Tror att chansen är minimal att bli lurad där, speciellt om du betalar genom ebay. Jag har alltid betalat in direkt på försäljarens konto utan att bli lurad.

Frakten är lite olika. Har fått betala ca 20 euro för en bakfälg. En cykeldator betalade jag ca 6 euro för i frakt. Det beror lite på vilket bolag de skickar med.

Det du kan göra om du hittar någon intressant pryl är att klicka på försäljarens användarnamn. Då ser du hur många försäljningar han gjort och alla omdömen han fått av köparna. Alla måste lämna ett omdöme när man köpt/sålt något. Är det någon som sålt t.ex 100 grejor och uppåt och har ett omdöme på 98-100 % så är det ett bra betyg.

aahaaa...tack..då vet jag :tummenupp

jag tyckte bara att många hade förvånansvärt mycket positivt o alla skrev likadant så det kändes som att någon varit där o fipplat upp betygen...

Det är bara att handla, betala via paypal om ni inte vill betala till mottagarens konto i förväg.

jag blev lurad på en pryl för 1000 spänn förra året men då hade jag även handlat 10-15 andra saker av olika männinskor..
jag kollade o betalning hade gått igenom men han sa att han inte hade fått någon bet. det va ett jävla mailande fram o tillbaka o banken skulle ha 500 kr för att börja utreda saken då sket jag i det skickade ett mail till honom om att komma ner o hämta den hos honom i tyskland om han inte skickade skiten,, då anmälde han mig till Ebay för att jag ej betalat för ett objekt som jag bjudit på.

så både dåliga o bra erfarenheter !

majoon skrev:

Jag har köpt en massa grejer från ebay både usa england tyskland. Det har funkat bra, 2 gånger har dom försökt att blåsa mig men den gången fick jag pengarna tillbaks av paypal den andra gången kontaktade ebay mig innan jag han betala, och sa att det var en bedragare. Köp på men var försiktig betala helst med paypal.

majoon skrev:

Ja du, eftersom det är vitt skilda privatpersoner och företag du handlar av så är risken lika stor (eller liten) som när du handlar av vitt skilda privatpersoner och företag via någon annan kanal. Om du ser till att de du gör affärer med har bra feedback så är risken liten.

Frakt från Tyskland är oftast billig, tyska posten tar oftast mindre betalt för ett paket Tyskland-Sverige än svenska posten tar för samma typ av paket inrikes.

Jag har handlat över 70 ggr på ebay utan problem men det kan vara väldigt olika när det gäller frakttid..Se bara till att säljaren skickar till Sverige och fråga vad frakten är innan du bjuder.Även om det står att han ej skickar till Sverige så brukar de flesta göra det ialla fall om man frågar.

I Tyskland är det ej så många som har paypal så där är det en vanlig banköverföring som gäller.

jag blev blåst på 5600 på ebay, men med ebays hjälp fick jag tillbaka pengarna och en ursäkt för besväret, Se till att betala med Paypal så går det bra

min tyska e inte den bästa...men får för mig att detta betyder att man inte ska bjuda...

Nach Schweden -- Nicht angegeben

vad betyder detta? vill dem att man ska handla?

Nach Schweden -- Sehen Sie in der Artikelbeschreibung und den Zahlungshinweisen nach oder wenden Sie sich für weitere Informationen an den Verkäufer

Handlat två gånger,, lurad två gånger..

Använde Paypal, ena gången och 18 000:- kom på vift,, tre år sen och inga pengar ännu,,, så även med sånna internet banker kan det ske misstag,, det går knappt att ringa dom och när man skickar mail är det olika som tar emot var gång så du måste förklara varje gång vad som hänt...

Näfan,, även om de e svinbiligt ibland så blir det dyrare i längden i och med att man nån gång blir lurad, nån gång försvinner sakerna på vägen, nån gång är det sönder och inga garantier finns...

Handlar numera bara personligen på plats eller hemma i svea rike. Känns dyrt i början men inte i längden.. :tummenupp

majoon skrev:
2599386 min tyska e inte den bästa...men får för mig att detta betyder att man inte ska bjuda...

vad betyder detta? vill dom att man ska handla?

Nach Schweden -- Sehen Sie in der Artikelbeschreibung und den Zahlungshinweisen nach oder wenden Sie sich für weitere Informationen an den Verkäufer
Jag har en del grejer ute på eBay-DE och har angivit fraktkostnaden till DE
"Nicht angegeben" betyder bara att han struntat i att ange fraktkostnaden till just Sverige.
resten:
Till Sverige -- Läs artikelbeskrivningen och betalningsönskemålen eller vänd dig till säljaren

Köpt och sålt många ggr. Aldrig lurad. (Bara på Blocket i Sverige..)
Kanske det funkar bättre när de ser en som kan tyska i andra änden??? :va

Last edited:

Nach Schweden=till svenskar -- Sehen=titta, se Sie in der Artikelbeschreibung=artikelbeskrivningen und den Zahlungshinweisen=betalnings... nach oder wenden=vända sig till Sie sich für weitere=vidare Informationen an den Verkäufer=försäljare

-------------------

köpte ena hojen via ebay.de

majoon skrev:
2599386 min tyska e inte den bästa...men får för mig att detta betyder att man inte ska bjuda...

Det betyder bara att du skall kontaka säljaren om du vill köpa det från från Sverige...

Oavsett vad det står mailar man försäljaren och kollar av läget. Mejla även om det bara står att dom skickar inom Tyskland för ofta så skickar dom iaf utomlands.

Kahobe skrev:
2599438 Jag har en del grejer ute på eBay-DE och har angivit fraktkostnaden till DE
"Nicht angegeben" betyder bara att han struntat i att ange fraktkostnaden till just Sverige.
resten:
Till Sverige -- Läs artikelbeskrivningen och betalningsönskemålen eller vänd dig till säljaren

Köpt och sålt många ggr. Aldrig lurad. (Bara på Blocket i Sverige..)
Kanske det funkar bättre när de ser en som kan tyska i andra änden??? :va

Heter i så fall DE och inte DOM. Dom är talspråk och inte skriftspråk. Ska du rätta, rätta då rätt :D Så, nu har jag varit mescherschit nog för idag :D

majoon skrev:

Classic bike skriver om att köpa hoj på e-bay i senaste numret. Rekomenderad läsning. Läser du inte denna eminenta tidning annars, så kan du ju passa på att tjuvläsa artikeln när du köar i mataffären.

Har handlat en del på e-bay och det är både smidigt och pålitligt. Men om det strular så vänd dig till e-bay. Jag väntade länge på min leverans, mejlade säljaren flera ggr, jag väntade länge med att kontakta e-bay eftersom jag inte ville ge säljaren problem. Hotade slutligen med att göra det. Fick ändå inget svar. kontaktade då slutligen e-bay men då hade det ju gått mer än 60 dagar, och därmed var tiden ute... :tummenner
Att betala med PayPal är väldigt pålitligt, men det har varit bedrägerier med falska fakturor, så när du ska betala så kolla att det står https där uppe och att det är ett hänglås där nere.
Lycka till.:)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...