hampa är bäst..

SFB skrev:
Folk som har rökt länge är inte direkt skärpta. Det kan vara svårt att inse om man är i rökträsket själv.

Då det slutar röka blir de skärpta igen ifall de inte var dumma till att börja med. (vilket jag tror väldigt ofta är fallet, iallafall med "knarkarna" som man ser)

honkiie skrev:
Då det slutar röka blir de skärpta igen ifall de inte var dumma till att börja med. (vilket jag tror väldigt ofta är fallet, iallafall med "knarkarna" som man ser)

Så THC är alltså formellt inte skadligt för hjärnan numer? Nu måste jag kolla i eniro efter närmsta brunkran.

Markus skrev:
Så THC är alltså formellt inte skadligt för hjärnan numer? Nu måste jag kolla i eniro efter närmsta brunkran.

Enligt världshälsoorganisationen så är det inte skadligt för hjärnan. Jag tycker att de verkar vara en ganska seriös organisation så jag väljer att tro på dom istället för våran regering som bland annat står bakom http://tjackabajs.nu/

Braxen skrev:
Varför ens börja röka?! :va

Varför ens börja dricka sprit? För att det är roligt, avslappnande och man kan uppleva saker på helt andra sätt, musik och film ska väl vara ganska annars att lyssna på då man är hög tillexempel. Känner samma sak när jag dricker för då kan man vilja höra musik som man aldrig lyssnar på nykter. Mat ska väl vara en upplevelse då man är hög. Tänkte bara påpeka att jag inte röker eller har provat röka själv, alla jämt tror det så fort jag skriver nånting om drogpolitik. :va

SFB skrev:
Folk som har rökt länge är inte direkt skärpta. Det kan vara svårt att inse om man är i rökträsket själv.

Det har du rätt i, dock så brukar dom flesta bli helt återställda när de slutar.
Och Nej jag röker inte men jag anser att det är en såpass ofarlig drog så att den borde varit legaliserad länge.

Edit: :rolleyes:

Last edited:
Svanen skrev:
Det beror alldeles på vad man menar med "skadad"!
Självklart kan man få psykiska skador, som med vilken drog som hellst, men det är väldigt individuellt.

Precis, men hur vet man i förväg om man riskerar att få psykiska skador av cannabis? Det kan ju vara hur bra som helst de första 100 gångerna man röker och så får man en jävla snedtripp/haschpsykos den 101a. Som nån sa, man kan röka på fett varje kväll men ändå gå till jobbet dan efter utan några särskilda efterverkningar. Skulle man dricka alkohol för att uppnå en lika hög berusningsgrad som efter ett några joppar så skulle man må så kass att man av ren självbevarelsedrift drar ner på drickandet.

Är lite kluven i frågan men efter en grej som hände mig i höstas (inte direkt relaterat till cannabis) så kommer iaf inte jag röka nåt mer. Oavsett var man står så kan man ju enas om att man inte blir smartare eller friskare av att röka gräs på nåt sätt.

Svanen skrev:
Det har du rätt i, dock så brukar dom flesta bli helt återställda när de slutar.
Och Nej jag röker inte men jag anser att det är en såpass harmfull drog så att den borde varit legaliserad länge.
Menar du inte harmlös?

Coola Ola skrev:
Precis, men hur vet man i förväg om man riskerar att få psykiska skador av cannabis? Det kan ju vara hur bra som helst de första 100 gångerna man röker och så får man en jävla snedtripp/haschpsykos den 101a. Som nån sa, man kan röka på fett varje kväll men ändå gå till jobbet dan efter utan några särskilda efterverkningar. Skulle man dricka alkohol för att uppnå en lika hög berusningsgrad som efter ett några joppar så skulle man må så kass att man av ren självbevarelsedrift drar ner på drickandet.

Är lite kluven i frågan men efter en grej som hände mig i höstas (inte direkt relaterat till cannabis) så kommer iaf inte jag röka nåt mer. Oavsett var man står så kan man ju enas om att man inte blir smartare eller friskare av att röka gräs på nåt sätt.

Vi får inte glömma att risken för haschpsykos är mindre än att få en alkoholrelaterad psykos. Fast som jag förstått det är så är alkoholrelaterade psykoser oftast kallade bara psykoser och inte haschpsykoser som låter väldigt mycket farligare. Om man redan har en psykisk sjukdom så kan väl den även utlösas av tungt cannabis användande, har en kusin som är ganska paranoid men det går i hans släkt också. Jo jag tror alla kan enas om att man inte blir smartare av att röka, däremot tror jag många kan bli friskare av att röka.

honkiie skrev:
Menar du inte harmlös?

Vi får inte glömma att risken för haschpsykos är mindre än att få en alkoholrelaterad psykos. Fast som jag förstått det är så är alkoholrelaterade psykoser oftast kallade bara psykoser och inte haschpsykoser som låter väldigt mycket farligare. Om man redan har en psykisk sjukdom så kan väl den även utlösas av tungt cannabis användande, har en kusin som är ganska paranoid men det går i hans släkt också. Jo jag tror alla kan enas om att man inte blir smartare av att röka, däremot tror jag många kan bli friskare av att röka.

Det där påståendet ser jag inte att du har några som helst belägg för. Däremot har jag aldrig hört något fall som fått psykos från Marijuana.

Blip skrev:
Det där påståendet ser jag inte att du har några som helst belägg för. Däremot har jag aldrig hört något fall som fått psykos från Marijuana.

Vilket påstående? Ja det är väl osäkert om ens cannabis psykoser finns men enligt ryktena så existerar dom ju.

Blip skrev:

Det som benämns som haschpsykos kan utlösas av så väl marijuana som hasch. Sannolikheten borde t.o.m vara större av marijuana.

honkiie skrev:
Tänkte bara påpeka att jag inte röker eller har provat röka själv

Vänta nu, du har aldrig rökt på? Vad är det du baserar dina påståenden på? Och eftersom det enligt dig är fullständigt ofarligt, men samtidigt riktigt skoj - varför har du aldrig rökt?

Man kan inte säga att "den och den var ändå psykiskt sjuka innan de började röka så det behöver inte hänga ihop", då kan jag säga till någon som smällt med hojen och sitter i rullstol att det kan ju faktiskt bero på att han hade svag ryggrad och inte på att han slog sig på en dum sten...

Och oavsett de psykiska effekterna så är det väl ganska vedertaget att brunt innehåller ett gäng cancerframkallande ämnen?

honkiie skrev:
Jo jag tror alla kan enas om att man inte blir smartare av att röka, däremot tror jag många kan bli friskare av att röka.

Det finns mängder med folk som röker just för att slippa kronisk värk mm. Men jag antar att dom inte sitter och röker ned sig totalt utan tar så mycket som behövs för att lindra smärtan.

Markus skrev:
Vänta nu, du har aldrig rökt på? Vad är det du baserar dina påståenden på? Och eftersom det enligt dig är fullständigt ofarligt, men samtidigt riktigt skoj - varför har du aldrig rökt?

Man kan inte säga att "den och den var ändå psykiskt sjuka innan de började röka så det behöver inte hänga ihop", då kan jag säga till någon som smällt med hojen och sitter i rullstol att det kan ju faktiskt bero på att han hade svag ryggrad och inte på att han slog sig på en dum sten...

Och oavsett de psykiska effekterna så är det väl ganska vedertaget att brunt innehåller ett gäng cancerframkallande ämnen?

Jag är ganska nöjd med sprit och ingen jag umgås med röker. Har nån gammal klasskamrat och sådär men det känns dumt att ringa bara för att få tag på röka. Om någon jag umgicks med skulle fråga om jag ville vara med och röka en kväll så skulle jag nog vara på. Sen så vill man ju inte att folk skulle få reda på det så man får etiketten knarkarsvin på sig. Alla andra påståenden är väl mest att jag tycker knarkhistorier är ganska roligt, brukar sitta och kolla vad pundarna skiver på flashback. Är ganska fascinerad av droger i allmänhet, har också sett ett antal filmer och tv-program i ämnet.

Angående de psykiska sjukdomarna så antar jag att det förts någon sorts statistik över det och att det där märkts att väldigt många som blir t.ex paranoida har paranoidism (????) i släkten. Jag tror inte du hittar någon sådan statistik angående svaga ryggrader och motorcykelolyckor.

Jag kan garantera att brunt innehåller cancerframkallande ämnen för jag tror att allting är cancerframkallande, en del mer än andra. Rostat bröd och lakrits är väl t.ex cancerframkallande? Tror ingen forskning har pekat på att cannabis är värre än nånting sådant. Man kan ju dessutom baka muffins eller vaporisera om man är rädd för cancer eller ogillar tobakssmak.

Last edited:
Svanen skrev:
Det finns mängder med folk som röker just för att slippa kronisk värk mm. Men jag antar att dom inte sitter och röker ned sig totalt utan tar så mycket som behövs för att lindra smärtan.

Exakt vad jag menade. Det är nog inte förebyggande men det kan användas i medicinskt syfte. Som min migrän, min mormors starr, eller min mormors systers cancer.

Barrett skrev:
Det som benämns som haschpsykos kan utlösas av så väl marijuana som hasch. Sannolikheten borde t.o.m vara större av marijuana.

Varför skulle den mildare marijuanan ge större upphov till psykos än hasch?

Blip skrev:
Varför skulle den mildare marijuanan ge större upphov till psykos än hasch?

För att marijuana skulle vara mildare är en myt om ngt. Att sen både hasch & marijuana varierar kraftigt i kvalité & styrka är en annan 5:a.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti