Hade ett par väldigt bra bilder i min gamla mc-teoribok, som visade utsikten från en bil som skulle svänga ut på huvudled (inte riktigt samma exempel, men det gäller ju även vid vänstersväng). På den ena bilden var det en mc kanske 40-60 meter från korsningen, på den andra bilden var det en långtradare på samma ställe. Författaren fick fram sin poäng väldigt bra, och visade med detta ytterligare en anledning till att bilister svänger ut framför motorcyklar;
Förutom det som sagts tidigare, dvs att det är svårare att bedömma avstånd och hastighet till ett objekt med bara ett lyse, och att bilister ibland inte ens ser mc'er eftersom dom bara ser efter bilar, så sa boken att även om bilföraren ser motorcykeln, så uppfattas den inte alltid som ett hot. Den är helt enkelt för liten. Lastbilen, på samma avstånd, såg enorm ut och instinktivt tänker man att "den DÄR måste jag akta mig för", trots att man normalt kan anta att den kör långsammare än en hoj. Så, även om bilisten ser hojen så uppfattas den alltså inte som ett hot, och därmed blir den "oviktig". Den sållas bort av hjärnan tillsammans med andra icke hotfulla saker, och när inga hot föreligger, då kör bilisten ut.
Efteråt kanske inte bilisten ens kommer ihåg att han sett någon mc. Eller så minns han det när han tänker efter och så försöker han förklara (även för sig själv) varför han körde ut ändå... "Jag trodde det var en moped", eller "Den var ju så långt borta"... man har hört dom förut.
Därmed inte sagt att det aldrig är mc-förarens fel, pga alltför hög hastighet. Men, hursomhelst, det är något jag tänker på när jag närmar mig korsningar - att ÄVEN om jag både syns och hörs, så är det inte säkert att bilen väntar.