Hammerfallgitarrist körde in i vänstersvängande bil

Det kan ju bero på att korsande trafik är ett av de absolut farligaste momenten i körning i trafik. Fundera på varför det byggs rondeller överallt numera.

Det är oerhört svårt att bedöma hastighet på ett mötande fordon, även om det är stort som ett hus (dvs lastbil eller motsvarande). Det är ännu svårare att göra det när det är en motorcykel man möter. Framförallt om motorcykeln håller betydligt högre hastighet än vad bilföraren någonsin upplevt.

I det här fallet var det en HD Softail, så jag tvivlar på att killen körde särskilt snabbt.

Det spelar ingen roll om han kör fort eller inte.
Även 70-80 kan upplevas som fort när det helt plötsligt står en stillastående bil framför framhjulet. Jag säger alltså inte alls att han körde för fort, det vet jag inte. Dessutom så tror jag inte att en HD inspirerar till att köra i något toktempo.

Men det är fortfarande så att det är svårt att bedöma hastigheten. Bilen trodde kanske att han/hon skulle hinna över ändå, eller så fick han/hon något hjärnsläpp och såg ingenting alls, eftersom det inte brukar komma någon där de andra 300 dagarna per år han/hon gör den vänstersvängen.

Slentrian i körningen är oerhört farligt, tyvärr är det inte ovanligt. Folk gör allt möjligt när de kör bil, förutom just att köra bil.
Folk på hoj tenderar att vara lite mer koncentrerade på körningen, det är inte så mycket cdspelare, mobiltelefoner, hundar, barn, etc att leka med under färden.

En mc syns ju givetvis sämre också. Bilister är vana vid att titta efter andra bilar (och i hjärnan består ett annat trafikobjekt av TVÅ ljuspunkter) och noterar inte lika lätt en mc...

Tom skrev:
Det spelar ingen roll om han kör fort eller inte.

Det e väl ändå det enda som spelar roll här? :confused:
Hastigheten avgör om du hinner upptäcka hindret i tid, bromsa/väja och, om du smäller med bilen, överlever.

Hur i helvete kan Aftonbladet lägga artikeln under avdelningen "Nöje", nu blir jag fan förbannad :mad:

Mattiaz skrev:
Hur i helvete kan Aftonbladet lägga artikeln under avdelningen "Nöje", nu blir jag fan förbannad :mad:

Om det inte hade varit för kändiskopplingen (Nöje) hade den nog inte kvalificerat in i Aftonbladet...

Nacka skrev:
Om det inte hade varit för kändiskopplingen (Nöje) hade den nog inte kvalificerat in i Aftonbladet...

Hehe, nej för aftonbladet är ju en sån högtvalitétstidning :crash

Tycker det är sjuk ändå att lägga den under den delen...

PacMan skrev:
Det e väl ändå det enda som spelar roll här? :confused:
Hastigheten avgör om du hinner upptäcka hindret i tid, bromsa/väja och, om du smäller med bilen, överlever.

Nja, missförstå mig rätt.
Hastigheten spelar självklart roll eftersom bilen får mer tid på sig att upptäcka ett fordon som kör långsammare. Dessutom får motorcyklisten mer tid på sig att göra någon åtgärd, till sist så blir också konsekvensen mindre vid en kollision i låg fart.

Det jag menade är att det inte spelar någon roll hur fort det gick, det är i alla fall svårt att bedöma avstånd och fart. Lägre fart gör det inte lättare att bedöma, däremot ger det som sagt mer tid från bägge sidor att göra något åt saken.

Självklart så ökar man sin möjlighet att överleva genom att sänka hastigheten, men om nu hojen kanske körde i 50-60 så vet jag inte om det skall behöva sänkas så mycket mer. Hastigheten kan ha spelat roll i denna olycka, men det är därmed inte sagt att den måste ha gjort det. Om bilföraren fått en blackout och bara kört ändå så spelar det ju ingen roll hur långsamt du kör (annat än för följdverkan då), det blir en kollision i alla fall.

Hade ett par väldigt bra bilder i min gamla mc-teoribok, som visade utsikten från en bil som skulle svänga ut på huvudled (inte riktigt samma exempel, men det gäller ju även vid vänstersväng). På den ena bilden var det en mc kanske 40-60 meter från korsningen, på den andra bilden var det en långtradare på samma ställe. Författaren fick fram sin poäng väldigt bra, och visade med detta ytterligare en anledning till att bilister svänger ut framför motorcyklar;
Förutom det som sagts tidigare, dvs att det är svårare att bedömma avstånd och hastighet till ett objekt med bara ett lyse, och att bilister ibland inte ens ser mc'er eftersom dom bara ser efter bilar, så sa boken att även om bilföraren ser motorcykeln, så uppfattas den inte alltid som ett hot. Den är helt enkelt för liten. Lastbilen, på samma avstånd, såg enorm ut och instinktivt tänker man att "den DÄR måste jag akta mig för", trots att man normalt kan anta att den kör långsammare än en hoj. Så, även om bilisten ser hojen så uppfattas den alltså inte som ett hot, och därmed blir den "oviktig". Den sållas bort av hjärnan tillsammans med andra icke hotfulla saker, och när inga hot föreligger, då kör bilisten ut.

Efteråt kanske inte bilisten ens kommer ihåg att han sett någon mc. Eller så minns han det när han tänker efter och så försöker han förklara (även för sig själv) varför han körde ut ändå... "Jag trodde det var en moped", eller "Den var ju så långt borta"... man har hört dom förut.

Därmed inte sagt att det aldrig är mc-förarens fel, pga alltför hög hastighet. Men, hursomhelst, det är något jag tänker på när jag närmar mig korsningar - att ÄVEN om jag både syns och hörs, så är det inte säkert att bilen väntar.

Last edited:
Ingen förlust då ju Hammerfall-grabbarna dels kör HD (och dom kan ju undvaras) och dels så suger dom live, såg dom bå stranddagarna i Karlskoga och blev föga imponerad. Hoppas dock att han klarade sig bra då alldels för många hojar parkera i sidan på oppmärksamma idioters fordon varje sommar.

Tom skrev:
Nja, missförstå mig rätt.
Hastigheten spelar självklart roll eftersom bilen får mer tid på sig att upptäcka ett fordon som kör långsammare. Dessutom får motorcyklisten mer tid på sig att göra någon åtgärd, till sist så blir också konsekvensen mindre vid en kollision i låg fart.

Det jag menade är att det inte spelar någon roll hur fort det gick, det är i alla fall svårt att bedöma avstånd och fart. Lägre fart gör det inte lättare att bedöma, däremot ger det som sagt mer tid från bägge sidor att göra något åt saken.

Självklart så ökar man sin möjlighet att överleva genom att sänka hastigheten, men om nu hojen kanske körde i 50-60 så vet jag inte om det skall behöva sänkas så mycket mer. Hastigheten kan ha spelat roll i denna olycka, men det är därmed inte sagt att den måste ha gjort det. Om bilföraren fått en blackout och bara kört ändå så spelar det ju ingen roll hur långsamt du kör (annat än för följdverkan då), det blir en kollision i alla fall.

OK, då e jag me, nu håller jag med dig :hej

han krockade precis utanför mitt sommarställe... Hälle Torg vid infarten mot Eriksberg... Precis innan Nötesundsbron till Orust.

Farsan agerade "dirigent" i korsningen innan pappa blå kom...

Sådetså =)

Tur att det bara var armen som skadades!!

:hej

En annan orsak kan ju vara att vi har för vana att köra om flera bilar åt gången, och det är ju egentligen ganska korkat om man inte är helt hundra på vad de har för sig längst fram i kön.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back