Halvarssons, bara för gubbar ?

Well skrev:
Halvarssons tillhör förövrigt JOFAMA som är en del av gammla fina JOFA som gör hockeyskydd m.m och jag tycker inte att Peter Forssberg, Mats Sundin, m.fl är så jävla gubbiga....halv macho att ta så mycket stryk och bara be om mer!!!
Köp en Fiat så kan du intala dig att det är en Ferrari :hihi

lorkan skrev:
Okej, Halvarssons är inget gubbmärke, precis som jag trodde. :D

Då måste jag fråga dig Cat, för det är ett sånt jag tänker köpa nämligen (!), hur är det att köra i regn ? Det är verkligen vattentätt som H's uppger va ? Hur är det att köra med på varma sommardagar ? Klibbigt som i ett regnställ eller som ett vanligt skinnställ ? (Ingen aning om hur bra Dryway+ "andas" jämfört med tex Goretex..)

Nu när jag kollar deras sida hittar jag inte längre Wiper-jackan, det var ju deras mest exklusiva vattentäta skinnjacka, har dom tagit bort den ? :va (Bild 3)

Jag tycker det tål väldigt mycket regn, har kört i några rejäla ösregn och ändå inte varit blöt igenom, men man får ju ändå komma ihåg att det är ett skinnställ och inte ett dykardräkt så man kan inte begära vad som helst.. :lol
Har aldrig haft ett Gore Tex så jag vet inte hur klibbigt eller inte-klibbigt det är, men kan väl säga att det är klart lite "ljummet" att komma i men när man väl kommit iväg med hojen så känns det bara skönt, varken varmt eller svalt. Där är ventilation båda i ärmar och på ben.

Jag trivs jättebra med stället men ska införskaffa även ett raceställ som ett komplement.

sandstream skrev:
Köp en Fiat så kan du intala dig att det är en Ferrari :hihi

Om du har kört ferrari så skulle du veta att dom har likadana knappar m.m inne i kupen....med den skilnade att fiaten troligen inte går sönder när man trycker på dom.

Allvarligt talat så gillar jag mitt halvarssons ställ....skulle dock gärna kompletera med ett som e lite mer slimmat när man känner för att köra riktigt fort (kan bli lite svajjigt nu när vinden rycker tag i en)

I övrigt så kan jag nämna att dom vänner jag har som har haft andra ställ har bytt till halvarssons efter att vi har kört en del i regn (då dom svenska sommrarna är som dom är) eftersom jag har vart torr efter våra körningar. :squid

Om det regnar så finns ju dessa klader som jag skaffade som julklapp til mig sjalv...och ja jag ar en gubbe...37år...

Bifogat

• Halvarssons Textil.jpg
    Halvarssons Textil.jpg
    138.5 KB · Visningar: 156
2ono skrev:
Men du e ju en gammal gubbe :7peta :hihi
Det beror helt och hållet på vilken sida av mig du frågar :tungan
Sida nr 1: Kommer ALDRIG att bli vuxen! Ge mig en plastsäck, lite snö och en backe så håller jag mig sysselsatt en dag utan problem :yoparty
Sida nr 2: Gör tydligen all för att samla åldringspoäng... långa promenader i stan och såna där läskiga saker :4skrika :3freak

Jag kör med Halvarsson. Iofs så är ju jag 30 å därmed gubbe..

Edit: Å jag är nöjd med det..

Edit2: Nån som vet adressen till deras sida?

Edit3: Jag hittade hemsida www.jofama.com

Last edited:
Biturbo skrev:
Jag kör med Halvarsson. Iofs så är ju jag 30 å därmed gubbe..

Jag är 31 och därmed ännu mer gubbe :confused: ?

Har någon provat Halvarssons handske "Apex"? Provade den på mässan och den kändes riktigt bra vid "torrkörning".

Vet att jag avviker lite från tråden men håller iaf fast vid Halvarsson

Jag hade Halvarson innan och tycker Dryway funkade över förväntan.

Halmstad - Helsingborg i regn utan att bli blöt mer än i några sömmar. (Kåplös hoj) :)
:tummenupp

Önskar mitt Dainese hade Dryway... :)

PutteLiten skrev:
Jag hade Halvarson innan och tycker Dryway funkade över förväntan.

Halmstad - Helsingborg i regn utan att bli blöt mer än i några sömmar. (Kåplös hoj) :)
:tummenupp

Önskar mitt Dainese hade Dryway... :)

Förstår inte riktigt hur ni kan vara nöjda med de, H's hävdar ju att Dryway+ är helt vattentätt ..

lorkan skrev:
Förstår inte riktigt hur ni kan vara nöjda med de, H's hävdar ju att Dryway+ är helt vattentätt ..

8 mil i regn på en kåplös hoj och endast lite obetydligt blöt där några sömmar blivigt slitna efter 3 års användande.

I övrigt var stället helt vattentätt.

Numera har jag regnställ + skinställ och blir fortfarande undefär lika blöt... :lol

PS. jämfört med ett vanligt skinställ som inte är "vattentätt" är skillnaden ENORM!! DS.

PutteLiten skrev:
8 mil i regn på en kåplös hoj och endast lite obetydligt blöt där några sömmar blivigt slitna efter 3 års användande.

I övrigt var stället helt vattentätt.

Numera har jag regnställ + skinställ och blir fortfarande undefär lika blöt... :lol

PS. jämfört med ett vanligt skinställ som inte är "vattentätt" är skillnaden ENORM!! DS.

Ah okej men vet du hur det är med garantier på H's ställ ? Jämfört med Goretex (livstid vid normalt slitage) som kostar mer och ska vara det bästa... Dock har de inga häftiga vattentäta skinnställ ..

Well. Jag ska köpa ett sånt då. När jag har enoff med deg .. :gnissla :D

Räknas 3 marksyningar som "normalt slitage" ?? :hihi

Har ingen aning om garantier etc etc.
Det höll för 3st "ca 50km/h" marksyningar utan mer än lite repor.

Jag bytte för att det töjt sig för mycket. Inte för att det var trasigt eller att jag var missnöjd.
:)

Last edited:
Har det svarta med gråa ränder på.
Det enda stället som passade bra på mej när jag provade, och då tog jag det. Jag saknar doch axelskydd istället, vet inte om det brukar vara det men. Annars är det kanon, inte överdrivet varmt, men kan bli lite kallt om det regnar och har sej. Men aldrig blivit blöt heller. Sen har jag kompisar som kallar det gubbställ, och jag fattar allvarligt inte det riktigt... Fast, är man över 20 kanske det går utför? är snart 22 :)

lorkan skrev:
Har hört en del som kommenterar när man säger att man ska köpa ett Halvarssons ställ att "ah va fan, det är ju bara för gubbar".

Jag ser ingen "gubbstämpel" på de flesta av H's ställ (sport eller race), men det kanske är en vanlig uppfattning hos sporthojsåkare ? :va

Är lite uttråkad, därför kommer denna kanske något dumma fråga. :D

Exempel :

Jag har köpt ett svart/grått halvarsson som jag inte hunnit "köra in" ännu.. och jag ÄR gubbe... hehe :hihi

Hmmm. Var går gränser för att vara gubbe då? :va
Har beställt ett Halvarsson Jerez som kommer hem snart. Snart bra förutom att man klämmer kulorna om man står upprätt. Men tanken är ju inte att jag ska står upprätt på min hoj.

Depåbitchen skrev:
Hmmm. Var går gränser för att vara gubbe då? :va
Har beställt ett Halvarsson Jerez som kommer hem snart. Snart bra förutom att man klämmer kulorna om man står upprätt. Men tanken är ju inte att jag ska står upprätt på min hoj.

Depåbitchen, kvinnan med testiklar eller bara helt fel nick . :hihi

@Putteliten:

Haha nej det var inte så jag menade. 1 klotning är ju inte ens normalt slitage. Undrade över hur det var med garantier bara, köper jag ett "vattentätt" skinnställ så ska det vara just vattentätt. Läcker det efter 7 månaders användande vill jag kunna gå tillbaka till butiken och få det fixat på garantin som förhoppningsvis finns där .

Folk verkar ge sig alldeles för lätt, heter det att det är vattentätt ska det fanimej vara vattentätt också, jag hade inte varit nöjd om det visade sig att det läcker i en söm i armen, H's själva uppger ju att Dryway+ ska vara helt vattentätt och ha bra andasfunktion.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret