Halva priset på LCD-TV!

Orakel skrev:
2678670
Nu senast har det btw blivit en jäkla hype på upplösningen... vet inte riktigt vad folk tror på vissa forum (minhembio bla). Nu snackas det om att man ska vänta och sen köpa en tv med full hd. 1980*1024 eller vad det nu ligger på.

Det jobbiga med det är att redan nu måste exempelvis en LCD skala upp bilden ifrån PAL 950*700 ngt till en betydligt högre upplösning, resultatet blir att tv'n lägger till extra bildinformation som inte finns, resultater blir en grynig och dålig bild (läs tidigare inlägg). Hur dåligt blir det då inte med ännu högre upplösning. Finns idag knappt HD-tv material för 720p i Sverige. Än mindre då med 1080i.. puckat är bara förnamnet.

Just my 50 cent..
Som nybörjare i platt-tv hypen så tittar man ju gärna på siffror, ju högre desto bättre... :näsblod Läser en del på min hembio och har märkt av just det du beskriver.

Det är enligt dig alltså idiotiskt att köpa Samsungs nya F71 jämfört med den äldre R72? Den äldre klarar inte full-hd utan "bara" 720p. Men säg att det blir 1080i sändningar i sveriges alla kanaler om 2 år, kommer jag verkligen som vanlig svensson se en betydlig skillnad på min 720tv jämfört med 1080 tvn?

Just nu lutar det åt den billigare, dels för att jag tror bildskillnaden är försumbar även med rätt signaler in, om det dessutom är så att bilden är sämre med F71an med dagens tv-sändingar är saken biff!

Att det blir LCD är för att tvn kommer få agera bildskärm till min bärbara... Nedan tre länkar till de apparater jag kollat på.

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=116270

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=117310

Eller är det värt att ta den nya med en ny panel?
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=117330

Djävla djungel det här, man blir fan inte klok.

Alla har sina åsikter vad som är en bra tv.

Samsung's R71-R77 tycker jag har medioker bild förhållande till det höga priset som dem betingar. Den med full hd känns fullkommligt onödig! Som jag skrev tidigare.

Kör 1080i på en Pv60 här på jobbet ser super ut! 720P blev lite gryningare...

Skulle även för dig rekomendera SONY'n från igår/inatt... =)

Åk och kolla på den. Iaf den enda LCD som mig veterligen kan producera svart som svart.. nog så viktigt om man nu ska ha LCD.

Mvh:tummenupp

Suomalainen skrev:
2680976
Men säg att det blir 1080i sändningar i sveriges alla kanaler om 2 år, kommer jag verkligen som vanlig svensson se en betydlig skillnad på min 720tv jämfört med 1080 tvn?

Djävla djungel det här, man blir fan inte klok.

Se bara vad som hände med widescreenhypen som kom får ett par år sen! Ännu sänder inte alla allt i widescreenformat. Vad kommer att hända med HD-hypen? Kommer det någonsin att sändas HD-TV i sådan utsträckning att det blir värt att köpa HD-TV?

Orakel skrev:
2680980 Alla har sina åsikter vad som är en bra tv.

Samsung's R71-R77 tycker jag har medioker bild förhållande till det höga priset som dem betingar. Den med full hd känns fullkommligt onödig! Som jag skrev tidigare.

Kör 1080i på en Pv60 här på jobbet ser super ut! 720P blev lite gryningare...

Skulle även för dig rekomendera SONY'n från igår/inatt... =)

Åk och kolla på den. Iaf den enda LCD som mig veterligen kan producera svart som svart.. nog så viktigt om man nu ska ha LCD.

Lite grynigare hit eller dit spelar ingen större roll, det är ju fortfarande bättre än "dagens" tv?

Gillar inte sony, den är dessutom grå. Men absolut blir det till att åka runt och kika på lite apparater innan man beställer. Vill bara ha så mycket egen kunskap som möjligt först, så man inte går på försäljarsnacket.

Kawwa skrev:
2681021 Se bara vad som hände med widescreenhypen som kom får ett par år sen! Ännu sänder inte alla allt i widescreenformat. Vad kommer att hända med HD-hypen? Kommer det någonsin att sändas HD-TV i sådan utsträckning att det blir värt att köpa HD-TV?

720P är ju hd-tv, fast inte "full-hd". Viss hdtv beredskap måste man ju ha, om inte annat för att kunna få en sjysst bild från datorn.

Last edited:
Gillar du inte Sony.. :mad: :D

Bilden med 720p är överjäklig, 1080i på just den tv'n blev dock än bättre. Nej men gör som så att gå runt och kolla.. köp inget utan skriv här innan, om du vill.

Alltså jag var och kollade idag igen (nej, jag ska inte köpa, jag dödade tid medans jag väntade på folk som skulle åka med mig).

Jag besökte en Gigantisk El kedja (nämner inte namnet) och dom hade ställt upp apparaterna så att det var omöjligt att stå längre än en meter ifrån och kolla.

Hursomhelst körde dom någon högupplöst DVD slinga på apparaterna med omväxlande ljusa/mörka/färglada partier, så att man lätt skulle kunna jämföra svärta och kontrast. :tummenupp Bra idé!
(mata skiten med bästa möjliga signal så får folk bli besvikna på sina kabeltv nät och billiga VHS maskiner sen istället)

Men vad jag slogs utav var att när bilden panorerade så upplevde jag en viss ryckighet som jag aldrig har sett på en CRT.
Har jag rätt eller har jag rätt?
Blir det omärkbart när man sitter på normalt avstånd?

Jag hade tjänat exakt 10000 kr på att köpa min 50" idag istället för en månad sen.

Jag har en Samsung F71 Full-HD skärm hemma o är grymt nöjd... tog mig 1,5 månad att bestämma mig.. Jag har den framför allt till TV och till min 360 som presterar grymt med 1080i...

Det roliga är att jag bor i ett Comhem-hus men har ingen digital TV... bara vanligt utbud via antenn... jag blev väldigt förvånad över hur bra bild jag fick från min antennsladd som är typ 1mm i omkrets.. hade tänkt att fixa nån Digitallösning men eftersom bilden är så pass bra är det inte brådis med den grejen... Jag har nämligen tänkt att bygga en HTPC med DVB-? läsare i så man slipper dekoder..

Rekommenderar denna panel starkt..

Last edited:
korvgubbe skrev:
2681480 Sparat! :mattias

Ja, för om du TJÄNAR 10 000 så tycker jag att du ska köpa alla dom har, så kan du finansiera hojåkandet med det.

Jag sa samma sak åt en chey som hade "tjänat" flera hundra på att vara ute och shoppa kläder, åk och shoppa mera så tjänar du ihop till en utlandssemester.

Det blev en sån här idag, Panasonic TH-42PV60E. Jag är iallafall nöjd!

korvgubbe skrev:
2681480 Sparat! :mattias
Så rätt av er.Sorry,brukar va försiktig med att missbruka mitt modersmål på det viset.:pannkyss Undrar hur mycket man hade sparat på att aldrig bli född?

Gah! Jävla ångest när man går ner o kollar TV ju :D Svinsugen på en 40" Sony, men jag tror den blir lite stor för mitt rum egentligen... Skulle nog lätt räcka med en 32" så det kanske blir en sån eller 37" istället. 14k är nog lite över vad ja hade tänkt mig oxå :D

Bra tips på 32" - 37"?:rolleyes:

Slog till på en 32" Samsung nu till sovrummet, förväntningarna är rätt låga då den var bra billig men till sovrummet duger den säkert.

6995:- på onoff, känns överkomligt.
:hoppa

ktmjacke skrev:
2682260 Så rätt av er.Sorry,brukar va försiktig med att missbruka mitt modersmål på det viset.:pannkyss Undrar hur mycket man hade sparat på att aldrig bli född?

TJÄNAT på att aldrig bli född!!!

korvgubbe skrev:
2674860 Panasonic PV60 sparkar röven på så gott som alla apparater och 42"-versionen finns för 13500:-. Den visar tydligt att priset inte säger något om bilden och bilden är nästan det enda viktiga vid val av apparat.

Vad det gäller elkedjornas utförsäljningar ger jag inte mycket för den. De maskiner de tagit in pallvis av är ju ofta lågupplösta budgetmaskiner som de haft lockpriser på redan innan jul. De platt-TV som faktiskt är värda namnet lär de inte sälja ut till några vrakpriser eftersom dessa lär kunna säljas iaf.

Men hittar ni några av följande till priser under tio tusen så hade iaf jag slagit till:
(plasma)
Panasonic TH-42PV60E
LG 42PC1R
Samsung LE-40S71
Är några av de där högtalarbefriade (monitor)? Vill inte betala för dåliga, fula och utrymmeskrävande högtalare när ljudet ändå ska skötas av surround-systemet hemma.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman