Halva priset på LCD-TV!

korvgubbe skrev:
2674860 Panasonic PV60 sparkar röven på så gott som alla apparater och 42"-versionen finns för 13500:-. Den visar tydligt att priset inte säger något om bilden och bilden är nästan det enda viktiga vid val av apparat.

Håller med helt och hållet.. äntligen någon annan som också fattat hur bra panasonic är på plasma :tummenupp
korvgubbe skrev:
Vad det gäller elkedjornas utförsäljningar ger jag inte mycket för den. De maskiner de tagit in pallvis av är ju ofta lågupplösta budgetmaskiner som de haft lockpriser på redan innan jul. De platt-TV som faktiskt är värda namnet lär de inte sälja ut till några vrakpriser eftersom dessa lär kunna säljas iaf.
I stort sett, kunderna kommer in innan jul och undrar vad kommer på rean, aftonbladet "skriker" ut halvapriset på platt-tv efter jul etc etc. Knappast! Finns i princip inga marginaler på tv idag. De modeller som reas ut är antingen utgående eller rena instegsmodellerna oftast. Bättre då öppningserbjudanden när en ny butik öppnar... brukar finnas guldkorn där.

DN hade annons från Expert Stormarknad i torsdags eller fredags. De sålde Panasonic PV45 37" för 7999kr eller liknande.. den tv'n har ett inköpspris på ca 11000-12000kr.. En god vän ville köpa den men fick beskedet att den tv'n hade skitbild, var jätte dålig etc.. köpte en samsung 42 PSQ7H eller liknande ist :zpy för dubbla priset..

korvgubbe skrev:
Men hittar ni några av följande till priser under tio tusen så hade iaf jag slagit till:
(plasma)
Panasonic TH-42PV60E
LG 42PC1R
Samsung LE-40S71

Nja, du har väl egentligen listat en bra av tre där.

LG PC1R har värdelös svärta, panalen som avstängd är ju ffs GRÅ, svart blir mörkgrått på den.

Samsung S71 är instegsbudget kass.. kan inte prestera ordentligt ens med HD-tv... tyvärr.. där skulle jag hellre satsa på SONY 40" U2000 eller vad den heter. Förvånansvärt bra LCD som faktiskt återger SVART. Brutal skärpa och kontrast på den tv'n. pris, 15000kr :D

Last edited:
Kan väl snabt dra skillnad LCD/Plasma när jag ändå är i farten..

Det jag skriver gäller generellt för typen, finns självklart bättre och sämre modeller.. men men detta är övergripande och en hel del generaliserat..

Plasma:
Plasmor har i regel (alltid?) högre bättre kontrast än en LCD, plasman kan återge detaljer i mörka scener, du ser att det är någon i skuggen, du ser dragen på personen. Svarta kläder, ex på en Catwalk där kan du se nyansskiftningar och mörka detaljer. Färgerna är klarare samtidigt som bilden är mycket mjukare och lugnare på plasmorna. Plasman påminner bildmässigt väldigt mycket om traditionella CRT-tv i både färger och skärpa.

LCD:
LCD är gamern/datafreakens val (större stl 37"++ då både LCD och Plasma finns att välja på). LCD'n är genom sin aningen högre upplösning (1366*768 mot Plasma 1024*768) bättre lämpad för datoranvändande, surfa på internet skriva dokument you name it, samt datorspel. Nackdelen med LCD är att den har en skarpare bild än plasma upplevs inte lika lugn snarare intensiv. Svart blir mörkblått och detaljer i mörka scener etc återges inte lika bra som på en plasma. LCD är mer beroende av att ha en riktigt bra insignal (LÄS CANAL Digital, DVD, HD-tv) för att prestera acceptabelt medans en plasma är mindre känslig. LCD kan oftast inte återge lika många nyanser/färger som en plasma och resultatet blir att den smetar ut färgerna lite mer.

Slutsats:
Ska du ha en TV 37" och uppåt, i första hand titta på TV, DVD ska du ha plasma. Om du istället ska lira mkt tvspel eller köra HTPC bör du satsa på en LCD-tv.
Under 37" finns bara LCD.

Bonus:
Det finns INGEN standard för HUR en tillverkare ska mäta kontrast. Uppgifterna som skrivs ut är högst subjektiva och går EJ att jämföra mellan tillverkare (Samma sak med ljuset).

Generellt, en LCD ligger mellan 500-800:1 i kontrast oavsett om det står 3000:1 eller inte. Plasmorna ligger oftast på 3000 och uppåt. Fanstsi kontrasterna är med bildbehandling aktiverat (Pansonic, Pa50 4000:1 superfin bild då, PV60 10000:1... ingen större skilland i svärta...)

SÅ, vem vill slakta mig? =)

Orakel skrev:
2678638 Håller med helt och hållet.. äntligen någon annan som också fattat hur bra panasonic är på plasma :tummenupp

Samsung S71 är instegsbudget kass.. kan inte prestera ordentligt ens med HD-tv... tyvärr.. där skulle jag hellre satsa på SONY 40" S2020 eller vad den heter. Förvånansvärt bra LCD som faktiskt återger SVART. Brutal skärpa och kontrast på den tv'n. pris, 17000kr :D

Förr, för typ ett år sedan så sa man att blir det större än 36" så är det plasma som gäller! Det verkar inte gälla längre? Tycker att de jag tittar på, 37 till 42 ", så verkar LCD bättre bildmässigt. Är det bara för att dom inte orkar ställa in apparaterna så är det ju tragiskt, vill dom inte sälja? Det måste finnas fler kritiska kosumenter än mig som springer runt och slötittar och tycker att det verkar överrekomenderat med dessa platta.

Ädit: har nu läst det föregående inlägget som kom upp efter att jag skrivit mitt.

Last edited:
Bra då slipper jag dra allt engång till...

Appropå inställningarna så ställs dem oftast inte in, har inte med att sälja eller inte snarare om tid. Det jag brukar göra är att på LCD ställa skärpan aningen mindre än medelvärdet, kontrasten runt 70-80% och ljuset runt 50-60% beroende på tv.

En del butiker har ju växlar så de kan köra en DVD-slinga, andra kör vanlig antennsignal och vissa har HDMI/Component växlar och kan köra HD-tv. Men det är ganska lätt att kolla upp, bara kolla baksidan och se vad som sitter i.

Så länge du kör vanlig antennsignal, Boxer, ComHem etc så piskar en traditionell CRT skiten ur plasma/LCD bildmässigt. DVD så kan det bli lika HDTV... säger bara WOW!! Stor skillnad.

Det många gör i butiker är att de står för nära och tittar, menar inte fan sitter man 1m ifrån en 42" Plasma när man är hemma.. snarare 3-4meter... viss skillnad i bild då.

Nu senast har det btw blivit en jäkla hype på upplösningen... vet inte riktigt vad folk tror på vissa forum (minhembio bla). Nu snackas det om att man ska vänta och sen köpa en tv med full hd. 1980*1024 eller vad det nu ligger på.

Det jobbiga med det är att redan nu måste exempelvis en LCD skala upp bilden ifrån PAL 950*700 ngt till en betydligt högre upplösning, resultatet blir att tv'n lägger till extra bildinformation som inte finns, resultater blir en grynig och dålig bild (läs tidigare inlägg). Hur dåligt blir det då inte med ännu högre upplösning. Finns idag knappt HD-tv material för 720p i Sverige. Än mindre då med 1080i.. puckat är bara förnamnet.

Just my 50 cent..

Last edited:
Orakel skrev:
2678670

Så länge du kör vanlig antennsignal, Boxer, ComHem etc så piskar en traditionell CRT skiten ur plasma/LCD bildmässigt. DVD så kan det bli lika HDTV... säger bara WOW!! Stor skillnad.

Just my 50 cent..

CRT? är det = bildrörs TV?
Då är det alltså ingen ide att slänga ut den gamla 33" 4:3 TV:n då vi är bundna till ComHem?

Orakel skrev:
2678670

Appropå inställningarna så ställs dem oftast inte in, har inte med att sälja eller inte snarare om tid.

Just my 50 cent..

JO, det har precis med att sälja eller inte att göra. Om jag som novis går in för att se vad som erbjuds och sen blir besviken på kvaliten så slänger jag inte upp mina 15-tusen där på den TV:n! Det är inte alla som frågar eller börjar ratta på inställningar.

Orakel skrev:
2678670

Det många gör i butiker är att de står för nära och tittar, menar inte fan sitter man 1m ifrån en 42" Plasma när man är hemma.. snarare 3-4meter... viss skillnad i bild då.

Just my 50 cent..

Kan bara hålla med, många står 0-1 meter ifrån och tittar. Står jag 0,5 meter från min bildrörs TV på 33" 4:3 format så blir det mesta fyrkantigt. Man måste ha koll på vilket avstånd man kommer att ha där hemma mellan TV och sittplats för att få en uppfattning om hur det kommer att bli.

Orakel skrev:
2678670 Bra då slipper jag dra allt engång till...

... säger bara WOW!! Stor skillnad.

Just my 50 cent..

Tack för all info! :tummenupp

NP :D

Ja vad tusan, har du en 33" CRT (tjock tv) som du är nöjd med så är det dumt att byta idag... har du comhem är det en ännu sämre deal.. tyvärr. Har vart en heldel snack om combort och digitaltv att bilden är i princip oförändrad med digitalbox eller analogt. Sen att varken 3an eller 5an finns digitalt.. :va

mummel, är bra trött. min meningsuppbyggnad skulle få min gamla skolfröken att gråta... :huvet Sorry.

Last edited:
Orakel skrev:
2678705 NP :D

Ja vad tusan, har du en 33" CRT (tjock tv) som du är nöjd med så är det dumt att byta idag... har du comhem är det en ännu sämre deal.. tyvärr. Har vart en heldel snack om combort och digitaltv att bilden är i princip oförändrad med digitalbox eller analogt. Sen att varken 3an eller 5an finns digitalt.. :va

mummel, är bra trött. min meningsuppbyggnad skulle få min gamla skolfröken att gråta... :huvet Sorry.

Du verkar i princip ha stenkoll, och du skriver begripligt :tummenupp

Jag har inte heller hittat någon riktigt bra anledning att kasta ut min 28" crt, jag sitter på 2.5-3meter ifrån, kör IOFS kanal digital (och kom hem basutbud som inte går att säga upp) men utan hdtv, jag ser film på billig DVD spelare.

Jag måste vara en ljud/bild säljares värsta mardröm, jag är rätt nöjd med det jag har. (och jag har inte hemmabioljud)

Jag har betydligt bättre bild (och kanalutbud) med min CRT och CanalDigital, än polarna som har bränt massor med stålar på tv och hemmabio

Men när platt-tv börjar ha inbyggd digitalmottagare och kortläsare för marksänt digitalt, och har kommit ner ordentligt i pris så ska jag byta ut min CRT.

För även en platt-tv blir gammal och ska tjänstgöra som sommarstuge-tv, och då vill jag ha en inbyggd digitalmottagare.

GuW skrev:
2678866 Du verkar i princip ha stenkoll, och du skriver begripligt :tummenupp

Hur är det med inbränningen som det pratas om? För lång pausbild ger upphov till inbränning, men det står inte hur lång tid för lång tid är i manualen. Är det liknande problem med LCD som med plasman? Men framför allt, hur lång tid är för länge? Några minuter eller några timmar?

Kawwa skrev:
2679732 Hur är det med inbränningen som det pratas om? För lång pausbild ger upphov till inbränning, men det står inte hur lång tid för lång tid är i manualen. Är det liknande problem med LCD som med plasman? Men framför allt, hur lång tid är för länge? Några minuter eller några timmar?
Lcd kan du ha testbilden på i 10år utan att det blir något, plasma allt från 15min till...........vem vet.

Orakel skrev:
2678670

Nu senast har det btw blivit en jäkla hype på upplösningen... vet inte riktigt vad folk tror på vissa forum (minhembio bla). Nu snackas det om att man ska vänta och sen köpa en tv med full hd. 1980*1024 eller vad det nu ligger på.
Det absolut senste snacket måste ju vara hur dåliga alla 1080p skärmar är idag, då dom bara visar bilden i 24 frames per sek, istället för 60. :rolleyes:

Küngen skrev:
2679895 Det absolut senste snacket måste ju vara hur dåliga alla 1080p skärmar är idag, då dom bara visar bilden i 24 frames per sek, istället för 60. :rolleyes:

lol...:D

Fredde Meck skrev:
2679827 Lcd kan du ha testbilden på i 10år utan att det blir något, plasma allt från 15min till...........vem vet.

När jag och farsan var i affären fick vi förklarat för oss att det ligger inbyggda program som renderar bilden innan eller precis när den börjar få tendeser att "bränna" fast bilden, så detta har varit ett problem men är det inte längre, iaf inte på lite dyrare modeller. Vi har en Panasonic PV 60, superbild, speciellt när man kollar på HD kanalerna, känns nästan bättre än verklighet =)!

Panajo skrev:
2679956 När jag och farsan var i affären fick vi förklarat för oss att det ligger inbyggda program som renderar bilden innan eller precis när den börjar få tendeser att "bränna" fast bilden, så detta har varit ett problem men är det inte längre, iaf inte på lite dyrare modeller. Vi har en Panasonic PV 60, superbild, speciellt när man kollar på HD kanalerna, känns nästan bättre än verklighet =)!
Den fina lilla loggan uppe i hörnet som alla kanaler har nuförtiden, kan den ställa till med trubbel?

Kan fortfarande bränna fast. Det som finns är att bilden flyttas runt en aning, pixel för pixel inget som du ser med ögat. Dock är det ej idiotsäkert. Ser du ex StarWars, sagan om ringen så fyller tv'n ej ut hela bilden. De svarta sträcken som bildas uppe och nere kan rendera inbränning. Risken att det sker är minimal, på Panasonic nästintill obefintlig. Dock var det en lirare på minhembio som tydligen hade lyckats på en Pv60.. hur det nu gick till... :huvet

Istför att radera och skriva om, dåligt med tid nu, Victoria Secret blaha blaha börjar på 3:an...

Sträcken ovanför själva filmen som bildas beror ej på inbränning utan att panelen slits olika mkt. De svarta fälten slits obefintligt medans färger etc sliter lite mer.. Därför kan det bli skuggor ifrån de svarta fälten.

Loggorna är idag för det mesta genomskinliga då är det ingen fara.

På jobbet har vi omväxlande MTV, ZTV etc igång 10h om dagen inga problem alls.

Mvh

Last edited:
Jävla djungel med Platt-TV asså...

Bestämt mig för LCD i alla fall.... Antagligen 37" men eftersom jag är prylgalen kan det lika gärna bli 42" :D

Ska ju bara ha den i mitt lilla rum så känns lite onödigt med 42" egentligen...

Men frågorna kommer ju hela tiden upp ifall man ska vänta eller inte osv. osv... Men väntar man lite så kommer man ju bara vänta i evighet (känns det som...kommer ju hela tiden bättre skit...)

Tycker det är svårt när man går i affären o kollar... Vissa apparater ser ut som skit i bilden medan andra är kanonbra! Kan man lita på vad man ser i affären?

Har ni några bra tips på LCD-TV 37" - 42"?

Linuus skrev:
2680513 Jävla djungel med Platt-TV asså...

Bestämt mig för LCD i alla fall.... Antagligen 37" men eftersom jag är prylgalen kan det lika gärna bli 42" :D

Ska ju bara ha den i mitt lilla rum så känns lite onödigt med 42" egentligen...

Men frågorna kommer ju hela tiden upp ifall man ska vänta eller inte osv. osv... Men väntar man lite så kommer man ju bara vänta i evighet (känns det som...kommer ju hela tiden bättre skit...)

Tycker det är svårt när man går i affären o kollar... Vissa apparater ser ut som skit i bilden medan andra är kanonbra! Kan man lita på vad man ser i affären?

Har ni några bra tips på LCD-TV 37" - 42"?
Nä, det kan man inte. Kolla upp vad tv:n får för signal och var den kommer ifrån innan du kan säga hurvida bilden är kass eller ej.

En bra LCD i den stl som du (Linus) vill ha tycker jag är SONY U2000 serien. 40" går loss nu under rean på 15000kr... helt ok för den tv'n! :yoparty

Orakel skrev:
2680570 En bra LCD i den stl som du (Linus) vill ha tycker jag är SONY U2000 serien. 40" går loss nu under rean på 15000kr... helt ok för den tv'n! :yoparty
Sony brukar väl göra bra tv-apparater med?

Jag har iaf den en av deras första lcd:er tror jag det är. En 32-tummare med HD. HAr funkat kanon i två år snart :)

I princip den, vet inte vad Onoff's modell med ett K på slutet innebär. U2000 som Expert säjer har lite annorlunda färg (mörkare) samt inbyggd DVB-T mottagare. Verkade inte som om OnOff hade det på sin modell.

Så länge det är samma serie/modell ska det vara likvärdiga apparater, självklart ställer en större stl större krav på bildbehandligen = att dem mindre 32" kan ha en aningen bättre bild.

Edit: Läser som en kratta den (onoff) hade DVB-T. K:t verkar då bara innebära annan färg och att prisgarantin troligen inte gäller (misstänker att bara onoff säljer U2000K).

Länk:
http://www.sony.se/view/ShowProduct...E&pageType=TechnicalSpecs&category=TVP+LCD+TV

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...