Halv bricka i förbränningsrummet..?

• Thread starter Thread starter craffe
  • Start date Start date
Re: Re: Re: Re: Halv bricka i förbränningsrummet..?

HW skrev:
Ställ toppen på högkant och häll i t-röd i insugskanalerna. Det skall inte komma ut något genom den stängda ventilen. Max en droppe var 20:e sekund. Häll ut spriten :skrämd (hädare!!!) och gör lika dant med avgassidan.

/HW

Ok, nu har vi hädat! (FYRA gånger) *gömmer sig*

Det läcker lite.. men inte så mycket som det hade gjort om nåt va paj.. en droppe var 10'e sec eller så på avgasventilerna och en var 30'e på insugsventilerna.

Man kanske kan anta att det inte är nån fara med dom i alla fall då?

Mjo, vi får väl rota lite...

Oxy har ju min hoj nu, så han lär inte sakna sin.
Han skulle besiktiga den åt mig o stal den :(

Höll på att kicka ihjäl oss innan jag insåg att soppakranen inte va öppen :notme :rodnar

Kolla om/att allt är ok. Ta isär toppen o kolla o skruva ihop den. Passa på att göra ren o slipa in ventilerna innan kanske. O kolla att andra halvan inte ligger o dräller nånstans på insugssidan eller i grenröret. Sen kan du i lugn o ro fundera på vad som hänt egentligen. (Vore kul iofs att veta vad som hänt, men det är väl inte såååå viktigt.)
/u

Mm, men då måste man låna ett verktyg av nån så man kan trycka ihop ventilfjädrarna så man får bort låsningarna...
Äger inget sånt :/

Men det är ju helt riktigt; när ändå allt är isär är det ju eg. lika bra

Ventil(fjäder)båge. Biltema 19-228, 149:- el. 19-2253, 298:- Den 1a kan vara knepig att komma åt med, men brukar fixa sig m nån distans. Inte proffskvalite precis, men brukar funka. Ev. bör man byta ventiltätningarna om man tar bort ventilerna.
/u

Last edited:
Använde du tryckluft på din hoj (för att blåsa bort smuts och skräp) innan du monterade avgasröret?

Ifall avgasventilen då stod öppen är det troligt att du blåste in den trasiga avgasgaspackningen in i cylindern.

<edit> För att få bort ventilerna utan specialverktyg kan du avända en hylsa från en hylsnyckelsats som passar runt ventiltryckaren. Se till att palla upp toppen så att inte ventilen kan slå i underlaget. Sätt INTE någon trasa under toppen som mothåll för då blir ventilen krokig.

Slå ett (eller flera) kraftigt slag på hylsan och KATJOFF så flyger knastren iväg åt alla möjliga håll och ventilen ramlar ur. Det är så jag demonterar ventiler. Ha en trasa över allt innan du slår på hylsan. Råkar du slå snett så blir ventilen krokig.

För montering, använd Biltemaverktyget.
<end edit>

Last edited:
Nej har inte använt tryckluft på hojen nån gång.

Tack för alla tips dock.

Vi taro ch plockar ner allt i mindre beståndsdelar imorgon så får vi se om det inte dyker upp nått hemligt snart

Liknar definitivt en halv avgaspackning. Originalpackningen till en XR är en ihålig kopparring som pressas samman vid monteringen. Får en liknande pressning efter montering.

Såg ingen avgaspackning varken denna gången jag plockade bort och inte heller förra gången jag hade systemet borta.

så det verkar ju oneklingen mycket troligt att det kan vara nått sånt då som halverats och fart iväg en del in i motorn och en annan del har jag väl haft mer tur med så den har fart iväg av flåset

Ska inhandla nya idag så fort Craffe mätt diametern så ska det bli ordning på kalaset

Är alltid avgaspackningarna av koppar?
Delen vi hittade är aluminium.
Allstå, det är fan svårt att se om det sitter packningar kvar i toppen, man kan se spår efter nåt kopparfärgat, men inga hela ringar. Och som sagt, delen vi hittade är aluminium.

Nåväl, nu är toppen inne för ventilslipning, han skulle även kolla/fräsa sätena samt byta tätningar.

Sen ska det la bara va å' åk igen får vi hoppas!

Jag har fått både Alu och koppar till XR:en . Och visst är det svårt att se om avgastätningarna sitter kvar i toppen ,med allt sot och ihop pressade så ser dom nästan ut som en del av toppen.

Du får peta lite men en skruvmejsel så lossnar dom , om dom finns kvar.

Ok, får pilla mer då..

Pillade en del med en syl, men som sagt den kan ju ha blivit ett med toppen...

tack för info

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back