Halv bricka i förbränningsrummet..?

• Thread starter Thread starter craffe
  • Start date Start date

craffe

Guest
Är det bra?

Plockade isär oXydex XR600 eftersom stiftet blev deformerat av outgrundlig anledning...

Nu vet vi... Hittade en halv stålbricka ca 4cm i diameter.

Känns inte som den ska va där...

Nu återstår bara en fråga; hur FAN kom den dit?!
Nä, en fråga till; vart är ANDRA halvan?!

Som tur är verkar allt vara helt, lite ursotad bara :D

Bifogat

• bricka.jpg
    bricka.jpg
    116.1 KB · Visningar: 560
mm bara å fixa packningar imorgon/idag ;) och sen hålla tummarna på att andra halvan inte dyker upp =D

/oXydex

craffe skrev:
Är det bra?

Plockade isär oXydex XR600 eftersom stiftet blev deformerat av outgrundlig anledning...

Nu vet vi... Hittade en halv stålbricka ca 4cm i diameter.

Känns inte som den ska va där...

Nu återstår bara en fråga; hur FAN kom den dit?!
Nä, en fråga till; vart är ANDRA halvan?!

Som tur är verkar allt vara helt, lite ursotad bara :D
Kollat ventiltätningarna?

Re: Re: Halv bricka i förbränningsrummet..?

Nr:18 skrev:
Kollat ventiltätningarna?
Ventilsäte?

Lite nyfiken man blir då! Har ni kollat toppen? En sån stor grej kan inte komma in i motorn utan att lämna spår!? :confused:

//Anders

EDIT: jag kom på att jag har tokfel..
EDIT2: skiter i det...

Jag tycker det ser ut som en tändstiftbricka.. den är inte gjord av aluminium då?
Det kanske är en hel bricka som böjt ut sig???

Men hur kom den in dit?? Tog ni bort tändstiftet innan ni tog bort toppen??

Last edited:
Det sitter ibland en bricka på tändstiftet. Det kan inte vara en sådan?

4 cm ?? Så stora brickor används väl knappast på en hoj. Det där är ju en specialbricka av nåt slag, syns på falsen (?). Kan ju inte kommit in hel iaf. Trasig strypbricka ? Annars nog nåt som man sumpat luftburken o hamnat innanför filtret vid montering. Dags att kolla om ventilerna tätar iaf.
/u

Re: Re: Re: Halv bricka i förbränningsrummet..?

Krattan skrev:

Jag håller på ventilsätesteorin. Ställ toppen på högkant och häll i t-röd i insugskanalerna. Det skall inte komma ut något genom den stängda ventilen. Max en droppe var 20:e sekund. Häll ut spriten :skrämd (hädare!!!) och gör lika dant med avgassidan.

/HW

Mingves skrev:
Det sitter ibland en bricka på tändstiftet. Det kan inte vara en sådan?

Brickan som sitter på tändstiftet sitter kvar, så den är det inte

HW skrev:
Jag håller på ventilsätesteorin. Ställ toppen på högkant och häll i t-röd i insugskanalerna. Det skall inte komma ut något genom den stängda ventilen. Max en droppe var 20:e sekund. Häll ut spriten (hädare!!!) och gör lika dant med avgassidan.

/HW [/B]

Ska nog testa detta.

Helt sjuk grej att komma in i motorn tycker jag.

Ang. Aluminiumbricka istället så va polaren säker på att det va stål så den va nog inte utdragen

/oXydex

Du hade nog tur om det bara var stiftet som var deformerat.
HYPER råkade ut för att hans topp sköt ut ett schims genom topplockskåpan på hans 996R.

Summa.
Ny kamaxel
Ny ventilfjäder
Ny vippa
Kostnad? Garanti kvar.

Det som var så trevligt var att ALLA schims satt på sin plats när de öppnade kåpan. Alltså så har öppningsschimset lagts i från fabriken. Och har åkt med i 500 mil.... :eek:

Så kan det gå när man åker ducce.
Dessutom den dyraste ducce som gjordes 2001...

F*n vad nöjd man skal vara.... :mad:

Jag är övertygad om att det är en gammal aluminiumbricka från ett gammalt (tidigare bytt) tändstift som letat sig ned i förbränningsutrymmet.

Att den är 4 cm i diameter tror jag inte på, isf skulle din motor har en borrning på lite drygt 120 mm.

Är brickan magnetisk eller inte?

Det finns inga brickor på din hoj som ser ut så där annat än en ihopklämd tändstiftpackning.

andersbrink skrev:
Jag är övertygad om att det är en gammal aluminiumbricka från ett gammalt (tidigare bytt) tändstift som letat sig ned i förbränningsutrymmet.

Att den är 4 cm i diameter tror jag inte på, isf skulle din motor har en borrning på lite drygt 120 mm.

Är brickan magnetisk eller inte?

Det finns inga brickor på din hoj som ser ut så där annat än en ihopklämd tändstiftpackning.

Det är INTE en tändstifttätning, den är större, det är INTE aluminium, punkt slut.

Min enda idé är att nåt har vibrerat sönder i avgassystemet, sen vid kick har det blivid ett bakslag och den har sugit i sig den halva brickan bakvägen. iofs har jag svårt att tro att den kan komma in, men den måste ju ha hamnat där på NÅT sätt..

Ska kolla tätningar o komp, stämmer allt e det väl bara att plocka ihop igen...

Jag ska ta fler bilder i eftermiddag, med tumstock så får ni se.
Varför skulle jag skriva att den är 4cm i daimeter om den inte är det? Har lite bättre saker för mig än att ägna mig åt mytomani :)

Last edited:
Om brickan hade varit gjord av stål hade förmodligen kolven sett "lite" mer skadad ut om motorn har körts vid högre varvtal än tomgång. Hur vet du att det är stål? Kolla med en magnet för att vara 100. Då kan du iaf utesluta vanligt järn, då har du rostfritt stål alternativ lättmetall kvar att välja mellan. Kan du böja brickan med en liten näbbtång är det aluminium. Tändstiftsbrickan är gjord av någon form av mjukare legering, om det är järn eller lättmetall låter jag nu vara osagt - påstod tidigare att den var gjord av lättmetall men vid en närmare eftertanke var det nog lite förhastat.

Är hojen strypt? Kan det vara stryp-ringar?
Har hojen nylingen blivit servad, isf av vem och var?

Du nämner ingenting om brickans diameter, dvs 40 mm versus kolvens diameter, är kolven verkligen 120 mm i diameter? Ta fram skjutmåttet.

Lixom, jag bara frågar för att jag vill hjälpa till.

Sorry, menade inte att vara oförskämd.. Bara frustrerande när man inte vet vart den kommer ifrån och om den andra halvan ligger och lurar nånstans...

Motorn har inte gått på högre varv än tomgång med brickan i.
Ska ta fler bilder med måttangivelse.
den är inte nyligen servad.
Brickan slog ihop stiftet så det kortslöt, motorn stannade.
Vi bytte stift, kickade igång den o hörde att det lät illa på tomgång. Därefter rev vi den, den har typ varit igång 5 sec som mest med brickan i.
Kändes som vanlig plåt, är dock inte 100% säker, ska iväg nu o forska lite mer på det.

Är ventilerna täta och så är det väl bara att skruva ihop den igen, ska syna toppen o ventilerna lite innan bara...

Mvh / craffe

Innan det här hände, vad hade du meckat med då (direkt) innan?

En vild gissning kan vara att vid ett tändstiftsbyte så ramlade någonting ned i tändstiftshålet eller att du har småbarn (typ 2 - 3 år) i huset som hjälper pappa att skruva. Har du bytt luftfilter nyligen?

Jaja, okej då!

Det kanske va aluminium iaf...

Men den va FAN 40mm :D

Bifogat

• 40mm.jpg
    40mm.jpg
    128.8 KB · Visningar: 316
Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back