Halt ute !!! =o/-

WebGringo skrev:
2667376 Ingen tidigare erfarenhet av vinterväglag, bortsett från moppe tiden, då jag inte tänkte på mkt mer än o inte trilla. /QUOTE]
Har du inte ens kört bil vintertid? :va

Du gör helt rätt i att inte ha ryggskydd, eftersom det är varmt och du inte har tänkt köra omkull. Detsamma gäller hjälm, strunta i den om du inte tänker köra omkull! Använd solbrillor så slipper du mygg i ögonen, och det ser mycket coolare ut!
Försök ligga efter SUV'ar med stora motorer eftersom dom har varmare avgassytem och värmer upp asfalten bättre. Ligg riktigt nära så att den inte hinner svalna!
Annars säljer Biltema billiga snökedjor, då slipper du hålla på med dubbdäck, det är ett jäkla pyssel.

Köp bra däck och håll avstånd, det är väl det bästa tips man kan ge dig.
Själv provade jag 500hk pickup med 315 breda däck i snö, behöver jag säga att greppet var "sådär" :D

Hoztic skrev:
2667565 Har du inte ens kört bil vintertid? :va

Du gör helt rätt i att inte ha ryggskydd, eftersom det är varmt och du inte har tänkt köra omkull. Detsamma gäller hjälm, strunta i den om du inte tänker köra omkull! Använd solbrillor så slipper du mygg i ögonen, och det ser mycket coolare ut!
Försök ligga efter SUV'ar med stora motorer eftersom dom har varmare avgassytem och värmer upp asfalten bättre. Ligg riktigt nära så att den inte hinner svalna!
Annars säljer Biltema billiga snökedjor, då slipper du hålla på med dubbdäck, det är ett jäkla pyssel.

Jag förstår din frustration av att behöva ställa av pärlan vintertid, det finns ju risk för en repa i lacken.

Att sedan jag, som har en hoj som kostar mindre än din skyddsutrustning, vill köra året runt måste kännas enormt irriterande.

Ja, jag vet, har en toppfart som inte ens är hälften av den du kan göra med din gsxr, och en försäkring som är lägre än vad du lägger på en vårservice på en märkesverkstad.

Att jag sedan köpt delar av min skyddsutrustning begagnad måste sticka än värre i dina ögon, eftersom den inte har rätt "märke".
Dock har den gett fullgott skydd vid de marksyningar jag gjort hittils, och kostade antagligen mindre än vad du lägger på polermedel på en säsong.

Ja just det, jag kör hoj för att det är kul, stör det dig också ?

Var det inte en av frågorna jag glömde besvara, nä just det ja, den var redan besvarad tidigare i tråden......

WebGringo skrev:
2667697 Jag förstår din frustration av att behöva ställa av pärlan vintertid, det finns ju risk för en repa i lacken.

Att sedan jag, som har en hoj som kostar mindre än din skyddsutrustning, vill köra året runt måste kännas enormt irriterande.

Ja, jag vet, har en toppfart som inte ens är hälften av den du kan göra med din gsxr, och en försäkring som är lägre än vad du lägger på en vårservice på en märkesverkstad.

Att jag sedan köpt delar av min skyddsutrustning begagnad måste sticka än värre i dina ögon, eftersom den inte har rätt "märke".
Dock har den gett fullgott skydd vid de marksyningar jag gjort hittils, och kostade antagligen mindre än vad du lägger på polermedel på en säsong.

Ja just det, jag kör hoj för att det är kul, stör det dig också ?

Var det inte en av frågorna jag glömde besvara, nä just det ja, den var redan besvarad tidigare i tråden......
Jag kör året runt, körde senast i lördags, tog en sväng på Bulten!
Både fintanken å krasctanken är bucklig, skulle aldrig lämna in hojen till nån verkstad, jag meckar med den själv, billigare försäkring på den än på bilen, skiter högaktningsfullt i märket på grejerna så länge dom skyddar bra, polerar den aldrig å jag kör hoj enbart för att det är skitkul, oavsett väder.
Å just ja, förra vurpan kostade inget, å förrförra kostade 164kr!

WebGringo skrev:
2667330

Blir åtminstoned till o köra med ryggskena fram till våren.....

det där va nog dagens dummaste mening........

Last edited:
WebGringo skrev:
2667361 Visst, blir ett ben ut i rondellerna, men frågan är om det verkligen kommer o hjälpa om hon skulle gå riktigt brett vid något läge.

Hålla längre avstånd till framför och bakomvarande bilist för o ha marginal o vurpa.

Plockat av allt småkrafs på bågen som lätt går sönder.

Hur läser jag asfalten ?
Där det kört mkt bilar lär det logiskt sett inte vara isigt om dessa värmt upp vägbanan, men är det varmare i däck spåren(friktion) eller i mitten(avgassystemet) ?
Som du läser asfalten kommer du att simma runt mycket i vinter innan du lär dig.:)
Några tips från oss som har snö och halka lite oftare än vad du verkar vara van vid.
- Det värms ingen asfalt under vintern. Dvs där bilar kör och slirar blir det snorhalt.
- Om det kommer snö har den högre friktion än de mörka asfaltsliknande spåren som körs upp av bilarna, där är det is. (lär från en som fick reda på det den hårda vägen)
- Isig asfalt blir hal, lika hal som vita streck och kullersten så är det bara. Is är halt.
- Dubb och annat är bra tips som säkert kan hjälpa dig ibland. Lugn körning är en annan.
- Mitt tidigare tips att sätta ner BÄGGE fötterna om det totalsläpper gäller om du når ner till backen. Det garanterar inte att du undviker vurpa men det kan ge dig tillräckligt med tid att du får grepp igen. Annars är det bara att glida på så gott det går och hoppas på det bästa och går det inte bra frå du hoppas att det inte gör allt för ont.

Och ryggskydd är lika bra på sommaren, lär dig det. Greppet är bättre men risken är lika stor och farten är högre.

WebGringo skrev:
2667330

Någon med lite erfarenhet som har några tips o trix för att överleva vintern någotsånär helskinnad ?

.....

När jag bodde i Göteborg så åkte jag motard året om, funkar faktiskt hyfsat då det sällan är så kallt att det blir is, håller man sig inom statsgränsen så kan man i värsta fall räkna med slask, så länge man planerar sin körning, tar det med ro, hela tiden är beredd att kasta ut ett ben om det skulle kana så är det ingen fara. Riskerna är ju givetvis större på vinter, att du kan stanna vid rödljuset innebär ju inte att personen i bilen bakom dig kan det...

En upprätt körställning, ett öppet sinne och sunt förnuft så kommer det gå vägen...och glöm inte ryggskyddet :tummenupp

Gottis skrev:
2667982 det där va nog dagens dummaste mening......

kör hellre utan hjälm en ryggskydd

Nej! jag tror nästan det du skrev var dummare!

såklart att hjälm är mycket viktigare än ett ryggskydd!

ozto skrev:
2668033 Nej! jag tror nästan det du skrev var dummare!

såklart att hjälm är mycket viktigare än ett ryggskydd!

va landar du först på ryggen lr hjälmen ryggen behöver inte alls mycket för att gå sönder finns många bevis på det

när du går omkull så är det ganska konstigt men det är inte ofta du slår i huvudet men ryggen brukar få stryk beror ju självklart hur du går omkull men tex en lowside då tar ryggen stryk...

sen det jag skrev va väl mer ett uttryck...självklart så sätter jag mig inte ens på hojen utan varken rygg skydd lr hjälm inte ens om jag ska flytta den en km

Gottis skrev:
2667982 det där va nog dagens dummaste mening......

kör hellre utan hjälm en ryggskydd

Slår du huvudet i marken en gång lite olyckligt kan du mycket väl dö även om du kör i 15km/h.
Slår man i ryggen är risken att dö betydligt mindre.

Jösse skrev:
2668047 Slår du huvudet i marken en gång lite olyckligt kan du mycket väl dö även om du kör i 15km/h.
Slår man i ryggen är risken att dö betydligt mindre.

Läs inlägget över ditt :hojharley

sen rä jag nog lite extra dum men efter att ha suttit i rullstoll 6 månader på grund av en cross skada så dör jag fan hellre än att leva ett liv i en sån:pannkyss

Gottis skrev:
2668050 Läs inlägget över ditt :hojharley

hur ofta vurpar du igentligen och går med ryggen först in i något hårt och utstickande?
9 av 10 vurpor på asfalt så är det huvudet som slår i hårdast och först!
specielt vid lowsiders skulle jag vilja påstå att ett ryggskydd inte är så nödvändigt iaf så länge det inte finns hårda saker vid vidan av vägen.

Själv åker jag dock alltid med båda hjälm och ryggskydd men inte fan tror jag att ryggskyddet har övernaturliga krafter för det...

Ot?

Hmm, diskussionen börjar bli lite OT tycker jag :rolleyes:

...men jag stämmer in än då :tungan

Nog måste jag instämma genom att säga att hjälmen åker på innan ryggskyddet. Jag har vurpat många gånger på vanlig cykel, och att par på hoj, huvudet har alltid en förmåga att 'va nere i backen' och hade jag inte haft hjälm så hade jag inte suttit här i dag. Jag använder inte ryggskydd när jag åker mtb och ryggen är fortfarande hel.

Det finns ju dock en anledning till att vi har en lag om hjälmtvång, även om jag inte haft ngt emot en 'ryggskydds-lag' oxå...

blackis skrev:
2667364 Ställ av!

Annars måste du nog vara vara beredd på nån marksyning (och då bör du betala själv).
Klä dig som en Michelingubbe.
Köp vinterdäck med bättre fäste, vet inte om dubbat hjälper mot ert vinterväglag.
Köp snöskidor (mcordinans) och parera med.
Gasa lite och bromsa i tid.

Varför skulle han betala själv? Har han en försäkring som gäller för att köra på vintern så finns det väl ingen anledning? Eller skulle han betala själv för att vara schysst mot det allomfattande "Mc-kollektivet":blah Vilket nys.....

ozto skrev:
2668054 hur ofta vurpar du igentligen och går med ryggen först in i något hårt och utstickande?
9 av 10 vurpor på asfalt så är det huvudet som slår i hårdast och först!
specielt vid lowsiders skulle jag vilja påstå att ett ryggskydd inte är så nödvändigt iaf så länge det inte finns hårda saker vid vidan av vägen.

Själv åker jag dock alltid med båda hjälm och ryggskydd men inte fan tror jag att ryggskyddet har övernaturliga krafter för det...

EXAKT !

WebGringo skrev:
2667330 Var nere en runda på jobb idag, skulle kolla schemat.
Var en asfalterad uppförsbacke på vägen, och ojojoj vad bakdäcket gick brett !!!! Visst för att kullersten och vita linjer var hala, men det var ju väntat. Men att en asfalterad uppförsbacke kunde vara så illa trodde jag inte.
Av någon anledning så saltar de inte vägarna här i Varberg.

Någon med lite erfarenhet som har några tips o trix för att överleva vintern någotsånär helskinnad ?

Blir åtminstoned till o köra med ryggskena fram till våren.....

December=vinter!(halt, men kanske "glatt:tummenupp ) Ryggskena= ALLTID!!!!:fatta!

För att klargöra, om det är varmt ute och jag ska ner till ica o handla, 300 m, inom stan så finns det under sommarsäsongen risk för att jag kan göra detta iförd jeans, t-shirt o hjälm.

Varför ?

Orkar helt enkelt inte dra på mig hela skinnkondomen för den lilla sträckan, och än så länge är det enbart lag på att man ska ha hjälm i detta land.
(Dock lag på ryggskena vid uppkörning)

WebGringo skrev:
2668855 För att klargöra, om det är varmt ute och jag ska ner till ica o handla, 300 m, inom stan så finns det under sommarsäsongen risk för att jag kan göra detta iförd jeans, t-shirt o hjälm.

Varför ?

Orkar helt enkelt inte dra på mig hela skinnkondomen för den lilla sträckan,

Vem fan orkar ta hojen om man skall 300 meter och handla?

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back