don_tomazo
Går bra, en ägare.
Kricke skrev:2667501Haha, man kan aldrig lita på Nikko![]()
Nej för tusan. Tur man åker för egen maskin hem!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kricke skrev:2667501Haha, man kan aldrig lita på Nikko![]()
WebGringo skrev:2667376Ingen tidigare erfarenhet av vinterväglag, bortsett från moppe tiden, då jag inte tänkte på mkt mer än o inte trilla. /QUOTE]
Har du inte ens kört bil vintertid?
Du gör helt rätt i att inte ha ryggskydd, eftersom det är varmt och du inte har tänkt köra omkull. Detsamma gäller hjälm, strunta i den om du inte tänker köra omkull! Använd solbrillor så slipper du mygg i ögonen, och det ser mycket coolare ut!
Försök ligga efter SUV'ar med stora motorer eftersom dom har varmare avgassytem och värmer upp asfalten bättre. Ligg riktigt nära så att den inte hinner svalna!
Annars säljer Biltema billiga snökedjor, då slipper du hålla på med dubbdäck, det är ett jäkla pyssel.
Hoztic skrev:2667565Har du inte ens kört bil vintertid?
Du gör helt rätt i att inte ha ryggskydd, eftersom det är varmt och du inte har tänkt köra omkull. Detsamma gäller hjälm, strunta i den om du inte tänker köra omkull! Använd solbrillor så slipper du mygg i ögonen, och det ser mycket coolare ut!
Försök ligga efter SUV'ar med stora motorer eftersom dom har varmare avgassytem och värmer upp asfalten bättre. Ligg riktigt nära så att den inte hinner svalna!
Annars säljer Biltema billiga snökedjor, då slipper du hålla på med dubbdäck, det är ett jäkla pyssel.
Jag kör året runt, körde senast i lördags, tog en sväng på Bulten!WebGringo skrev:2667697Jag förstår din frustration av att behöva ställa av pärlan vintertid, det finns ju risk för en repa i lacken.
Att sedan jag, som har en hoj som kostar mindre än din skyddsutrustning, vill köra året runt måste kännas enormt irriterande.
Ja, jag vet, har en toppfart som inte ens är hälften av den du kan göra med din gsxr, och en försäkring som är lägre än vad du lägger på en vårservice på en märkesverkstad.
Att jag sedan köpt delar av min skyddsutrustning begagnad måste sticka än värre i dina ögon, eftersom den inte har rätt "märke".
Dock har den gett fullgott skydd vid de marksyningar jag gjort hittils, och kostade antagligen mindre än vad du lägger på polermedel på en säsong.
Ja just det, jag kör hoj för att det är kul, stör det dig också ?
Var det inte en av frågorna jag glömde besvara, nä just det ja, den var redan besvarad tidigare i tråden......
WebGringo skrev:2667330
Blir åtminstoned till o köra med ryggskena fram till våren.....
Som du läser asfalten kommer du att simma runt mycket i vinter innan du lär dig.WebGringo skrev:2667361Visst, blir ett ben ut i rondellerna, men frågan är om det verkligen kommer o hjälpa om hon skulle gå riktigt brett vid något läge.
Hålla längre avstånd till framför och bakomvarande bilist för o ha marginal o vurpa.
Plockat av allt småkrafs på bågen som lätt går sönder.
Hur läser jag asfalten ?
Där det kört mkt bilar lär det logiskt sett inte vara isigt om dessa värmt upp vägbanan, men är det varmare i däck spåren(friktion) eller i mitten(avgassystemet) ?
WebGringo skrev:2667330
Någon med lite erfarenhet som har några tips o trix för att överleva vintern någotsånär helskinnad ?
.....
Gottis skrev:2667982det där va nog dagens dummaste mening......
kör hellre utan hjälm en ryggskydd
ozto skrev:2668033Nej! jag tror nästan det du skrev var dummare!
såklart att hjälm är mycket viktigare än ett ryggskydd!
Gottis skrev:2667982det där va nog dagens dummaste mening......
kör hellre utan hjälm en ryggskydd
Jösse skrev:2668047Slår du huvudet i marken en gång lite olyckligt kan du mycket väl dö även om du kör i 15km/h.
Slår man i ryggen är risken att dö betydligt mindre.

Gottis skrev:2668050Läs inlägget över ditt![]()
blackis skrev:2667364Ställ av!
Annars måste du nog vara vara beredd på nån marksyning (och då bör du betala själv).
Klä dig som en Michelingubbe.
Köp vinterdäck med bättre fäste, vet inte om dubbat hjälper mot ert vinterväglag.
Köp snöskidor (mcordinans) och parera med.
Gasa lite och bromsa i tid.
Vilket nys.....ozto skrev:2668054hur ofta vurpar du igentligen och går med ryggen först in i något hårt och utstickande?
9 av 10 vurpor på asfalt så är det huvudet som slår i hårdast och först!
specielt vid lowsiders skulle jag vilja påstå att ett ryggskydd inte är så nödvändigt iaf så länge det inte finns hårda saker vid vidan av vägen.
Själv åker jag dock alltid med båda hjälm och ryggskydd men inte fan tror jag att ryggskyddet har övernaturliga krafter för det...
WebGringo skrev:2667330Var nere en runda på jobb idag, skulle kolla schemat.
Var en asfalterad uppförsbacke på vägen, och ojojoj vad bakdäcket gick brett !!!! Visst för att kullersten och vita linjer var hala, men det var ju väntat. Men att en asfalterad uppförsbacke kunde vara så illa trodde jag inte.
Av någon anledning så saltar de inte vägarna här i Varberg.
Någon med lite erfarenhet som har några tips o trix för att överleva vintern någotsånär helskinnad ?
Blir åtminstoned till o köra med ryggskena fram till våren.....

WebGringo skrev:2668855För att klargöra, om det är varmt ute och jag ska ner till ica o handla, 300 m, inom stan så finns det under sommarsäsongen risk för att jag kan göra detta iförd jeans, t-shirt o hjälm.
Varför ?
Orkar helt enkelt inte dra på mig hela skinnkondomen för den lilla sträckan,
Ekberg skrev:2669061Vem fan orkar ta hojen om man skall 300 meter och handla?

|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |