Halt ute !!! =o/-

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Var nere en runda på jobb idag, skulle kolla schemat.
Var en asfalterad uppförsbacke på vägen, och ojojoj vad bakdäcket gick brett !!!! Visst för att kullersten och vita linjer var hala, men det var ju väntat. Men att en asfalterad uppförsbacke kunde vara så illa trodde jag inte.
Av någon anledning så saltar de inte vägarna här i Varberg.

Någon med lite erfarenhet som har några tips o trix för att överleva vintern någotsånär helskinnad ?

Blir åtminstoned till o köra med ryggskena fram till våren.....

Jag med vän gjorde en 360 graders snurr (utan att nudda vajerräcken på någon sida) på riksväg 36 mellan motala och linköping. En Volvo 240 GL med dubb spann lös på 5an kring 110 km/h vid lätt gaspådrag :skrämd

Som sagt, har ingen bil, och så länge CSN inte går loss på o sponsra mig med en så lär det inte bli något bilköp heller.

Ryggen är lika stryktålig sommar som vinter, men oddsen att få marksyning ökar drastiskt då temperaturen sjunker under nollan.

Har gjort de flesta äventyren med bil redan, så det imponerar mig inte allt för mkt.

Vad jag frågade efter var några konkreta tip från erfarna vinter MC förare.

WebGringo skrev:
2667349 Som sagt, har ingen bil, och så länge CSN inte går loss på o sponsra mig med en så lär det inte bli något bilköp heller.

Ryggen är lika stryktålig sommar som vinter, men oddsen att få marksyning ökar drastiskt då temperaturen sjunker under nollan.

Har gjort de flesta äventyren med bil redan, så det imponerar mig inte allt för mkt.

Vad jag frågade efter var några konkreta tip från erfarna vinter MC förare.
Gör som man gjorde när man akte moped pa vintern. Ner med bägge fötterna i backen da det börjar sladda allt för jäkligt. Underlättar med en lag hoj...:D

Bra däck (gärna gat-dubbat om du hittar dem)

Mycket framförhållning (se till att gasa sent o bromsa tidigt)

Varma kläder (finns eluppvärmda om hojens generator klarar detta)

Marksyning får man räkna med på vinterväglag.. Inget snack om saken. Du KOMMER att få det. Hur ofta kan man påverka.

Visst, blir ett ben ut i rondellerna, men frågan är om det verkligen kommer o hjälpa om hon skulle gå riktigt brett vid något läge.

Hålla längre avstånd till framför och bakomvarande bilist för o ha marginal o vurpa.

Plockat av allt småkrafs på bågen som lätt går sönder.

Hur läser jag asfalten ?
Där det kört mkt bilar lär det logiskt sett inte vara isigt om dessa värmt upp vägbanan, men är det varmare i däck spåren(friktion) eller i mitten(avgassystemet) ?

Ställ av!

Annars måste du nog vara vara beredd på nån marksyning (och då bör du betala själv).
Klä dig som en Michelingubbe.
Köp vinterdäck med bättre fäste, vet inte om dubbat hjälper mot ert vinterväglag.
Köp snöskidor (mcordinans) och parera med.
Gasa lite och bromsa i tid.

Min försäkring tillåter inte att jag ställer av, så det är inte en option.

Har så pass hög självrisk att jag i vilket fall som antagligen får betala själv.

Gatdubb, kan jag dubba det själv så som man gör med isdubb ?

Snöskidor lär inte vara intressant förän det faktiskt bli snö på vägarna, lär slita ut dem fruktansvärt fort på frostklädd asfalt.

WebGringo skrev:
2667361 Visst, blir ett ben ut i rondellerna, men frågan är om det verkligen kommer o hjälpa om hon skulle gå riktigt brett vid något läge.

Hålla längre avstånd till framför och bakomvarande bilist för o ha marginal o vurpa.

Plockat av allt småkrafs på bågen som lätt går sönder.

Hur läser jag asfalten ?
Där det kört mkt bilar lär det logiskt sett inte vara isigt om dessa värmt upp vägbanan, men är det varmare i däck spåren(friktion) eller i mitten(avgassystemet) ?

Tänk på särskrivningarna annars kommer vi inte att svara mer.

Det är varmare i hjulspåren.
Avgassystemet hinner inte värma mittdelen om inte bilarna står stilla. (vad har du för erfarenhet?:confused: )

Ingen tidigare erfarenhet av vinterväglag, bortsett från moppe tiden, då jag inte tänkte på mkt mer än o inte trilla.

Funderade på vilket som kunde vara varmast på vägen hem från jobb, men kom inte fram till något konkret.

Klä sig varmt, klä sig som en michelin gubbe, antar att det är samma som gäller vid all körning då det börjar bli kyligare.

Hellre många lager på varandra än ett tjockt, och med något vindstoppande ytterst för att hålla den uppvärmda luften kvar mellan klädeslagren.

välte igår helt cphalt körde nästan rakfram och tjoff så sprutar det gnistor från min pärla ska bocka till rostfria armeringsjärn och svtetsa på... här ska inte knäckas fler blinkers :mad:

lasse kongo skrev:
2667410 välte igår helt cphalt körde nästan rakfram och tjoff så sprutar det gnistor från min pärla ska bocka till rostfria armeringsjärn och svtetsa på... här ska inte knäckas fler blinkers :mad:

Jag tog en annan vinkel på det där, men att svetsa ram verkar vara en bra plan.

Att inte lita på frambromsen över huvud taget verkar vara en annan bra filosofi.

Anta att allt är nedisat och glashalt, och kör därefter.

Kongo : Du tänker inte heller ställa av , eller ?

åker man sporthoj så kan jag rekomendera regndäck... dom funkar hyfsat när det är lite frostigt och isigt

bilderna är från i söndags då jag försökte åka lite på sviestad men det var lite för halt för sporthoj, dock funka regndäcken bättre än väntat.

Bifogat

• DSC00391a.JPG
    DSC00391a.JPG
    115.7 KB · Visningar: 253
  • DSC00398a.JPG
    DSC00398a.JPG
    97 KB · Visningar: 250
Det där ser riktigt kul ut =o) *känner mig laddad o dra en repa på stan*

Jag har svårt att motivera riskerna med o köra sporthoj på vinterväglag....

Visst, krasch kåpor kostar itne mer än 3 tusen, men det är fortfarande en hel del pengar.

Några fighters här som ska bränna igenom vintern ?

WebGringo skrev:
2667420 Jag tog en annan vinkel på det där, men att svetsa ram verkar vara en bra plan.

Att inte lita på frambromsen över huvud taget verkar vara en annan bra filosofi.

Anta att allt är nedisat och glashalt, och kör därefter.

Kongo : Du tänker inte heller ställa av , eller ?

nä jag kör året runt har inget val... ska slå förra årets hjulspinrekord 95km/h:gnissla toppar typ 130 kan vara kul ibland ibland lite läskigt

ser ofta på asfalten hur greppet är brukar annars känna med foten också :tummenupp

kan lägga upp någon bild när man har snickrat ihop en crashbåge... trött på att böja hantag och reglage

Bifogat

• PICT0862.JPG
    PICT0862.JPG
    88.6 KB · Visningar: 170
Fixa bildubbade däck så kan du köra hela vintern. Snöskidor och annat behövs inte. Comi har vad du behöver.

don_tomazo skrev:
2667340 Jag med vän gjorde en 360 graders snurr (utan att nudda vajerräcken på någon sida) på riksväg 36 mellan motala och linköping. En Volvo 240 GL med dubb spann lös på 5an kring 110 km/h vid lätt gaspådrag :skrämd

Haha, man kan aldrig lita på Nikko:D

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back