WEST
Gudomlig sporthojare
Det är nog mer myt än verklighet. Ja, teoretiskt sett så skulle ytskicktet kunna skilja sig lite. Men det är förmodligen lika bra fästa från start som senare.
Där har du inte helt rätt,,

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog mer myt än verklighet. Ja, teoretiskt sett så skulle ytskicktet kunna skilja sig lite. Men det är förmodligen lika bra fästa från start som senare.
Som inte stämmer med verkligheten.
Fakta är ju att åtskilliga personer kört omkull på nya däck.
Då är det bara dumt att komma med ett inlägg där man säger att skillnaden är minimal.
Varför inte hålla sig till den "myten" om att det är mkt halare så fler tar det lugnt de första kilometrarna.
Det skadar ju knappast.
Visst, den riktiga faktan är möjligen den att däcket inte alls har en yta som gör däcken halare i början utan att det istället beror på att däcken är kalla eller nånting annat, men vad spelar det egentligen för roll.
Huvudsaken är väl att man uppmuntrar folk till att köra lugnt den första biten på nya däck, oavsett ytskikt eller ej, för som sagt så skadar det knappast.
Men men, tycker bara du kommer med lite onödiga inlägg lite då o då.
"Onödigt med stålomspunnet..."
"Spela roll vilken lack man har bara man får den färg man vill.."
osv..
Du kan sluta gissa nu![]()
Nya däck är hala och det baserar jag på egen erfarenhet och inte någon gissning. Jag har läst i flera andra trådar på andra forum att det är fler som har erfarenhet av det, så det är inga gissningar.
Nu är det ju såhär att nya däck faktiskt ÄR hala. Det kan man inte bestrida om man så innehar 9999 patent i Ukraina.
Det är rejält halt.
Då kommer man till nästa fråga. Hur hala är dom då? Ja, det är ju ingen som vet utan här gissar man vilt.
Min gissning är att: Förmodligen är skillnaden försumbar. Men det är ju min gissning.
Jag säjer inte att det är så här..men jag tror att det är så här: ----->
1. Fakta är ju att åtskilliga personer TROR ATT DOM (pga alla rykten) kört omkull på nya däck.
2. Då är det bara dumt att komma med ett inlägg där man säger att skillnaden är minimal......Jag håller inte med
3. Onödigt med stålomspunnet? Det är åter igen min åsikt. Jag anser att det är klart onödigt för gatbruk och jag gissar på att killen som ställer frågan har fått för sig att han behöver det för att alla skriver att det är så väldigt nödvändigt.
4. Nej, inge av mina inlägg är nödvändiga. Men enl mig så innehåller dom en aning eftertanke och är en motvikt till mycket av allt som är taget ur luften här på SH.
OK, nya däck är hala.
Stor varning utfärdas.
Dom måste behandlas eller köras in.
Allt annat är idiotiskt.
[YOUTUBE-ID]-UEg1-6iEeo[/YOUTUBE-ID]
Fifan, ja tar det bara lugnt i början tills beläggningen är borta. Onödiga mil man slipar bort jue![]()
Kräng på däcken på hojen och ge dig ut på motorvägen (försiktigt), sen kör du försiktigt sick-sack succesivt mer och mer tills du slitit bort det yttersta skiktet. Hoppas du förstod vad jag menade och lycka till!![]()
Jag säjer inte att det är så här..men jag tror att det är så här: ----->
1. Fakta är ju att åtskilliga personer TROR ATT DOM (pga alla rykten) kört omkull på nya däck.
Eftertanke?
Är det eftertanke att "gissa på att det förmodligen kanske vad jag tror möjligen är en försumbar skillnad"?
Vet inte hur mkt eftertanke det direkt är o hur nödvändigt det är för att få folk att tänka i fler än ett perspektiv på saker o ting, du kanske ska ge mer eftertanke på hur du skriver dina inlägg så du får fram din åsikt på ett lite bättre sätt istället för att bara skriva att stålomspunnet är onödigt o nya däck är inte hala.
Skitsamma, skriv vad du vill o gör som du vill o fortsätt me ditt superduperjobb som tydligen gör dig lite bättre än genomsnittet![]()
åfyfan det svider ända in i bröstet när han lägger nya hojen.![]()
![]()
Precis hämtat ut en splitt ny och så lägger man den tredje sekunden man kör den![]()
Var på Knutstorp i somras o kikade lite i depån under en motardtävling... Tydligen väldigt vanligt att motardmekarna tar fram stora fotogenblåslampan o "bränner" bort vaxlagret på nya däck. Värmer upp ytskiktet med öppen låga samtidigt som de "ruggar upp" ytan med en svetshandske.... Lär väl knappast vara för skojs skull ?...![]()
Det går inte att förklara för någon som inte vill förstå.
Jag har inte lyckats få patent på några av mina precisionsstegmotorer, men kan ändå konstatera att på nya däck finns det någon beläggning på ytan som inte känns helt optimal för fäste.
/N
Jag har kört många uppsättningar MP 2CT på hojarna och aldrig märkt att de är hala när de är helt nya. Det första man märker är att friktionen är så hög att framdäcket skriker i protest när man vrider på styret på ett garagegolv.
De går hur bra som helst att wheela med på en gång utan märkbart hjulspinn och det går fint att lägga ner kant-till-kant på en gång under pådrag.
Greppet blir kanske troligen något bättre efter ett tag, men att de (2CT) skulle vara farligt hala som nya stämmer inte alls.
Varningar om att man bör köra många mil med nya däck beror sannolikt mer på att nya däck, och speciellt om man byter fabrikat, tar ett tag att vänja sig vid. Hojen kan t.ex. reagera mycket snabbare på styrkommandon och det tar ett tag innan hjärnan anpassar sig till detta så att det går att köra för fullt.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |