Halalslaktat kött

Gör riktigt ont i mig när jag ser hur vissa djur slaktas.
Jag äter själv helst fisk eller kyckling, men jag äter iof nötkött också.
Trist hur dom än slaktas, men jag gillar kött så vad fan ska man göra.

Last edited:
Slaktmask
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
En slaktmask eller slagmask är ett äldre verktyg som användes vid avlivning av djur för slakt. Verktyget har funnits i lite olika varianter där den äldsta varianten bestod av en enkel träkonstruktion med en rörlig pinne/plugg i. Masken anlades mot djurets huvud och med en klubba eller hammaren slog man på pinnen/pluggen som trängde in i hjärnan och medförde omedelbar medvetslöshet. Efter bedövningen skar man oftast upp djuret i halsen så dess blod kunde pumpas ut varför avlivning med masken oftast inte var önskvärt. Som variant på en träkonstruktion fanns också järn/träkonstruktioner med järnsprint. I senare tider fanns det också en variant som kunde liknas vid en pistol. Slaktmasken har här formen av en tratt med slätborrat genomgående lopp. I den ena änden laddades en patron och den andra placerades mot djurets huvud. Man slog sedan på slaktmaskens tändstift med en hammare för att avlossa patronen, varvid djurets huvud genomborrades. Det är inte helt ofarligt att använda en slaktmask varför den numera oftast ersatts med andra slaktmetoder.

Halaslakt
1. Djuret ska vara friskt och utan skador.
2. Djuret ska ha behandlats med medlidande och vänlighet.
3. Djuret ska få mat och vatten och lugnas innan det dödas.
4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.
5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot Mecka).
6. Före slakt reciteras orden ”Bismillah, Allahu Akbar” (I Guds namn, Gud är större). Det innebär att muslimerna inte tar djurens liv på eget bevåg utan med skaparens auktoritet.
7. Man ska vässa slaktkniven. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktas.
8. Slaktkniven skall föras i en enda obruten rörelse.
9. Matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna skärs av utan att ryggmärgen skadas.
10. Blodet måste helt avtappas.
11. Ett djur få inte se ett annat djur dö. För lamm och får skall all slakt utföras utan föregående bedövning, och man skall slakta ett djur i taget och under förhållanden som säkrar att det enstaka djuret hanteras så skonsamt och omsorgsfull som möjligt.

Det enda igentligen som är jävligt dumt med slakten är att man använder sig av metoden "skära av strupen+pulsåder".

Last edited:
Det enda igentligen som är jävligt dumt med slakten är att man använder sig av metoden "skära av strupen+pulsåder".

Det menar du inte :rolleyes:

Pfff.. Man behöver inte ens lämna landet eller religionen. Bara för samerna görs massor av undantag.

Sant. Troligen sveriges mest särbehandlade minoritetsgrupp.

Är det inte ganska enkelt att man bedövar djuren så effektivt som möjligt, för att sedan slakta på det sätt man nu finner bäst? Att inte vilja bedöva djur före slakt, tycker jag känns väldigt oetiskt i dagens moderna samhälle.

Eftersom vi redan har dessa regler, så är det väl enklast att följa dem?

Ja, i min bok är det såhär enkelt :tummenupp

Last edited:
Back