Halalslaktat kött

jag har erfarenhet av att slakta, har bott på bondgård i några år.

Av egen erfarenhet, (har slaktat djur som jag själv fött upp, från att ha varit med när de fötts tills det blivit dags att slakta) så kan jag bara säga att om någon verkligen tror att vi har en human djurhållning i sverige så är det dags att vakna upp. Förutom de gårdar där man inte kör med stordrift så är situationen oftast beklämmande.

Enligt beskrivningen av hur en halal-slakt ska gå till tidigare i tråden så låter den mänsklig (fan, man ska tom se djuret i ögonen, det är fan hårt och man kan ju undra varför - kanske för att man faktiskt ska ha respekt för vad man gör) jämfört med att fösa in djur i trånga transporter, stressa halft ihjäl dem och sedan låta dem stå på kö för att dö. Kossor och får är inte jordens smartaste djur, men de vet vad som är på gång i "svensk" slakt. är det inte jobbigt att veta att man står på tur?

Det spelar fan ingen roll hur man slaktar egentligen - det handlar fortfarande om att ta livet av en levande varelse. Ska man göra det ska det göras med respekt för det liv man tar - oavsett hur det går till.

Och ska man klaga på invandrare kan man ju alltid hitta på något. Slappna av och ät en kebab.

word!

Typiskt dig att säga det.

typiskt dig att haka dig upp på det........som markus skulle sagt, lite struts över det hela :tungan

oj tog nån åt sig av just det? men istället för att haka dig upp på det är det inte sant? eller får man inte säga så?
vem säger inte att jag räknar mig själv med svenskarna eller ska det alltid handla om vi och dem?

typiskt dig att haka dig upp på det........som markus skulle sagt, lite struts över det hela :tungan

oj tog nån åt sig av just det? men istället för att haka dig upp på det är det inte sant? eller får man inte säga så?
vem säger inte att jag räknar mig själv med svenskarna eller ska det alltid handla om vi och dem?
Var väl snarare du som tog åt dig. :tungan

Jag har erfarenhet av att slakta, har bott på bondgård i några år.

Av egen erfarenhet, (har slaktat djur som jag själv fött upp, från att ha varit med när de fötts tills det blivit dags att slakta) så kan jag bara säga att om någon verkligen tror att vi har en human djurhållning i Sverige så är det dags att vakna upp. Förutom de gårdar där man inte kör med stordrift så är situationen oftast beklämmande.

Det spelar fan ingen roll hur man slaktar egentligen - det handlar fortfarande om att ta livet av en levande varelse. Ska man göra det ska det göras med respekt för det liv man tar - oavsett hur det går till.

Och ska man klaga på invandrare kan man ju alltid hitta på något. Slappna av och ät en kebab.

Jag har svårt att se sambandet, du har slaktat djur på ett inhumant vis när du bodde på en gård. Därför är Halalslakt inte dåligt?

Det är stor skillnad på att sätta en slaktmask i ett djur än som i filmen där kon står och brölar i dödsångest. Tror du de andra djuren tycker att det verkar mysigt medans de väntar på sin tur?

Gör det gärna till en invandrarfråga du, det är så lågt så jag tänker inte ens bemöta det.

Var väl snarare du som tog åt dig. :tungan

hahaha först påpekar du nåt helt onödigt istället för komma in i disskutionen. Och när du inte har nåt att komma med är det plötsligt jag som tar åt mig:S varför påpeka det som du gjorde först sedan försöka vända på steken?

kom in i matchen för fan......stå på läktaren och spela tuff kan alla göra:arsele

Jag har svårt att se sambandet, du har slaktat djur på ett inhumant vis när du bodde på en gård. Därför är Halalslakt inte dåligt?

Nä, har inte slaktat inhumant - tvärtom, i lugn och ro, med slaktmask och utan att djuren öht fattat vad som är på gång.

Det är stor skillnad på att sätta en slaktmask i ett djur än som i filmen där kon står och brölar i dödsångest. Tror du de andra djuren tycker att det verkar mysigt medans de väntar på sin tur?

Oavsett hur man genomför själva dödandet så ska ju resten också skötas snyggt. Det är det inte om man orsakar stress och panik bland de djur som står på tur. Tycker att slakt ska vara så personlig som möjligt, känns som att sätta en bult i hjärnan eller ett bra snitt genom halsen egentligen kvittar.

Gör det gärna till en invandrarfråga du, det är så lågt så jag tänker inte ens bemöta det.

Läs hela tråden så förstår du vad jag menar när jag nämner invandrare i sammanhanget. Den gick ju från halal-diskussion till hedersmord och allt möjligt på fem röda. Trodde det var ganska uppenbart att jag tog ställning mot att göra det till en invandrarfråga. Har du missuppfattat mig eller driver du med mig aprillo?

om någon verkligen tror att vi har en human djurhållning i Sverige så är det dags att vakna upp.

Det är nog ingen som tror men det är nog ganska många som undrar om det blir bättre av att ytterligare försämra för djuren.
Svensk djurhållning är skit men den är ändå bättre än många, kanske de flesta, andra länders.

Läs hela tråden så förstår du vad jag menar när jag nämner invandrare i sammanhanget. Den gick ju från halal-diskussion till hedersmord och allt möjligt på fem röda. Trodde det var ganska uppenbart att jag tog ställning mot att göra det till en invandrarfråga. Har du missuppfattat mig eller driver du med mig aprillo?

Hej

Jag missuppfattade dej och ber om ursäkt. Du verkar kunna föra ett vettigt resonemang. My bad!

Precis, det är inte invandrare som vill äta halal. Det är mestadels svenska pensionärer som har en tråkig tillvaro som finner glädje i att djuret haft det extra eländigt!

Hänger inte med här Mackan, försöker du förolämpa gamla människor eller påstår du att invandrare i allmänhet är synnerligen ondskefulla?

Hänger inte med här Mackan, försöker du förolämpa gamla människor eller påstår du att invandrare i allmänhet är synnerligen ondskefulla?

Jag menar att halal i allra högsta grad är en fråga som går att härleda till invandring. Det är nog få fenomen som är så lätta att relatera faktiskt`.

Det är ytterst beklämmande. Ett tips är att också läsa bakpå kycklingen nästa gång ni handlar, så vitt jag vet finns inte kyckling att uppbringa som inte är halalad. Det är i och för sig mer ett politiskt problem än ett djurskyddsligt eftersom kycklingslakt går till på samma sätt oavsett.

Näää. De slaktas väl inte på samma sätt. De blir halshuggna på ingen tid alls. Inte flera minuters plågande.

Ja, jag säger då det......
En till muslimtråd. <massa text som jag tog bort>

Last edited:
Näää. De slaktas väl inte på samma sätt. De blir halshuggna på ingen tid alls. Inte flera minuters plågande.

Så vitt jag vet skär man bara halsen av dem när de kommer upp ur el-badet hängandes i fötterna. Tror inte det är någon skillnad alls mot halal, var har du hört/sett att det skiljer?

Är det inte ganska enkelt att man bedövar djuren så effektivt som möjligt, för att sedan slakta på det sätt man nu finner bäst? Att inte vilja bedöva djur före slakt, tycker jag känns väldigt oetiskt i dagens moderna samhälle.

Eftersom vi redan har dessa regler, så är det väl enklast att följa dem?

Är koscherslakt värre då ?

Exempelvis : http://www.youtube.com/watch?v=4HZnQmc3U9I

Muslimerna verkar vara humanare, LR :gnissla

Så vitt jag vet är det precis lika illa.
Så vitt jag vet är förvisso inte kosher lika viktigt för gemene jude i Sverige, av de 10.000 som finns, som för gemene muslim, av de 500.000+ som finns. Därför är halal i realiteten ett mångt mycket större problem.

Back