Halalslaktat kött

Nu nästa:

Äktenskapsbalken, 15 kap, 1§:

Regeln du far efter återfinns i ÄktB 2:1. Den är i allt väsentligt oförändrat överförd från den äldre Giftermålsbalken och har sett ut på detta sätt i vart fall sedan 1968. Längre tillbaka kommer jag inte just nu.

Av detta kan slutsatsen endast bli att regelverket inte är tillkommet för att tillgodose något muslimskt särintresse, eftersom vi knappast hade någon muslimsk invandring 1968.

Några citat ur förarbetena från den senaste ändringen; prop 2003/04:48,specialmotiveringen till 2:1.

"Av kravet på särskilda skäl följer att det endast är särskilda omständigheter som skall ge anledning till undantag. En grundläggande förutsättning för tillstånd är att den underårige har en sådan särskild personlig mognad att han eller hon har möjlighet att inse konsekvenserna av att ingå ett äktenskap. Vid sidan av en tillräcklig mognad bör det för tillstånd krävas att det finns andra särskilda omständigheter som talar för ett undantag från åldersgränsen. Endast om de överväger risken för negativa konsekvenser av ett mycket tidigt äktenskap bör undantag kunna göras.
_______

Bland övriga omständigheter bör det särskilt framhållas att betydelsen av äktenskapet för den unges personliga utveckling och sociala förhållanden, inte minst eventuella återverkningar på den unges utbildning, skall beaktas. Om ingåendet av äktenskapet skulle riskera att göra det svårt för den underårige att slutföra sin grundläggande utbildning, till vilken även gymnasieutbildning i dag får räknas, talar det emot att dispens meddelas."

Citatet talar väl snarast för svårigheterna att få tillstånd till muslimska barnäktenskap än tvärtom.

Inte för att jag är läkare eller veterinär men jag tvivlar på att det skulle vara särskillt plågsamt för ett djur att halalslaktas.

1.) Att halspulsådern snittas med en vass kniv känns knappast mycket. Har man skurit sig på en vass kniv känner man ju ingenting den första stunden.
2.) Djuret förblöder vilket knappast ger några smärtor heller och ganska snabbt bör djuret få syrebrist i hjärnan. Varvid alla eventuella smärtor definitivt måste vara över.

Typiskt svenskar att lägga ner en massa energi på de få sekunderna innan nån/nåt ska dö. En massa lagar och texter som skapar mer irritation och problem både på gott och ont för en de flesta.

Jag skiter i hur djuret blir slaktat, så länge den inte är pumpad med massa droger, utan hur djuret fått leva sitt liv fram tills den ska slaktas.

Sedan att jag tycker islam och andra religioner är ett skämt som fungerade mer som en lagbok förr för att få mer kontroll över människor då samhället inte hade lika bra fungerade system som vi har idag. Snacka hur jävla mongo det skulle vara om vi såg sveriges lagar som en religion inom en framtid, vissa följer den redan slaviskt.

Att det ska bli fred på jorden och alla människor samt djur aldrig mer behöver lida finns inte, lika lite som att religionen ska försvinna helt.

Men Sverige ska fan inte acceptera nån annan religion, inte ens kristendom så slipper man alla dessa problem som söker sig hit.

Inte för att jag är läkare eller veterinär men jag tvivlar på att det skulle vara särskillt plågsamt för ett djur att halalslaktas.

1.) Att halspulsådern snittas med en vass kniv känns knappast mycket. Har man skurit sig på en vass kniv känner man ju ingenting den första stunden.
2.) Djuret förblöder vilket knappast ger några smärtor heller och ganska snabbt bör djuret få syrebrist i hjärnan. Varvid alla eventuella smärtor definitivt måste vara över.

Du kan ju ta och kolla minst ett filmklipp och säga om du tror djuren plågas eller inte...
(inte för att jag är vegetarian eller djurrättsaktivist, men det tar inte många sekunder att inse att det hela måste vara förjävligt plågsamt)

Kanske det. Men det anses som ett grymt sätt att döda djur på.

Typiskt svenskar att lägga ner en massa energi på de få sekunderna innan nån/nåt ska dö. En massa lagar och texter som skapar mer irritation och problem både på gott och ont för en de flesta.

Jag skiter i hur djuret blir slaktat, så länge den inte är pumpad med massa droger, utan hur djuret fått leva sitt liv fram tills den ska slaktas.

Sedan att jag tycker islam blablabla

Ja vi är rätt hemska som tycker att man ska minska lidandet så mycket som möjligt för djuren.

Last edited:

Slakten ska ske på det sättet som är bäst för djuren. Den slakten som skapar minst lidande är den som vi ska använda oss utav.
För egendel skulle jag gärna köpa kött som jag visste var slaktat ute på gården, istället för på scan eller liknande. Bara idén att frakta levande djur på lastbil tvärs över landet/europa är helt skandalöst!

Prova syrebrist, det är kanske får dig att ändra uppfattning?
Håll andan säg, 5 minuter. Återkom om du tyckte det var behagligt eller om du fick svår ångest.

Bara idén att frakta levande djur på lastbil tvärs över landet/europa är helt skandalöst!

:tummenupp Jag ger dig cred för det

Last edited:
djuren bryr sig fan inte om hur de ska dö när de varit i världens tuffaste fängelse inväntan på sin död.

låt djuren leva som djur bör och slakta dem utan en massa avancerade procedurer, om jag fick och hade möjligheterna skulle jag gärna äta de djur jag själv fött upp, och slaktat dem utan några droger eller haram eller halal slakt smörja.

Prova syrebrist, det är kanske får dig att ändra uppfattning?
Håll andan säg, 5 minuter. Återkom om du tyckte det var behagligt eller om du fick svår ångest.

Det där om 5 minuter visar hur lite du förstår.

Syrebrist får du på tre sekunder om man stryper åt halspulsådern.
Och ja jag har provat på både att strypa och bli strypt.
Man hinner inte fatta någonting, än mindre känna mer än att musklerna bara faller ihop. Lite obehagligt kanske men thats it.

Kanske det. Men det anses som ett grymt sätt att döda djur på.

Det anses av vilka? Folk som aldrig besökt ett halalslakteri?

Jag sökte på youtube men hittade bara amatörslaktare. Ingen film från ett riktigt slakteri.

Last edited:

Syrebrist får du på tre sekunder om man stryper åt halspulsådern.
Och ja jag har provat på både att strypa och bli strypt.
Man hinner inte fatta någonting, än mindre känna mer än att musklerna bara faller ihop. Lite obehagligt kanske men thats it.

Kewlt. Men nu är du förmodligen inte ko eller annat nötkreatur.
Du har varken samma fysik eller förutsättningar. Äpplen och päron.
[YOUTUBE-ID]4HZnQmc3U9I[/YOUTUBE-ID]
3 sek? Ofan.

Det anses av vilka? Folk som aldrig besökt ett halalslakteri?

Jag sökte på youtube men hittade bara amatörslaktare. Ingen film från ett riktigt slakteri.

tja, regeringen har förbjudit Halalslakt. Om de har varit på någon sådan ritualslakt vet jag inte!

Vad är problemet egentligen? Att det är krav på att bedöva djuret innan man skär halspulsådern av det?

tja, regeringen har förbjudit Halalslakt. Om de har varit på någon sådan ritualslakt vet jag inte!

Vad är problemet egentligen? Att det är krav på att bedöva djuret innan man skär halspulsådern av det?
Japp, de mer extrema/djupt troende muslimer kräver att djuret dödas utan bedövning. Sedan finns det andra som t ex juderna som anser att bakdelen av ett djur är smutsig, och därför blir det massor av kött över från deras slakt, som tydligen går ut som kött i den vanliga köttdisken.

Svårt säga, men klippet var drygt tre minuter och dom avverkade väl 5-7 kor? Dom klippte ju lite här och där i filmen så det var ju svårt räkna men inte sparkade någon ko i 5 minuter inte.

Men jag tycker nog alla kor där verkar tappa uppfattningen ganska snabbt efter att dom skurit upp halsen. Hjärnan fortsätter ju skicka signaler till hjärtat in i det sista men resten av kroppen verkar ganska snabbt vara "frånkopplad".

Men jag tycker nog alla kor där verkar tappa uppfattningen ganska snabbt efter att dom skurit upp halsen. Hjärnan fortsätter ju skicka signaler till hjärtat in i det sista men resten av kroppen verkar ganska snabbt vara "frånkopplad".

Snabbare än med en bultpistol i skallen?

Har du någon filmsnutt från nåt av våra perfekta svenska slakterier?

Tillåtna metoder för fixering och bedövning
Vid bedövning får djuren fixeras en kort stund. Dessa metoder är tillåtna:
•Användning av bedövningsbox
•Fasthållning av djurets huvud med en grimma eller liknande vid mekanisk bedövning
•Manuell fasthållning av mindre djur
•Fotbyglar för fjäderfä med en vikt av högst 20kg
•Slakttratt för andra fjäderfä än strutsfåglar

Dessa bedövningsmetoder får användas:
•Nötkreatur, renar, hjortar, övriga idisslare samt hästdjur får bedövas med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär.
•Får och getter får bedövas med bultpistol, kulvapen, hagelgevär och elektricitet.
•Grisar får bedövas med bultpistol, kulvapen, hagelgevär, elektricitet och koldioxid.
•Höns får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet och koldioxid samt i vissa fall slag i huvudet.
•Övriga fjäderfän och kaniner får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet samt i vissa fall slag i huvudet.
•Strutsfåglar får bedövas med bultpistol, kulvapen och elektricitet.

Bestämmelserna och anvisningarna kring bedövning är relativt detaljerade och reglerar bland annat skjutvapnets typ, ammunition, vapnets riktning, strömstyrka vid elektrisk bedövning samt placering av elektroder. Läs mer om detta i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning som du hittar till höger. För alla tillåtna bedövningsmetoder gäller att efter utförd bedövning och innan avblodning påbörjas ska slaktaren kontrollera att djuret eller djuren är bedövade.

Källa

Jag har erfarenhet av att slakta, har bott på bondgård i några år.

Av egen erfarenhet, (har slaktat djur som jag själv fött upp, från att ha varit med när de fötts tills det blivit dags att slakta) så kan jag bara säga att om någon verkligen tror att vi har en human djurhållning i Sverige så är det dags att vakna upp. Förutom de gårdar där man inte kör med stordrift så är situationen oftast beklämmande.

Enligt beskrivningen av hur en Halal-slakt ska gå till tidigare i tråden så låter den mänsklig (fan, man ska tom se djuret i ögonen, det är fan hårt och man kan ju undra varför - kanske för att man faktiskt ska ha respekt för vad man gör) jämfört med att fösa in djur i trånga transporter, stressa halft ihjäl dem och sedan låta dem stå på kö för att dö. Kossor och får är inte jordens smartaste djur, men de vet vad som är på gång i "svensk" slakt. Är det inte jobbigt att veta att man står på tur?

Det spelar fan ingen roll hur man slaktar egentligen - det handlar fortfarande om att ta livet av en levande varelse. Ska man göra det ska det göras med respekt för det liv man tar - oavsett hur det går till.

Och ska man klaga på invandrare kan man ju alltid hitta på något. Slappna av och ät en kebab.

Back