Hala bromsbelägg

Vad sitter det för bromsbelägg monterade nu?

Kanske är belägg ämnade för racing med tanke på hojens ursprung och tänka användningsområde.

Montera dit vanliga cl braking sbk 5, dom brukar vara bra allroundbelägg.
 
Jag hade offrat min vänstra pungkula för sådana bromsar. Har en yamaha xt660x som jag tycker har alldeles för dålig bromsverkan.
 
Det ord jag famlar efter; 'är inte en komponent utan ett samlingsnamn för allt innehåll (förutom oljan). Om jag säger ventilpaket; förstår ni vad jag menar då?

Cartridge heter innehållet i gaffeln som samlingsnamn.
http://grevensmcdelar.com/Fjädringsprodukter/Cartridge/k-tech-cartridge

Om sonens mamma verkligen inte vill att han skall göra illa sig allvarligt skall han defifnitivt tävla/köra bana och inte ge sig ut i trafiken på en tokstum elit-racer med små toleranser för ev. förarfel...
 
Tanken är att den till en början skall gå på gatan (tills sonen har lärt sig att dra i rätt spak).
Självklart vill han tävla, men hans mamma (som har jobbat inom sjukvården) är inte lika övertygad om att det är en bra idé.

Gatan är bra mycket farligare än banan. Massa blindstyren i plåtlådor som ibland till och med aktivt är ute efter att preja en. Banan har stora fina avåkningszoner, ingen som aktivt försöker döda en, och ingen mötande eller korsande trafik.
 
Last edited:
"Att köra på gatan är jätteläskigt. Hälften kör åt fel håll och dessutom har dom ställt ut stolpar mitt i banan"
 
Nu förstår jag inte, problemet jag beskriver inträder i intervallet -0,3 -> -0,7 g.
Jag är inte bekväm med att släppa styret under den accelerationen.

Skrev jag släppa? Nej, jag vill minnas "utan att lägga tryck på."

Dvs bromsa med rätt teknik till att börja med.
Med ett däck för temperaturen som råder.
Osv.

För bra bromsar har du bara om resten är fel.

Det är återigen inte beläggens fel att framhjulet låser. Läs denna mening 3ggr.
Det är däckets friktion mot marken som är för låg.
 
Last edited:
Är di nöjd med hojen dom helhet. Det är bäl en två taktare,?hur är det med undehåll? Mycket/ lite?
 
Bromsklossar är inte speciellt dyrt. Gissar också att det är enkel skiva på hojen. Köp bara klossar från segmentet under dom ni köpt o prova, men dock kan det vara käckt att ha i åtanke dom andra sakerna folk tagit upp som gaffel döck etc. ( mina galfer, har olika segment. Racing, street, etc) w
 
Last edited:
Låsa framhjulet?!
Det har jag inte kunnat göra sen GPz 750:n såldes. Om jag försökt med senare hojar hade det slutat med kullerbytta framlänges. :crash
Som det sagts tidigare; nåt är fel med greppet för framhjulet.
 
Får man fråga vad ditt nästa steg är...? Har du någon plan B...?

Jag menar efter att du monterat någon av de ovan uppräknade bromsbeläggen och sedan märker att det fortfarande går precis lika lätt att låsa det nya däcket på kall asfalt...?

Smörja in skivorn med bromsvätska kommer nog göra susen!

Är själv inne på att skaffa mig hala bromsbelägg då jag alltid bromsar på mig på bandag
 
Är di nöjd med hojen dom helhet. Det är bäl en två taktare,?hur är det med undehåll? Mycket/ lite?
Nej, helheten suger hästp-nis, men dess positiva egenskaper är långt starkare än dess negativa.
Underhåll: Det är helt OK. Vi har haft den i sex dagar och på den tiden är det bara en grej som har gått sönder.
 
Låsa framhjulet?! Det har jag inte kunnat göra sen GPz 750:n såldes. Om jag försökt med senare hojar hade det slutat med kullerbytta framlänges. :crash ...
För längese'n hade jag en GPX750R, där gick det bara att bromsa upp hojen på framhjulet när däcket var helt nytt. Att jämföra de bromsarna med Aprilia:ns; 'låter sig knappt göras (över 180 km/h gick det inte att låsa framhjulet, trots att man tog i allt' man hade)
 
Det finns indikationer på att de bromsbelägg som sitter på min hoj är Ferodo CP211.
μ 0,52 -> 0,74 (Highest friction level available for motorcycle racing).
 
Det finns indikationer på att de bromsbelägg som sitter på min hoj är Ferodo CP211.
μ 0,52 -> 0,74 (Highest friction level available for motorcycle racing).

Okej, då borde de väl ha lite knepigt bett innan man fått upp tempen i beläggen, gatanpassade belägg är bättre, men köp ett riktigt bra gatbelägg istället då, inte ett så dåligt som möjligt.
Vad sitter det för däck på hojen då? Sitter det bandäck på så är de ju rätt så hala innan de får upp tempen.
 
Att köpa dåliga belägg har jag inte funderat på en enda sekund, var fick du den idén ifrån?
Du vill ju ha ett "halt" belägg som inte nyper, de låter som att du vill ha ett dåligt belägg då?

Även om du verkar heelt inne på att de är beläggen som är fel, vad kör du med för framdäck? Märke och modell alltså.
Den vanligaste anledningen till att framdäcket glider när man bromsar är inte att beläggen är för bra, snarare att antingen att däcket är helt slut, de är ett sportdäck och man bromsar hårt med ett kallt däck (= däcket är halt) eller eller rent krasst att den som bromsar inte har någon känsla i näven och bromsar för kung och fosterland.. :näsblod
 
Du vill ju ha ett "halt" belägg som inte nyper, de låter som att du vill ha ett dåligt belägg då?...
Min värld ser ut så här:

Halt = Låg friktionskoefficient
Nyper = Nå'nting är trasigt
Dåligt belägg = Ett som brinner upp när man tar i

Vilket belägg av dessa är bäst enligt din definition?
 

Bifogat

  • HawkPadChart.jpg
    HawkPadChart.jpg
    86.4 KB · Visningar: 49
Min värld ser ut så här:

Halt = Låg friktionskoefficient
Nyper = Nå'nting är trasigt
Dåligt belägg = Ett som brinner upp när man tar i

Vilket belägg av dessa är bäst enligt din definition?

Sytar du till att köra på gata eller på bana? Vissa har ingen nämnvärd friktionskoefficient vid låga temperaturer så den biten spelar stor roll.

Så innan du får nåt svar av mig vilka belägg som är bäst, var är de tänkt att hojen ska köras? Och ännu en gång, vad har du för framdäck?
 
Att köpa dåliga belägg har jag inte funderat på en enda sekund, var fick du den idén ifrån?

För mig är ett så halt belägg som möjligt ett dåligt belägg.
Så, vad sitter det för däck på hojen? Du har ju problem med friktionen mellan däck och asfalt.
Att ett par racebelägg beter sig konstigt innan de fått upp värmen är inte så himskanes konstigt, men för den sakens skull ska inte framhjulet låsa sig. Det är något annat som ställer till släppen. Sitter det bandäck på så kommer det vara dålig friktion innan de fått upp tempen, speciellt när asfalten är kylig.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top