Hakregellås Fas Duoproof problem

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hoppas det finns nån lås meckare här...
Har nämligen ett litet problem med extra låset hemma, hakregeln åker inte
tillbaka hela vägen in vilket gör att vi faen knappt kommer ut ur lägenheten :mad:
Istället för att åka in hela vägen så sticker den ut 3 mm och då hakar den i
dörrkarmen och enda sättet att kommar ut är att använda nyckeln inifrån
och vrida som satan för att tvinga in regeln de sista mm..
Vredet funkar inte alls.. Om/när man däremot får upp dörren så kan man peta in regeln de sista mm och den stannar där tills man stänger dörren..
Då åker fanstyget ut igen och vips är man inlåst igen...
Skitskojsigt när det tar 10 minuter att komma in/ut och då har jag inte ens druckit en droppe sprit, så jag kan ju inte skylle på det heller... :hihi

Nån som har nån kul idé vad man kan göra??

Smörj skiten! Iofs vet jag inte fabikat och utförande. Symaskinsolja har löst liknande problem för mig men jag är ingen låssmed. Det var ett ASSA sk 9tillhållarlås. Jag tog loss låset och delade det. Det var fäst och satt bara ihop med stjärnskruv. Jag torkade bort klet med hushållspapper och tops med rödsprit. Därefter hällde jag i symaskinsolja i låset dels runt låskolven och dels mellan skivorna, de sk tillhållarna i tillhållarlås. Sen funkade det till jag bytte hela dörren(säkerhetsdörr) 10 år senare(i järfälla).

Smörj skiten! Iofs vet jag inte fabikat och utförande. Symaskinsolja har löst liknande problem för mig men jag är ingen låssmed. Det var ett ASSA sk 9tillhållarlås. Jag tog loss låset och delade det. Det var fäst och satt bara ihop med stjärnskruv. Jag torkade bort klet med hushållspapper och tops med rödsprit. Därefter hällde jag i symaskinsolja i låset dels runt låskolven och dels mellan skivorna, de sk tillhållarna i tillhållarlås. Sen funkade det till jag bytte hela dörren(säkerhetsdörr) 10 år senare(i järfälla).

Jag hade ju hoppats på att det var så enkelt men icke då.. Slet isär skiten igår, hlvte vad det var fjädrar i det där låset.. Och nog var det en fjäder som hade gått av... :( Åkte till Järfälla Låsservice och killen bakom disken började garva... Det var tydligen ett ovanligt lås... Men delar gick inte att få fram i rimlig tid så det blev ett nytt... 2500 pix för kistan... Skojsig utgift så här inför midsommar... :mad:

Tack för hjälpen iaf!

Jag hade ju hoppats på att det var så enkelt men icke då.. Slet isär skiten igår, hlvte vad det var fjädrar i det där låset.. Och nog var det en fjäder som hade gått av... :( Åkte till Järfälla Låsservice och killen bakom disken började garva... Det var tydligen ett ovanligt lås... Men delar gick inte att få fram i rimlig tid så det blev ett nytt... 2500 pix för kistan... Skojsig utgift så här inför midsommar... :mad:

Tack för hjälpen iaf!
Kunde du inte ha hittat någon annan fjäder att sätt dit då?
Min bromsljuskontakt på motorcykeln lagades med fjädern ur en kulspetspenna, det funkade rent mekaniskt lika bra, men fjädern kortslöt bläcken så senare ersattes den av en bit fjädrande tvättsvamp...

Ryssmeck FTW!

Kunde du inte ha hittat någon annan fjäder att sätt dit då?
Min bromsljuskontakt på motorcykeln lagades med fjädern ur en kulspetspenna, det funkade rent mekaniskt lika bra, men fjädern kortslöt bläcken så senare ersattes den av en bit fjädrande tvättsvamp...

Ryssmeck FTW!

:hihi
jo det hade jag säkert kunnat få ihop men jag pep till landet över midsommar och ville jäääääättegärna ha ett extra lås på dörren då framförallt med tanke på skiten som sitter i dörren från fabrik...

Ska ta och se om man kan få fart på låset nu i veckan..
Ska bara hitta en sprängskiss så jag är med på hur fjädern ska se ut när den är hel samt hur den ska sitta..

*/ ?>
Back