Hajfena - Var köper man det?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jag hade en sån på Ninjan. I bakkant satt den med bobinen och i framkant var det bara ett buntband, inga hål i svingen behövde göras. Har nog ingen bild eller leverantör tyvärr. Kolla med G:sson på Br Hörberg om du vill veta.
Okej :tummenupp

Vart köper jag en bra och billig hajfena, den där som ska sitta under svingen framför bakdrevet?
(Hittade en i kolfiber från ValterMoto men drygt 1000:- känns lite svettigt)

Har bara ett dräneringshål på svingen, ska man borra ett nytt med gängor eller hur brukar ni göra?

Ge mig storleken på skruvhålen och måttet på distansen mellan hålen så fixar jag en till dig för 100:- på jobbet... :tummenupp

Ge mig storleken på skruvhålen och måttet på distansen mellan hålen så fixar jag en till dig för 100:- på jobbet... :tummenupp
Det var jättesnällt :tummenupp ,
men Catman har redan skickat en bit metall som jag ska bocka till själv (han påstår att det är lätt gjort, märks att han aldrig sett mig hantera ett verktyg :D )

Det var jättesnällt :tummenupp ,
men Catman har redan skickat en bit metall som jag ska bocka till själv (han påstår att det är lätt gjort, märks att han aldrig sett mig hantera ett verktyg :D )

:D

Får du inte rätt på de så mät avståndet från mitten på ena hålet till mitten på nästa och sedan mät skruvens diameter.. så har du den på nån dag...

Tror jag hört rykten om dina tummar faktiskt.. Dom sitter väl mitt i näven :pannkyss

Tummar :va
Visst väl att det var något som saknades :gnissla

Närå, jag klarar mig rätt bra i mekandet men man verkar lära så länge man lever :)

Jupps,,, :tummenupp

Ska fixa till mina hojar i veckan hade jag tänkt så när jag ändå kapade o filade och hammarlackade så kunde jag gjort en till...

Ja, det var verkligen ett bra pris.
Tyvärr så fick jag aldrig något svar på mitt mail till e-racing (dig?) som jag skickade via sajten häromdagen.

Jag väntade på att få nya sådana, därför dröjde jag lite med svar på mailen.

Ni som kör R6-06 hur har ni fäst eran fena?

Är inge sugen på att borra så om det finns någon bättre lösning är jag all ears? Tex en man fäster i bobbiner hålet motsv.

en rookie/n00b fråga, varför vill aragörerna att man ska ha "hajfenan" är de för att minska risken att fassna mellan kedja å drev vid ev vurpa?

Ni som kör R6-06 hur har ni fäst eran fena?

Är inge sugen på att borra så om det finns någon bättre lösning är jag all ears? Tex en man fäster i bobbiner hålet motsv.

Bunt band runt svingen har jag gjort på min honda det funkar :)

Jag förstår om du inte vill borra i svingen, man slipper ju helst. Men har det någon reell betydelse? Jag har borrat två hål i min sving men har svårt att tro att det skulle påverka cykelns egenskaper på något sätt.

Något i denna stilen jag funderar på.

Bifogat

• Hajfena.JPG
    Hajfena.JPG
    25.7 KB · Visningar: 113
Last edited:
Tänk på att montera hajfenan ordetligt, den är till för att skydda dig..Fråga Doug Polen (föredetta världsmästare i superbike) han blev av med 5 tår..Vill inte ens tänka på hur ont det gör..

Jag fäste min i bobbinen och veckade överdelen så att den har stöd mot svingen.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025