HAHA, Folksam är dumma i huvet

HBmanneN skrev:
7950:- HELFÖRS./ÅR
JA E 26, TOG KORT I SOMMRAS

FOLKSAM RULAR.... :yoparty

Vilket lotteri. Pratade med Folksam häromdagen. Har halv/avst. och har hittills betalat 8760/3316/år.

Fick sänkt på halv till 6630/år, dvs. en sänkning med ~2000:- :)

Dock så ville de ha ~13400:-/år för hel, och om jag tecknade en ny året runt så ville de ha 10054:-/år.

Är 32, bor i Sthlm. Tog kortet i somras och kör en Suzuki RF 900R från -94. Står i regbeviset att den är strypt till 72 kW, men det tar de ingen hänsyn till utan räknar på original som är 99 kW.

Kanske dags att ringa ett samtal till. :mad:

HBmanneN skrev:
Fireblade 900rr -98 7950:- HELFÖRS./ÅR
JA E 26, TOG KORT I SOMMRAS

FOLKSAM RULAR.... :yoparty

Grattis, högsta vinst i Försäkringslotteriet! :tummenupp

Jag som var mer än nöjd med runt 7.000 kr/år i HALVförsäkring hos Folksam, 39 år, med A-kort i 22 år, zon1, VTR1000-99. Skulle få betala runt 14.000 kr/år för en helförsäkring, borde rent teoretiskt fått en lägre premie än dig, verkar vara rena rama lotteriet hos Folksam, och rusning dit, ska bli spännande se nästa års Folksamspremie... :gnissla

/B

Bifogat

• FolksamSkraplott.jpg
    FolksamSkraplott.jpg
    104.8 KB · Visningar: 68
Vad är det man läser här :va

Jag som tyckte att premien dom erbjöd mig inte var helt uppåt väggarna (jämfört med ifjol) men detta.. Fireblade -98, 26 år o körkort sen i somras = 7950/hel/hel!!!!

Benkar! Du SKA vara nöjd. Jag fick ju erbjudande om ~13500/halv/år och 22668 hel/år. A-kort sen -86 o 40+

#!**¤ :6surkart försäkringslurendrejare..

Van Zan skrev:

Jag som tyckte att premien dom erbjöd mig inte var helt uppåt väggarna (jämfört med ifjol) men detta.. Fireblade -98, 26 år o körkort sen i somras = 7950/hel/hel!!!!

Benkar! Du SKA vara nöjd. Jag fick ju erbjudande om ~13500/halv/år och 22668 hel/år. A-kort sen -86 o 40+

Folksams +35 försäkring är bara fördelaktig mellan 35-39 år, sedan höjs premien kraftigt, för vid 40 börjar man köra som ett svin... :D

Men, kolla med Folkskam igen, Premieförslag kan inte stämma, du borde ha lägre premie än mig hos dom, såvida problemet inte är att din lilla röda hoj bara är ett år gammal, kan ju vara så att det slår mycket på premien?

/B

benkar skrev:
Folksams +35 försäkring är bara fördelaktig mellan 35-39 år, sedan höjs premien kraftigt, för vid 40 börjar man köra som ett svin... :D

Men, kolla med Folkskam igen, Premieförslag kan inte stämma, du borde ha lägre premie än mig hos dom, såvida problemet inte är att din lilla röda hoj bara är ett år gammal, kan ju vara så att det slår mycket på premien?

/B

Antagligen slår hojens ålder rätt ordentligt på premien.
Min teori är att de flesta hojar totalkvaddas inom ett eller två år, annars går de oftast mycket längre. Om man antar att det är i princip samma förare som hela tiden kvaddar hojar så hinner ju hojen aldrig bli gammal, utan den skrotas, därefter får man en ny av försäkringsbolaget varpå man skrotar den, etc, etc.

Ringde till folksam igen...kände att det va nåt lurt med den låga premien.
dom hade inte ens kollat upp hojen mot bilregistret o sett att den va strypt
på pappret. därav premien....

Fast det blir folksam ändå, 5900 för en halv förs kan man ju leva med :D

benkar skrev:

/B

Nåja, man måste ju vid min ålder passa på (innan man får hålla sig till rullatorn) :lol
"Moppen" är ju en 01 uttagen 03 vilket ju gör att din teori både stämmer o samtidigt inte så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Tycker ju iaf att jag inte borde ha högre premie än dig med tanke på att båda cycklarna går i högsta klass.

Tom skrev:
Antagligen slår hojens ålder rätt ordentligt på premien.
Min teori är att de flesta hojar totalkvaddas inom ett eller två år, annars går de oftast mycket längre. Om man antar att det är i princip samma förare som hela tiden kvaddar hojar så hinner ju hojen aldrig bli gammal, utan den skrotas, därefter får man en ny av försäkringsbolaget varpå man skrotar den, etc, etc.

Tom. Din teori.. Ja, kanske :confused: ..men har du några som helst belägg för det påståendet? Tror nog att f-bolagen har såpass koll att man inte kan kvadda varje år o få en ny MC. Kunde ju annars vara ett drömscenario. Slipper ju tvätta mm. :rolleyes:

Det finns en alldeles utmärkt förklaring till varför just folksam har dessa sjukt billiga premier. De glömmer nämligen kolla originaleffekten och försäkrar på den strypta effekten! Fast de säger att de kollar på originaleffekten.

Detta blev jag varse i somras när jag skulle skaffa hoj. Kollade runt på några CBR600 från 93-98. Fick offert på en cbr600-93 på 4000/år. Fick en offert på en annan cbr600-93 på 21000/år. Vid kontroll visade det sig att den förstnämnda var strypt på pappret. Gjorde därefter flera liknande förfrågningar, med samma resultat (svinbilligt om hojen varit strypt, annars i paritet med de andra).

Skalman skrev:
Det finns en alldeles utmärkt förklaring till varför just folksam har dessa sjukt billiga premier. De glömmer nämligen kolla originaleffekten och försäkrar på den strypta effekten! Fast de säger att de kollar på originaleffekten.

Detta blev jag varse i somras när jag skulle skaffa hoj. Kollade runt på några CBR600 från 93-98. Fick offert på en cbr600-93 på 4000/år. Fick en offert på en annan cbr600-93 på 21000/år. Vid kontroll visade det sig att den förstnämnda var strypt på pappret. Gjorde därefter flera liknande förfrågningar, med samma resultat (svinbilligt om hojen varit strypt, annars i paritet med de andra).

Fast det där stämmer inte riktigt. Min är strypt på pappret till 72 kW, och original är 99 kW. Han jag pratade med sa att de alltid går på originaleffekten oavsett vad det står på pappret. Resonemanget från deras sida var att "skadorna kostar lika mycket för oss oavsett om MC:n är strypt eller inte".

Alltså får jag punga ut för originaleffekt, vilket ändå är rätt och riktigt eftersom den inte är strypt annat än på pappret.

Van Zan skrev:
Tom. Din teori.. Ja, kanske :confused: ..men har du några som helst belägg för det påståendet? Tror nog att f-bolagen har såpass koll att man inte kan kvadda varje år o få en ny MC. Kunde ju annars vara ett drömscenario. Slipper ju tvätta mm. :rolleyes:

Inga belägg, mest en känsla.
Men jag tror nog att man kan hålla på ett tag utan att det för den skull blir problem med försäkringsbolagen, vi har ju trots allt några stycken bolag :)
Jag baserar teorin på att vissa jämnt verkar råka ut för skador, medan andra klarar sig. Detta är ju även applicerbart på bilskador. Sen finns det ju en miljon anledningar till olyckor, det är ju inte sagt att det alltid är hojåkarens fel. Men jag är övertygad om att det är en mindre del av hojåkarna som står för en ganska stor del av kostnaderna.

Tom skrev:
Inga belägg, mest en känsla.
Men jag tror nog att man kan hålla på ett tag utan att det för den skull blir problem med försäkringsbolagen, vi har ju trots allt några stycken bolag :)
Jag baserar teorin på att vissa jämnt verkar råka ut för skador, medan andra klarar sig. Detta är ju även applicerbart på bilskador. Sen finns det ju en miljon anledningar till olyckor, det är ju inte sagt att det alltid är hojåkarens fel. Men jag är övertygad om att det är en mindre del av hojåkarna som står för en ganska stor del av kostnaderna.

Mycket möjligt att det förhåller sig så (i vissa fall).
:va Undrar om inte en bra lösning på hela denna soppa vore att man hade en hög självrisk, typ 10' + en %-sats som sjönk beroende på antal skadefria år. Denna rabatt ska då vara kopplat till resp. bolag så att man inte kan hoppa mellan o på så vis komma undan ifall man är en s.k. "skrotnisse".

Van Zan skrev:

Men då bor ja i villa med larmat garage. full skinnpaj å dyl. skydd.
måste ha den försäkrad året om, ( går ej att ställa av )

!!!!! OBS då täcker den även sambo... !!!! :D :tuttar

bolagen bryr sig inget om va hojjen är reggad me för kw. de e på original kw:t som dom räknar..
så om du stryper den å reggar om den så har du bara förlorat ännu mer pengar å massor av BUS.. :D

mankan skrev:
Fast det där stämmer inte riktigt. Min är strypt på pappret till 72 kW, och original är 99 kW. Han jag pratade med sa att de alltid går på originaleffekten oavsett vad det står på pappret. Resonemanget från deras sida var att "skadorna kostar lika mycket för oss oavsett om MC:n är strypt eller inte".

Alltså får jag punga ut för originaleffekt, vilket ändå är rätt och riktigt eftersom den inte är strypt annat än på pappret.

Jo, det är vad de säger. fast CBR-en jag kollade på hade "originaleffekten 25kW" enligt folksam. Låter troligt :rofl Det är nog helt enkelt så att de inte har koll på trupperna.

Har försäkringen hos folksam, min är strypt till 25 på pappret men det brydde de sig inte om utan gick på orginaleffekten. Men kanske är olika beroende vem man får prata med, ska alltså hoppas på att det är nån riktig gröngöling som man får prata med!

Eller så har alla gamla tanter/gubbar i norrland som äger R-hojar vurpat mer än dom få unga stockholmarna som har hojen reggad på sig själva. :va

Ärligt så tror jag fortfarande att det är en slumptalsgenerator som genererar premierna.

Last edited:
HBmanneN skrev:
Men då bor ja i villa med larmat garage. full skinnpaj å dyl. skydd.
måste ha den försäkrad året om, ( går ej att ställa av )

!!!!! OBS då täcker den även sambo... !!!! :D :tuttar

bolagen bryr sig inget om va hojjen är reggad me för kw. de e på original kw:t som dom räknar..
så om du stryper den å reggar om den så har du bara förlorat ännu mer pengar å massor av BUS.. :D

Jag bor oxå i villa med garage, har hus+bil+mc för närvarande försäkrat i IF. Betalar totalt drygt 20 tusen per år i premier efter avdragna rabatter.

Att försöka tjafsa o strypa den på pappret (nu 131kw) har aldrig varit på tal. Vikt/effektförhållandet skiljer sig nog inte så värst mycket åt mellan våra maskiner.
Jag 40+, har haft A-kort sen -86 o zon1 får en årspremie hos folksam på 22668kr, du 26 o a-kort sen 2003 o zon1 o du får en premie på 7950kr. Hur ska man då tolka försäkringsbolagens prissättning :va

-Den stora :Bugar slumptalsgeneratorn har slagit till igen

benkar skrev:
:fakta

Ja, alla med Folksam får lov att hålla sig på hjulen, se till att hojen inte blir stulen osv osv!

Men.. tror Folksam har gjort någon tabbe, fick den utan konkurens lägsta premien hos Folksam, och har hört samma sak från andra, så det är nog många som byter dit, och så blir det i värsta fall som med SalusAnsvar för ett par år sedan, rusning, och så skiter det sig, och chockhöjningar året därefter.. :( men, man ska inte måla fan på väggen, utan hoppas att Folksams premier överlever säsongen! :tummenupp

/B
Jag har haft Folksam i 2 år och dom har inte höjt, klart billigast hoppas inte
folk missbrukar detta så dom chock höjer priset, så kör lungt och försiktigt.

Van Zan skrev:
Jag bor oxå i villa med garage, har hus+bil+mc för närvarande försäkrat i IF. Betalar totalt drygt 20 tusen per år i premier efter avdragna rabatter.

Att försöka tjafsa o strypa den på pappret (nu 131kw) har aldrig varit på tal. Vikt/effektförhållandet skiljer sig nog inte så värst mycket åt mellan våra maskiner.
Jag 40+, har haft A-kort sen -86 o zon1 får en årspremie hos folksam på 22668kr, du 26 o a-kort sen 2003 o zon1 o du får en premie på 7950kr. Hur ska man då tolka försäkringsbolagens prissättning :va

Van Zan, PMa mig ditt reg.nr så jag får kolla vad jag skulle få för försäkring på Folksam med din hoj, blir det en bra premie kan du skenförsäkra hojen på mig... :D

/B

Van Zan skrev:

Det stämmer verkligen.
ringde runt lite jag oxå på en CBR600F och priserna varierade riktigt mycket
allt från 32000-4300 :va
Så If fick det bli.

Kan tillägga att jag är 27år, inget körkort, så jag måste ha pratat med Göran på en bra dag :banana

heretique skrev:
Ringer runt o kollar försäkringar.....
if 26k... :(
th 15k.... :brinnerup
folkam, 3077/år :D

alla gäller året runt helförsäkring..... förstår inte riktigt.... :va
E ni säker på att det är per år??
Ringde nyss och fick summan 2400 kr/mån

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025