Bucho skrev:
2046170 Bra att polisen får sin heder upprättad också efter så mycket smutskastning i pressen!
På vilket sätt har polisen fått sin heder upprättad? Och på vilket sätt förtjänar de isåfall detta? För att de upprättade en sådan träffsäker gärningsmannaprofil kanske? Inte konstigt att det tar åtta år att hitta rätt om man letar efter Norman Bates när man borde söka Ned Flanders, för att använda sig av populärkulturella referenser.
"- Vi har ju ändå förutspått att han ska bo utanför Umeå, att han ska ha det här åldersintervallet och arbeta."
Sannerligen imponerande polisarbete:
* Åtta dåd under en åttaårsperiod, alla i Umeå. Hm, kan gärningsmannen kanske bo i Umeåtrakten?
* Åtta överfallna kvinnor, i alla fall några av dem lär ha sett hans ansikte och kunnat uppskatta åldern. Men det var ju duktigt av Kling & Klang att lyssna på vad de hade att berätta.
* Han ARBETAR. Ja, det var ju oerhört graverande. Visst, arbetslösheten är hög i Sverige, men att det är så illa ställt att det kan användas som ett utmärkande drag i brottsutredningar visste jag inte. Just män i det aktuella ålderintervallet är väl dessutom en av de grupper som i störst utsträckning har anställning.
Lägg till det att det krävdes 777 DNA-prov. Umeå har runt 100000 invånare, runt hälften av dem bör vara män. Plocka sedan bort de som är i fel ålder eller av andra skäl aldrig kunde komma ifråga, hur många kan vara kvar då, ett par tusen? Det är alltså tiotals procent av de potentiella förövarna som testades innan man träffade rätt. Bra gissat!
Och så höjs det röster för att de här jönsarna ska få ökade befogenheter och tillgång till ett heltäckande DNA-register. Dumskallar med makt eller ensamma galningar, jag vet vilken grupp jag är mer rädd för i alla fall.