Hade polisen rätt att göra så?

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar nytt...
Igår när jag var runt och cruisade i stan med bilen så kommer farbror blå upp i röven och förföljde mej i typ 10 minuter, för att till sist slänga på blåljus och siren.
Jag stannar till i vägkanten och ut hoppar 3 poliser. :gnissla

De sa att anledningen till att de stannat mig var att bilen var obesiktigad, men jag visade upp att jag hade fått ombesiktning och därav knappt en månad kvar att köra...

Efter diverse tjafs så öppnade en bakdörren på bilen och börjar lyfta i mina grejor (typ verktyg, väskor, kläder, skor och annat bråte)
Jag blir skitsur och frågar vad han håller på med;
- Bara tittar lite, svarar han.
Jag smäller igen dörren och säger att där har han inte och göra.

Då blir dom skitsura och börjar tjafsa ännu mer på mig, om alla fel på bilen, om att jag ska blåsa, att jag kört för fort, etc. Efter att ha blåst negativt alkotest bara stack dom utan att säga någonting.

Hade dom rätt att börja rota i min bil?
Hade killen som öppnade dörren givit mej en vettig anledning, typ kollar efter stöldgods eller knark eller nåt sånt, då hade jag väl inte brytt mej så mycket.
Men "tittar bara lite"?

Sånt här gör ju bara att folk förlorar ännu mer respekt för idioterna! :fatta!

Svar nej. Är inte helt säker men jag tror man behöver husransakningsorder (stavning?) för att få söka igenom en bil.

stoffer skrev:
Svar nej. Är inte helt säker men jag tror man behöver husransakningsorder (stavning?) för att få söka igenom en bil.

Jo, jag har också fått för mej det.
Kanske finns någon politi-officer här på forumet som kan svara på det?

Är det inte som med vanlig visitation (är inte helt säker på detta heller) att dom får genomsöka om det finns misstanke...

Vore roligt att få reda på hur det egentligen ligger till.

Det låter som de inte gjorde rätt där. :va

Om man blir stoppad i en flygande besiktning (har aldrig blivit själv), går de då igenom bilen? Kollar bälten och annat krafs?

Samtidigt om du tycker att det var lumpet gjort mot dig så hade du tyckt det var skitbra om det istället var en pundare dom stoppade och hittade din stulna bilstereo. :gnissla

De måste ha busrannsakansorder, OM det inte är så att (tex) banken precis blev rånad och rånarna stack i en likadan bil som du körde runt i. Annars gör de sig skyldiga till hemfridsbrott.

morlock skrev:
Det låter som de inte gjorde rätt där. :va

Om man blir stoppad i en flygande besiktning (har aldrig blivit själv), går de då igenom bilen? Kollar bälten och annat krafs?

Samtidigt om du tycker att det var lumpet gjort mot dig så hade du tyckt det var skitbra om det istället var en pundare dom stoppade och hittade din stulna bilstereo. :gnissla

Men då är det en besiktningsman som gör detta och inte polisen.

morlock skrev:

Låter ju rimligt att polisen kollar in grejer de tycker ser skumma ut.

ser bilen ut som en tjackpundareeee-volvo?

Är det någon som tror att Elmgren blev trackad bara för att han såg ut som han gjorde?

Osmidigt av snuten att bara kolla lite utan att säga "E de ok om jag kollar lite först?"

MEN! Vad gör det om han kollar bland dina grejer? Troligtvis så fanns det anledning för dom att intressera sig för en bil som iaf liknar din. Du hade fan inte gnällt om killen som slaktat din mc en månad tidigare hade åkt dit på en liknande "ful-koll".

Nu vet jag inte om det var snuten som kaxa sig först vilket ju radikalt minskar min lust att försvara deras handlande, men jag skiter högfaktningsfull i vem som tittar i min bagage så länge jag är med.

Och ja, den här typen av grejer är jag van vid. Speciellt i Värmland är "buset" ofta långhårigt och jag är nyinflyttad i en håla. Gissa hur lite polisen kollar mig lite extra. Bäst hitills var när de skuggade mig till pappersåtervinningen en morgon....

Jag frågade en kille som varit trafikpolis i 30+ år om detta (han föreläser på vår utbildning om lagar, regler och trafikförfattningar). Svaret är JA, polisen äger rätt att göra en husrannsakan i bilen utan åklagarbeslut. Normalt sett är det åklagaren som beslutar om detta, men han får alltså göra det.

MEN:

OM en polisman ska göra detta, så måste husrannsakningen i bilen dokumenteras på ett korrekt sätt enligt gällande bestämmelser. Om detta inte görs på korrekt sätt löper polismannen risk att dömas för tjänstefel.

elmgren skrev:
De sa att anledningen till att de stannat mig var att bilen var obesiktigad, men jag visade upp att jag hade fått ombesiktning och därav knappt en månad kvar att köra...
Är ju inte riktigt så att det bara är att köra i 30dagar bara för att man har fått ett datum när körförbudet inträder, läs på pappret så ser du att du måste åtgärda felen snarast och man får inte använda bilen mer än nödvändigt för att laga felen.

Fordonet har underkänts - ny besiktning måste utföras
Felen måste åtgärdas snarast. Efterkontroll hos Bilprovningen måste ske inom två månader, men körförbud inträder efter en månad, då får man köra kortast väg till besiktningen eller verkstaden. Syftet med den förlängda tiden för efterkontroll är att det ibland kan vara svårt att få verkstadstid eller att få fram reservdelar. Det lägre efterkontrollpriset gäller i två månader. Om du hamnar i en poliskontroll och inte gjort något åt felen riskerar du böter. Fel som upptäcks vid polisens flygande inspektion markeras med F på protokollet. Från och med den tredje underkända kontrollen får bilen brukas endast en vecka innan den får körförbud.

"Om detta inte görs på korrekt sätt löper polismannen risk att dömas för tjänstefel."

risken finns ja :hihi

Jag är medveten om att jag bara får nyttja fordonet i "nödfall", vilket man kan säga att det var då jag nyss vart på Mekonomen och handlade innan de började förfölja mig... De kunde fått se grejerna och kvitto bara de frågat.

Det jag stör mej på är att de var så otrevliga och att det var fel på precis allting? Jag hade inte gjort dom ett skit och jag var bara trevlig i början.

Hade dom sagt att dom misstänkte att jag hade knark, stöldgods, eller whatsoever i bilen hade jag inte brytt mej. Men "tittar lite"?

elmgren skrev:
Jag är medveten om att jag bara får nyttja fordonet i "nödfall", vilket man kan säga att det var då jag nyss vart på Mekonomen och handlade innan de började förfölja mig... De kunde fått se grejerna och kvitto bara de frågat.

Det jag stör mej på är att de var så otrevliga och att det var fel på precis allting? Jag hade inte gjort dom ett skit och jag var bara trevlig i början.

Hade dom sagt att dom misstänkte att jag hade knark, stöldgods, eller whatsoever i bilen hade jag inte brytt mej. Men "tittar lite"?

Vad tror du de letade efter då, använda kondomer?

FeeBee skrev:
De måste ha busrannsakansorder,....
En sån vill jag se... :D :D :D
Trodde inte de behövde en särskild order för att kolla upp busar? Det är ju deras jobb!!! (ibland blir felskrivningar rätt kul...)

raceman_peps skrev:
Trodde inte de behövde en särskild order för att kolla upp busar? Det är ju deras jobb!!! (ibland blir felskrivningar rätt kul...)

När jag åker fast för fortkörning skall jag kräva körkortsrannsakansorder för att de skall få se mitt körkort. :)

Vad jag läser här verkar folk tycka att polisen har rätt att bara klampa in och göra precis som de vill och skita i den personliga integriteten?
Jag tycker det var jävligt fult gjort om det är som han säger.
Misstänker polisen något borde de informera om det, be om tillåtelse att gå igenom bilen eller nåt annat som kallas folkvett.
Vore jag du skulle jag försöka få tag i polisens befäl och berätta vad du varit med om. Polisen kommer ju inte få nåt straff, men förhoppningsvis en utskällning så han inte gör om det.

-PLM- skrev:
Vad jag läser här verkar folk tycka att polisen har rätt att bara klampa in och göra precis som de vill och skita i den personliga integriteten?
Jag tycker det var jävligt fult gjort om det är som han säger.
Misstänker polisen något borde de informera om det, be om tillåtelse att gå igenom bilen eller nåt annat som kallas folkvett.
Vore jag du skulle jag försöka få tag i polisens befäl och berätta vad du varit med om. Polisen kommer ju inte få nåt straff, men förhoppningsvis en utskällning så han inte gör om det.

Åker man runt i en obesiktigad bil är ofta utgångsläget att man är skum, och man behandlas därefter. Visar man då upp sig från den bästa sidan, förklarar läget lite lagom ödmjukt och låter poliserna inspektera efter behag, så blir det så mycket trevligare för alla parter.

raceman_peps skrev:

Ja, ibland lyckas till och med jag lysa upp någons liv en liten stund..! :banana

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti