sweborn skrev:Vad är skälig misstanke då? Om du ser en "tjackpundarbil" efter vägen som stoppats av polisen och en av poliserna rotar i baksätet, skulle du stanna då och ropa "sluta, jag tror inte att det finns något stöldgods i den där"?
Hur du kunde få till en parallell med inbrott i ditt hus förstår jag inte, annat än att risken att du möter en tjackpundare på morgonen blir större om polisen inte skulle genomföra rutinkontroller av obesiktigade bilar.
Tycker man inte om sånt här (vilkeg knappast någon gör, inte jag heller) skall man inte åka i såna bilar. Man blir behandlad som man beter sig.
Känner du till nåt som kallas mittemellan? Du bygger ju en höna av en fjäder eller vad man säger idag. Förklarar polisen ödmjukt att de vill gå igenom bilen och varför godkänner nog många det, annars får de fixa husrannsakningsorder eller vad som nu krävdes. Inte som det var i detta fallet alltså.
Och varför ska man bry sig i om polisen rotar i nån annans bil när man åker förbi? Då har de säkert erforderliga tillstånd eller har frågat.
Om jag blir polis ska jag komma ihåg när jag stoppar dig att det är ok att utan knyst börja riva i din bil, kolla plånbok och skratta åt foton, eftersom detta verkar vara helt ok enligt dig om du kört tex 60 på 50väg eller om höger blinkers slutat funka.
Och vad fan spelar det för roll vad för fordon man kör? Ska alla ha fina glassiga Volvos och en massa pengar för att få respekt enligt dig?
Han har besiktigat bilen och får köra 1månad med bilen innan den ska in igen för kontroll av de gamla bristerna. Fine, han får köra precis hur mycket han vill under denna månad.
Last edited: