Hade polisen rätt att göra så?

sweborn skrev:
Vad är skälig misstanke då? Om du ser en "tjackpundarbil" efter vägen som stoppats av polisen och en av poliserna rotar i baksätet, skulle du stanna då och ropa "sluta, jag tror inte att det finns något stöldgods i den där"?

Hur du kunde få till en parallell med inbrott i ditt hus förstår jag inte, annat än att risken att du möter en tjackpundare på morgonen blir större om polisen inte skulle genomföra rutinkontroller av obesiktigade bilar.

Tycker man inte om sånt här (vilkeg knappast någon gör, inte jag heller) skall man inte åka i såna bilar. Man blir behandlad som man beter sig.

Känner du till nåt som kallas mittemellan? Du bygger ju en höna av en fjäder eller vad man säger idag. Förklarar polisen ödmjukt att de vill gå igenom bilen och varför godkänner nog många det, annars får de fixa husrannsakningsorder eller vad som nu krävdes. Inte som det var i detta fallet alltså.
Och varför ska man bry sig i om polisen rotar i nån annans bil när man åker förbi? Då har de säkert erforderliga tillstånd eller har frågat.
Om jag blir polis ska jag komma ihåg när jag stoppar dig att det är ok att utan knyst börja riva i din bil, kolla plånbok och skratta åt foton, eftersom detta verkar vara helt ok enligt dig om du kört tex 60 på 50väg eller om höger blinkers slutat funka.
Och vad fan spelar det för roll vad för fordon man kör? Ska alla ha fina glassiga Volvos och en massa pengar för att få respekt enligt dig?
Han har besiktigat bilen och får köra 1månad med bilen innan den ska in igen för kontroll av de gamla bristerna. Fine, han får köra precis hur mycket han vill under denna månad.

Last edited:
GuW skrev:
Men det var väl själva fan vilka intoleranta och självgoda jävlar som satt här då!

Tycker nån att det är kul att köra runt stan, i sina med surt inarbetade pengar betalda bil, oavsett utseende eller skick, så låt dom för i helvetet göra det då.
Dom betalar mer vägskatt, mer bränsleskatt och bullrar mindre än era djävla plastraketer med slipon, dessutom kör dom oftast UNDER gällande lagstadgad hastighet, till skillnad från motorcyklisterna.

Dom som åker omkring med fjortistaxi med triangel därbak gör det för att dom inte får köra så mycket annat men har ett brinnande motorintresse, dom lägger ofta ALLA sina inkomster på att hålla fordonet rullande, istället för att tjacka folköl eller majja och gå omkring och flumma.

Dom lär sig att skruva i sina fordon själva, tillskillnad från sina nerdiga kompisar som sitter hemma och splar CS och inte lär sig ett skit.
Dom blir händiga, och lär sig ett yrke på väg att dö ut (plåtslagare är ett bristyrke), startar egna företag och byter tändstift och olja åt såna som har sina bilar på evig avbetalning och tycker att det är krångligt att byta däck.

Men nä för fan, hacka på dom som vägrar att låna pengar för att köra statussymbol, och sedan inte har råd att nyttja bilen, för att dom tar plats i DIN trafikmiljö.

Jag är fullständigt övertygad om att det finns fler bilister som vill förbjuda hojar, än hojåkare som vill förbjuda biltrafik i centrum, så spä på intoleransen bara, skrik så högt du bara kan, förhoppningsvis väcker du ideer hos folk som inte tycker om motorcyklar så att det blir åtstramningar för det DU tycker är kul.

Hur jävla svårt kan det vara att köra om en A-traktor, och glömma den?
Det kan vara jävligt svårt att tjäna pengar när man måste ligga och puttra fram i 5km/h efter en klunga med 10 raggarbilar samtidigt som du har kunder i bilen som klagar på att taxametern tickar. Och sen när började tråden handla om avbetalning och statusbilar? Förstår inte poängen med ditt inlägg, så jag lägger dit en smily just för dig! :corn Puss å kram

Maxxi skrev:
Det kan vara jävligt svårt att tjäna pengar när man måste ligga och puttra fram i 5km/h efter en klunga med 10 raggarbilar samtidigt som du har kunder i bilen som klagar på att taxametern tickar. Och sen när började tråden handla om avbetalning och statusbilar? Förstår inte poängen med ditt inlägg, så jag lägger dit en smily just för dig! :corn Puss å kram
Svårt att tjäna pengar?
Kostar det mindre för kunderna om du kör sakta?
I såna fall ska jag kräva att taxi aldrig överstiger 5km/h när jag åker med.

Näe tråden handlade om folk som körde omkring i ditt tycke rishögar, rishögar som dom förmodligen äger, till skillnad mot folk som har "fina" bilar som banken förmodligen äger.
Folk med fina bilar borde få köra omkring som dom vill va?

Byt jobb då din förbannade gnällpelle, du trivs ju inte med att köra bil i stan på kvällarna, andra verkar trivas bättre med det :tungan

Bara för att du är så söt och tolerant mot andra ska jag alltid sakta in när jag har en taxi bakom mig, och sen skänka dig en tanke :tummenupp

GuW skrev:
Svårt att tjäna pengar?
Kostar det mindre för kunderna om du kör sakta?
I såna fall ska jag kräva att taxi aldrig överstiger 5km/h när jag åker med.

Näe tråden handlade om folk som körde omkring i ditt tycke rishögar, rishögar som dom förmodligen äger, till skillnad mot folk som har "fina" bilar som banken förmodligen äger.
Folk med fina bilar borde få köra omkring som dom vill va?

Byt jobb då din förbannade gnällpelle, du trivs ju inte med att köra bil i stan på kvällarna, andra verkar trivas bättre med det :tungan

Bara för att du är så söt och tolerant mot andra ska jag alltid sakta in när jag har en taxi bakom mig, och sen skänka dig en tanke :tummenupp
Svårt att förstå svenska eller :7peta Givetvis tickar taxametern snabbare eftersom det tar längre tid att nå fram till målet ,eftersom man kör sakta, och för övrigt pluggar jag, inte taxi på heltid :tummenupp Nä nu ska vi vara vänner, peace :tuttar

Maxxi skrev:
Svårt att förstå svenska eller :7peta Givetvis tickar taxametern snabbare eftersom det tar längre tid att nå fram till målet ,eftersom man kör sakta, och för övrigt pluggar jag, inte taxi på heltid :tummenupp Nä nu ska vi vara vänner, peace :tuttar
Närå, jag förstår svenska ganska bra jag läste:
Maxxi skrev:
Det kan vara jävligt svårt att tjäna pengar när man måste ligga och puttra fram i 5km/h efter en klunga med 10 raggarbilar samtidigt som du har kunder i bilen som klagar på att taxametern tickar.
Och tolkade det som att du tjänade mindre pengar.
Hur tolkar du
Maxxi skrev:
Det kan vara jävligt svårt att tjäna pengar när man måste ligga och puttra fram i 5km/h efter en klunga med 10 raggarbilar

Jag skiter i vilket faktiskt, jag vill bara att folk ska ha hög toleransnivå mot bullriga slipon, miniskyltar, miniblinkers, bakhjulsåka, framhjulsåka, fortåka och annat som motorcyklister i alla tider har ägnat sig åt, då ska man fan inte kasta fälgkors i glashus och klaga på andra grupper av motorintresserade, framförallt inte ungdomar som faktiskt inte har så många andra vettiga sätt att uttrycka sitt motorintresse (avser A-traktormaffian här, men även dom här så illa sedda 125'a åkarna)

Jag har en fot i varje läger här, jag har åkt risig svennebil med en massa(dyrt inköpta) extraljus, som förövrigt är en nödvändighet här där vi har gott om älg och ren på vägarna, och i mina ögon kanske inte är snygga men fan så mycket nyttigare än plaskjolar och alu-vingar.

Jag har åkt raggarbil i 5km/h runt stan åtskilliga hundra varv, samt att jag nu kör MC.

Det enda jag inte har sysslat med själv är A-traktor, fast nu bygger jag en :hihi (ska dock inte köra den en meter mer än till bilprovningen och hem, då iförd intergralhjälm med mörkt visir)

sweborn skrev:
Hur du kunde få till en parallell med inbrott i ditt hus förstår jag inte, annat än att risken att du möter en tjackpundare på morgonen blir större om polisen inte skulle genomföra rutinkontroller av obesiktigade bilar.

Mycket enkelt, insidan av min bil besitter (grovt förenklat) samma juridiska skydd som insidan av mitt hus. Parallellen är m.a.o. glasklar!

Finns det en skälig misstanke att något är lattjolajban i min bil då har de all rätt att undersöka detta MEN att bara "kolla lite" går fetbort.

Sedan fortsätter du med att försöka försvara övergreppet genom att förvanska fakta. Bilen i fråga var varken obesiktigad eller tjackhäck.

sweborn skrev:
Tycker man inte om sånt här (vilkeg knappast någon gör, inte jag heller) skall man inte åka i såna bilar. Man blir behandlad som man beter sig.

Är ett besiktningsföreläggande ett "beteende", som dessutom enligt din mening är värt att bestraffa genom trakasserier?

Törs man åka genom stan med otvättad bil eller är det också moraliskt förkastligt?

Maxxi skrev:
Du skrev ju att du criusat i stan, mekonmomen ligger inte i stan utan uppe på ett industriområde i Växjö. Sen förstår jag att polisen börjar tröttna på alla bonnläppar som "cruisar" runt inne i Växjö centrum varje fredag/lördag vecka efter vecka. Bränner gummi på stortorget och beter er som bönder. Skulle uppskatta om polisen stängde av trafiken i centrum för alla sk. cruisers och alla svarttaxi nysvenskar som kör runt i 10km/h för att ragga kunder. Blir så jävla irriterad när man jobbar, (kör taxi) på helgerna när alla bonnläppar är ute med sina risiga 240:s och epatraktorer och kör i 10km/h,stannar mitt på gatan för att ställa sig och prata med en annan bonnläpp. Inse ni är i vägen och kör som dårar, när fulla människor befinner sig i stan. Nog med moral :huvet
Skapligt irriterande inlägg.

:corn

Jag trodde att dom bara fick kolla genom kofferten för att se om man har en varningstriangel men tydligen har jag fel.

Nej, det krävs husrannsakan för att göra ett dylikt ingrepp, du kan nog anmäla dom för det dom gjorde, problemet är att du var själv, dom var fler...vittnen?! Dom har begått egenmäktigt förfarande.

Tråkigt att höra att du har blivit utsatt.

GuW skrev:
Men det var väl själva fan vilka intoleranta och självgoda jävlar som satt här då!

Tycker nån att det är kul att köra runt stan, i sina med surt inarbetade pengar betalda bil, oavsett utseende eller skick, så låt dom för i helvetet göra det då.
Dom betalar mer vägskatt, mer bränsleskatt och bullrar mindre än era djävla plastraketer med slipon, dessutom kör dom oftast UNDER gällande lagstadgad hastighet, till skillnad från motorcyklisterna.

Dom som åker omkring med fjortistaxi med triangel därbak gör det för att dom inte får köra så mycket annat men har ett brinnande motorintresse, dom lägger ofta ALLA sina inkomster på att hålla fordonet rullande, istället för att tjacka folköl eller majja och gå omkring och flumma.

Dom lär sig att skruva i sina fordon själva, tillskillnad från sina nerdiga kompisar som sitter hemma och splar CS och inte lär sig ett skit.
Dom blir händiga, och lär sig ett yrke på väg att dö ut (plåtslagare är ett bristyrke), startar egna företag och byter tändstift och olja åt såna som har sina bilar på evig avbetalning och tycker att det är krångligt att byta däck.

Men nä för fan, hacka på dom som vägrar att låna pengar för att köra statussymbol, och sedan inte har råd att nyttja bilen, för att dom tar plats i DIN trafikmiljö.

Jag är fullständigt övertygad om att det finns fler bilister som vill förbjuda hojar, än hojåkare som vill förbjuda biltrafik i centrum, så spä på intoleransen bara, skrik så högt du bara kan, förhoppningsvis väcker du ideer hos folk som inte tycker om motorcyklar så att det blir åtstramningar för det DU tycker är kul.

nu är det inte riktigt sånna grabbar som snurrar i luleå utan som nån annan skrev så är det mercor från tidigt 80tal men minst 5x.ljus i fronten som jag vet oftast är stulna eftersom det gått så långt att svenson börjat sätta rakblad kring skruvarna på sina xtraljus o så kör dom på slangad röd diesel och har stulna stereogrejjer i bilen

Den här gången tänker jag ju inte vidta någon åtgärd iaf.
Det känns inte lönt. Som sagt var jag själv, dom var 3 styck.
Undrar vem som dom tror på mest? :hihi

GuW skrev:
.....

Gött mos! Jag håller med så det skriker om det. Visst blir jag förbannad när nån Volvoslusk står i vägen i gatan men det är faktiskt inte hela världen.

Biker__boy skrev:
nu är det inte riktigt sånna grabbar som snurrar i luleå utan som nån annan skrev så är det mercor från tidigt 80tal men minst 5x.ljus i fronten som jag vet oftast är stulna eftersom det gått så långt att svenson börjat sätta rakblad kring skruvarna på sina xtraljus o så kör dom på slangad röd diesel och har stulna stereogrejjer i bilen

....och den största anledningen till att du hatar dom är att du inte har en egen bil??

Jag vet flera Mersa-fuckon som betalar sina egna extraljus.

Smeddie skrev:
Finns det en skälig misstanke att något är lattjolajban i min bil då har de all rätt att undersöka detta MEN att bara "kolla lite" går fetbort.

Sedan fortsätter du med att försöka försvara övergreppet genom att förvanska fakta. Bilen i fråga var varken obesiktigad eller tjackhäck.

Är ett besiktningsföreläggande ett "beteende", som dessutom enligt din mening är värt att bestraffa genom trakasserier?

Törs man åka genom stan med otvättad bil eller är det också moraliskt förkastligt?

Så du anser att de har all rätt att undersöka din bil vid skälig misstanke, men att kolla "lite" går bort? Får de bara kolla "mycket" då, eller "halvmycket"? Eller menar du att det inte är skälig rätt om bilen underkänts vid en besiktning, och ägaren fortsätter åka omkring med den?

Min terminologi var kanske inte klockren, obesiktigad/utdömd/körförbud om 1 månad, vet ej vad som är korrekt. Poängen är densamma, man hamnar i en kategori som uppmärksammas av polisen.

Den här tråden har som ovan påpekats spårat ur lite, så jag lägger ned debatten.

Chrille skrev:
....och den största anledningen till att du hatar dom är att du inte har en egen bil??

Jag vet flera Mersa-fuckon som betalar sina egna extraljus.
svar nej jag har egen bil men när dom far runt o super i bilar o gapar o skriker åt folk då blir man iriterad

RAVESMURF skrev:
Nej, det krävs husrannsakan för att göra ett dylikt ingrepp, du kan nog anmäla dom för det dom gjorde, problemet är att du var själv, dom var fler...vittnen?! Dom har begått egenmäktigt förfarande.

Tråkigt att höra att du har blivit utsatt.

Jag upprepar (om du inte läste mitt tidigare inlägg): De behöver inte nödvändigtvis husrannsakningsorder för att undersöka en bil invändigt. Svaret kommer direkt från en välkänd trafikpolis, numera föreläsare och författare, i Skåne.

Därmed inte sagt att jag försvarar deras agerande, helt klart är att de inte agerat korrekt. Men någon husrannsakningsorder behövs inte nödvändigtvis.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti