Hade försäkringen gått på att bygga om dämpare?

Innan jag byggde hus och garage hade jag ett lite mer stabilt "partytält" att meka i. Det hade sina sidor att svetsa på stampat jordgolv och skiten föll ihop efter nån månads regnande, men det gick att göra det jag skulle. En jigg för att lyfta framänden på cykeln gör du av trävirke.
Alternativt hyr du en motorlyft via Hygglo.
 
Innan jag byggde hus och garage hade jag ett lite mer stabilt "partytält" att meka i. Det hade sina sidor att svetsa på stampat jordgolv och skiten föll ihop efter nån månads regnande, men det gick att göra det jag skulle. En jigg för att lyfta framänden på cykeln gör du av trävirke.
Alternativt hyr du en motorlyft via Hygglo.
Exakt så jag tänkte - man behöver inte ens vara proffs på att snickra
 
Det finns dessutom folk som hyr ut verktyg för att jobba med stötdämpare på Hygglo också om man inte vill köpa. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta vad som behövs till just Kawasaki.
 
För den som kalla mig ryggradslös, är glad att du kan fixa "stålarna". Själv har jag sökt sommarjobb sen December, inte ens nån intervju. Sista två sommarna behövde jag torka nåns röv 1 timma bort med tåg. Sökt många helg jobb åt sidan av studierna men otur där också. Bliv tvungen att starta min egna verksamhet som privatlärare. Skulle inte kalla mig en värdelös människa, plugga civil på Chalmers. Räcker inte antar jag.

För att vara tydlig - jag kallar dig inte ryggradslös för att du har ont om stålar. Jag kallar dig ryggradslös för att du överväger att begå ett brott där jag blir en av de som får betala. En viss jävla skillnad...

Jag har själv varit student en gång i tiden och vet att det kan vara knapert. Men nog fan gick det hyfsat att ha en hoj samtidigt. Man fick slita arslet av sig med sommarjobb och extrajobb och man kunde inte åka hur mycket hoj som helst. Och man fick naturligtvis prioritera. Men nog fan gick det.

Vidare så är du knappast i en sådan nödsituation att brott är befogat. Det handlar trots allt om delar till din motorcykel, inte om att få ihop till mat för dagen. Du har uppenbarligen villa och en hyfsat ny hoj samtidigt som du är student. Har du övervägt scenariot att du kanske är i lite fel fas av livet för allt detta samtidigt...? Har du inte råd med löpande kostnader för service och reparationer av hojen så har du uppenbarligen en alltför dyr hoj.

I vilket fall som - lösningen är INTE att begå ett brott där andra får betala för din situation.
 
Last edited:
Ta hjälp av lite kompisar och baxa in hojen i studentrummmet? Eller i cykelförrådet? Ifall du väljer det senare alternativet så var förberedd och jobba snabbt innan någon börjar klaga.

Verktygen som behövs köper du på biltema, dom du behöver kostar väl inte mer än ett flak öl och det brukar studenter ha råd till.

Snickra ihop en pall som går att palla upp hojen med.

Sen behöver du olja och tätningar.

Allt som allt blir det betydligt billigare än självrisken på din försäkring.
 
Jag var tydlig med att jag ej ville bli förolämpad eller kallad namn, ändå så vet folk på nätet bättre om ens liv än de som lever det.

För den som kalla mig ryggradslös, är glad att du kan fixa "stålarna". Själv har jag sökt sommarjobb sen December, inte ens nån intervju. Sista två sommarna behövde jag torka nåns röv 1 timma bort med tåg. Sökt många helg jobb åt sidan av studierna men otur där också. Bliv tvungen att starta min egna verksamhet som privatlärare. Skulle inte kalla mig en värdelös människa, plugga civil på Chalmers. Räcker inte antar jag.

Jag har redan sagt att jag kan fixa jobben själv, problemet är att ha råd med verktygen och ett ställe att göra det på. Ändå så kritiseras min mekaniska förmåga.

Köpte hojen i takt med huset. Förra garaget var extremt slitigt och behövde byggas om. Grannen var med på det tills han vägra signera efter vi rev ner den gamla.

Skivorna kan jag byta själv, men ersättningsdelarna kostar, verktygen för de andra två jobb ligger på skit mycket också. Då fick man en rekommendation från en vän att lägga det på bolaget.

Hade en känsla om att det var en dålig idé, samt att bolagen säkert läser sånt här men tänkte att det var åtminstone värt att fråga då det finns inte mkt annat man kan göra.

Jag ber er att snälla inte kritisera någon såhär när ni ej har nån aning om vad de går igenom. Vissa har det svårt, vissa går igenom skitiga år med en oändligt mängd av otur. Ändå vill de bara uppfylla drömmar såsom alla andra.

För de som erbjöd faktiskt hjälp eller andra alternativ till mitt läge, tack så mycket 🙏
Läser du det du skrivit här så är det ju uppenbart att du har en hoj du för tillfället inte har råd med om bromsskivorna är för dyra om du byter dom själv och både skivor/styrlager/samt tätningar som läcker är ju slitagedelar - byt skivor/styrlager och kom med löst gaffelben till nån som byter tätningen åt dig så blir det jobbet så billigt det kan bli om du inte har plats att vara på att skruva
 
Du bor rimligen i Göteborg (Johans o Chalmers pekar på det).
Kan du köra hojen tillsvidare eller står den still tills den blir lagad?

Oavsett vilket så ställ den på "gamla garagets" plats när du meckar. Om du inte kan hänga i något tak så bygg en ställning (två ben o tvärslå) som du kan hänga hojen i.

Lägg upp en bild på det "speciella nyckelhuvudet"

Jag har inte tid att fixa hojen åt dig (ett par resor kommande månad) men hör av dig om du vill ha tips o evt. kan jag ha en del verktyg du behöver. Jag jobbar inte längre men gillar att meka då o då om det är bekväma jobb så evt. kan jag fixa lite åt dig men inte nu

Gör en plan! Se det som ett jobbprojekt.

Och..... bryt inte ihop för att forumet har synpunkter på ditt inlägg, tycker inte att någon varit orättvis, men här är det raka puckar som gäller. Bor du i Göteborg så är du van vid spydiga svar och elakheter med glimten i ögat. Stanna kvar på forumet så kommer du ta till dig mycket bra information
Bor i Jönköping faktiskt. Endast pluggar i GBG, under lov som nu så är man hemma.

Tack för hjälpen men har lyckats hitta en lösning (kolla andra inlägg).

För själva verktyget så heter den "Verktyg Gaffelben Showa Bpf Motion Pro" på motoaction.se. Problemet är som sagt att det krävs ytterligare verktyg och då går kostnaderna upp.

Uppskattar din förklaring men jag tycker inte det är raka puckar här, utan vissa har vart förnedrande och det tycker jag är onödigt. Men kanske är en åsiktssak.
 
Men samtidigt så känns det lite konstigt att du tänker bygga ett nytt garage, men har inte råd med några verktyg? :va
Hur som helst tänker jag att försäkringen ska hjälpa oss när olyckan är framme på riktigt, så att kvittera ut prylar på kollektivets beskostnad, det är att underminera systemet.
Och det är ju ingen nytt, det är ju därför vi gnäller om höga premier på sporthojar.
Så, lägg i alla fall det åt sidan, och kika efter lite olika verkstäder istället, och du har redan lite konkreta tips.
Önskar dig lycka och framgång med fortsättningen.
Det är inte mitt garage, föräldrarnas. Har en liten lägenhet i GBG där jag pluggar men under sommaren är hos päronen i Jönköping. är en ung grabb som pluggar och har verkligen inte råd med att bygga garage haha. Men är villig med att slita lite för drömmarna. Ba vart jobbigt på sistone med att hitta möjligheter och jobb. Speciellt med inflationen.

Vi skulle ju som sagt bygga en men grannen ändrade sig efter vi rev ner den gamla. Jobbig snubbe som är rätt hatad av mesta området. Har en polare som jobbar med bygglov och han sa han kanske kan fixa det för oss så håller tummarna för det.
 
Innan jag byggde hus och garage hade jag ett lite mer stabilt "partytält" att meka i. Det hade sina sidor att svetsa på stampat jordgolv och skiten föll ihop efter nån månads regnande, men det gick att göra det jag skulle. En jigg för att lyfta framänden på cykeln gör du av trävirke.
Alternativt hyr du en motorlyft via Hygglo.
Jo brukar oftast meka på utsidan när det är bra väder. Även då vi ej har garage, så har vi en platt yta där den hade legat. Sen har man en liten ihopfällbar tält som täcker hojen 100% från all regn och motstår vind rätt bra. Problemet är bara såna här jobb där man behöver lyfta hojen.

Jag är mekanisk men ej en snickare haha tror inte jag hade kunnat bygga en sån. Men din ide gällande hygglo var ju svin bra! Glömde helt bort om det. Hittade bra lyft för väldigt rimliga priser 👍
 
I gamla dagar fans det MC klubbar, vart vi meckade med vore motorcykler. Vi hade verktyg i klubben, och alla medlem ku nått, dom flesta inte allt - och jag minst när jag var ny. Medlems avgiften är ofta peanuts och klubbpolarna brukar vara mycket hjälpsamma. Kolla på svmc.se där finns säkert en lista över klubbar i Jönköping.. Lycka till
 
Läser du det du skrivit här så är det ju uppenbart att du har en hoj du för tillfället inte har råd med om bromsskivorna är för dyra om du byter dom själv och både skivor/styrlager/samt tätningar som läcker är ju slitagedelar - byt skivor/styrlager och kom med löst gaffelben till nån som byter tätningen åt dig så blir det jobbet så billigt det kan bli om du inte har plats att vara på att skruva
Tycker jag har råd med den för tycker det är värt att slita för sina drömmar. Vissa har sagt att jag har en allt för dyr hoj, jag ser bara att jag äger min dröm hoj i den generationen, färgerna och version jag föredrar. Hade tur när jag hittade den. Och när jag köpte den såg omständigheterna bra ut. Men sen kom inflationen och världen gick upponer.

Tycker inte det kan bli bättre än såhär. Jag vill inte äga nåt sånt här när jag är en gammal gubbe, Sverige har gjort det allt för svårt för såna unga som mig som vill bara uppfylla en dröm. Allt med försäkringspriser, kostander att ta MC kortet och systemet med A1,A2 och A korten, osv.

När jag är en gammal gubbe vilja förhoppningsvis ha denna hoj nånstans i huset med alla vätskor tömda. Där jag kan stirra på den och minnas om alla goa stunder man hade med den. De som säger "kan ta det senare" är de som aldrig lever enligt mig. Men det är min åsikt, vad vet jag. Jag vill bara hellre ångra att jah köpte den än att jag aldrig gjorde det.
 
Ok tack alla för råd och hjälpsamma förslag. Jag har en plan med hur jag ska göra nu.

Sköna polare i mitt gäng hjälpte mig hitta en pensionerad mekaniker som är fett duktig med gaffeljobb och vill ha ett rimligt pris. Han begär bara att få gaffelbenen avmonterade för han saknar lyft för just min hoj.

Jag har alla verktyg som behövs för att avmontera och sen montera gaffelbenen. Sen har en vän lyckats fixa en tillfällig plats där man kan hänga hojen.

Det går att köra hojen, idag åkte jag och hämtade gaffeloljan från butiken. Läcker inte så mycket men det kommer ju bli värre med tiden så man vill slippa åka med den. Inväntar alla beställda delar just nu 👍
 
Tycker jag har råd med den för tycker det är värt att slita för sina drömmar. Vissa har sagt att jag har en allt för dyr hoj, jag ser bara att jag äger min dröm hoj i den generationen, färgerna och version jag föredrar. Hade tur när jag hittade den. Och när jag köpte den såg omständigheterna bra ut. Men sen kom inflationen och världen gick upponer.

Tycker inte det kan bli bättre än såhär. Jag vill inte äga nåt sånt här när jag är en gammal gubbe, Sverige har gjort det allt för svårt för såna unga som mig som vill bara uppfylla en dröm. Allt med försäkringspriser, kostander att ta MC kortet och systemet med A1,A2 och A korten, osv.

När jag är en gammal gubbe vilja förhoppningsvis ha denna hoj nånstans i huset med alla vätskor tömda. Där jag kan stirra på den och minnas om alla goa stunder man hade med den. De som säger "kan ta det senare" är de som aldrig lever enligt mig. Men det är min åsikt, vad vet jag. Jag vill bara hellre ångra att jah köpte den än att jag aldrig gjorde det.
När du är gammal gubbe ska du ju racekitta hojen och köra bana med den, inte ha den som pynt! Det finns seriöst snabba gubbar som kör bana.
 
Ok tack alla för råd och hjälpsamma förslag. Jag har en plan med hur jag ska göra nu.

Sköna polare i mitt gäng hjälpte mig hitta en pensionerad mekaniker som är fett duktig med gaffeljobb och vill ha ett rimligt pris. Han begär bara att få gaffelbenen avmonterade för han saknar lyft för just min hoj.

Jag har alla verktyg som behövs för att avmontera och sen montera gaffelbenen. Sen har en vän lyckats fixa en tillfällig plats där man kan hänga hojen.

Det går att köra hojen, idag åkte jag och hämtade gaffeloljan från butiken. Läcker inte så mycket men det kommer ju bli värre med tiden så man vill slippa åka med den. Inväntar alla beställda delar just nu 👍


Men grattis då! Du har tagit dig runt problemet som en säl, hittat en bra lösning som passar din plånbok, som får dig tillbaka på vägen i rimlig tid och som inte ens är brottslig.
Improvise, adapt, and overcome.
Precis som det skall vara.

Fortsätt på det spåret, och skynda dig ut på vägarna så du får några mil innan älgbrunsten.


Sverige har gjort det allt för svårt för såna unga som mig som vill bara uppfylla en dröm. Allt med försäkringspriser, kostander att ta MC kortet och systemet med A1,A2 och A korten, osv.


Jaa du...

Jag säger inte att de olika nivåer och trappsteg som lagts in längs vägen till körkortet är rätt väg att gå, men jag vet varför dom finns.

Ta en halvtimma och strosa runt i vår minneslund så får du en aning...


Jag har under mitt MC-liv upplevt två rejäla pucklar i antalet omkomna på hoj:

Den första var under det tidiga 80-talet med helt galna dödstal. Du kan mer än dubbla siffrorna vi ser idag. Och inget gjordes! Man diskuterade bristen på tröskel mellan lätt MC och tung, där bara 18-årsgränsen skiljde på vad man fick köra.

...det var bara det att när man skärskådade siffrorna så var det inte de tidigare 125-förarna som stod ut i speciellt negativ riktning.
De som dog ihjäl sig på allvar var 30 och 40-åringar som aldrig suttit på hoj tidigare - men kunde traska in i vilken MC-butik som helst och hämta ut precis vilken hoj som helst med sitt pre-1975 bilkörkort.

Här har du en intressant riksdagsmotion som på ett utmärkt sätt fångar tidsandan.
Den är pratig och lös i kanterna, men uppenbarligen skriven från hjärtat.
Du får ett utdrag riktat speciellt för dig själv här:

Mc är i dag mycket dyra i inköp. Få ungdomar tjänar ihop till sina egna
cyklar och försäkringspremier (som är mycket höga beroende på den höga
olycksfrekvensen), utan föräldrar, banklån samt studielån (!) får finansiera
inköpen.



Mer än 40-år sedan. Perspektivet svindlar.

Nästa puckel kom under 90-talet och nu kunde man identifiera just sporthojar som Svarte Petter. Somliga initierade debattörer förklarade de höga dödstalen med den framåtlutande körställningen och att man därigenom inte såg vart man körde...

Enter stafflade körkortsklasser - och resultatet av detta lever vi med sedan typ 15 - 20 år tillbaka: en tredjedel av de som dör på hoj tycker det är för jobbigt att ta körkort. Det går ju lika bra utan. Ja, eller hur...

Idag är sporthojen död. Alltför många av sporthojsförarna lika så.

Sporthoj.com har blivit gubbhoj och du fick dig en jävla skrapa i början av tråden.

Det förtjänade du. Du verkar ha tagit det på rätt sätt. Det kallas kamratfostran.

Nöj dig inte med att muttra "gubbar" utan fråga dig istället hur det kommer sig att just vi lyckats bli gamla i ett umgänge som alltför ofta dör unga utan att ens bli ett snyggt lik.

Vi som hänger här inne har oftast kört motorcykel i större delen av vårt liv, harvat på med de hojar vi haft råd med för stunden - men självklart haft en drömhoj att sikta mot. Vi har begravt körkompisar och dragit igång alldeles för stora mekjobb med alldeles för klena resurser.
Men på något sätt, och ofta med kompisars hjälp har vi landat det.

Det kommer du också att göra.
Vi är dina kompisar nu.
Även om du kanske kände dig manglad i början så slapp du begå ett helt utsiktslöst försäkringsbedrägeri.

Det är sådant kompisar är till för.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top