Ok tack alla för råd och hjälpsamma förslag. Jag har en plan med hur jag ska göra nu.
Sköna polare i mitt gäng hjälpte mig hitta en pensionerad mekaniker som är fett duktig med gaffeljobb och vill ha ett rimligt pris. Han begär bara att få gaffelbenen avmonterade för han saknar lyft för just min hoj.
Jag har alla verktyg som behövs för att avmontera och sen montera gaffelbenen. Sen har en vän lyckats fixa en tillfällig plats där man kan hänga hojen.
Det går att köra hojen, idag åkte jag och hämtade gaffeloljan från butiken. Läcker inte så mycket men det kommer ju bli värre med tiden så man vill slippa åka med den. Inväntar alla beställda delar just nu
Men grattis då! Du har tagit dig runt problemet som en säl, hittat en bra lösning som passar din plånbok, som får dig tillbaka på vägen i rimlig tid och som inte ens är brottslig.
Improvise, adapt, and overcome.
Precis som det skall vara.
Fortsätt på det spåret, och skynda dig ut på vägarna så du får några mil innan älgbrunsten.
Sverige har gjort det allt för svårt för såna unga som mig som vill bara uppfylla en dröm. Allt med försäkringspriser, kostander att ta MC kortet och systemet med A1,A2 och A korten, osv.
Jaa du...
Jag säger inte att de olika nivåer och trappsteg som lagts in längs vägen till körkortet är rätt väg att gå, men jag vet varför dom finns.
Ta en halvtimma och strosa runt i vår minneslund så får du en aning...
En samlingspunkt för att ge avsked till våra kära motorcyklister som lämnat denna jord.
www.sporthoj.com
Jag har under mitt MC-liv upplevt två rejäla pucklar i antalet omkomna på hoj:
Den första var under det tidiga 80-talet med helt galna dödstal. Du kan mer än dubbla siffrorna vi ser idag. Och inget gjordes! Man diskuterade bristen på tröskel mellan lätt MC och tung, där bara 18-årsgränsen skiljde på vad man fick köra.
...det var bara det att när man skärskådade siffrorna så var det inte de tidigare 125-förarna som stod ut i speciellt negativ riktning.
De som dog ihjäl sig på allvar var 30 och 40-åringar som aldrig suttit på hoj tidigare - men kunde traska in i vilken MC-butik som helst och hämta ut precis vilken hoj som helst med sitt pre-1975 bilkörkort.
Här har du en intressant riksdagsmotion som på ett utmärkt sätt fångar tidsandan.
Den är pratig och lös i kanterna, men uppenbarligen skriven från hjärtat.
Du får ett utdrag riktat speciellt för dig själv här:
Mc är i dag mycket dyra i inköp. Få ungdomar tjänar ihop till sina egna
cyklar och försäkringspremier (som är mycket höga beroende på den höga
olycksfrekvensen), utan föräldrar, banklån samt studielån (!) får finansiera
inköpen.
www.riksdagen.se
Mer än 40-år sedan. Perspektivet svindlar.
Nästa puckel kom under 90-talet och nu kunde man identifiera just sporthojar som Svarte Petter. Somliga initierade debattörer förklarade de höga dödstalen med den framåtlutande körställningen och att man därigenom inte såg vart man körde...
Enter stafflade körkortsklasser - och resultatet av detta lever vi med sedan typ 15 - 20 år tillbaka: en tredjedel av de som dör på hoj tycker det är för jobbigt att ta körkort. Det går ju lika bra utan. Ja, eller hur...
Idag är sporthojen död. Alltför många av sporthojsförarna lika så.
Sporthoj.com har blivit gubbhoj och du fick dig en jävla skrapa i början av tråden.
Det förtjänade du. Du verkar ha tagit det på rätt sätt. Det kallas kamratfostran.
Nöj dig inte med att muttra "gubbar" utan fråga dig istället hur det kommer sig att just vi lyckats bli gamla i ett umgänge som alltför ofta dör unga utan att ens bli ett snyggt lik.
Vi som hänger här inne har oftast kört motorcykel i större delen av vårt liv, harvat på med de hojar vi haft råd med för stunden - men självklart haft en drömhoj att sikta mot. Vi har begravt körkompisar och dragit igång alldeles för stora mekjobb med alldeles för klena resurser.
Men på något sätt, och ofta med kompisars hjälp har vi landat det.
Det kommer du också att göra.
Vi är dina kompisar nu.
Även om du kanske kände dig manglad i början så slapp du begå ett helt utsiktslöst försäkringsbedrägeri.
Det är sådant kompisar är till för.