Hackig kopplingskorg ( obs starka bilder )

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En YZ80 från -83 kan ju vara det mest spöade som finns. Även om den stått orörd sen slutet av åttiotalet. Decennier från sin aktiva tävlingskarriär har underhållet reducerats till ett pragmatiskt ”grannen kan kolla på den” Hacken i den här kopplingskorgen måste känts i näven.

Den trasiga kickfjädern och att alla packningar ersatts av packning på tub vittnar om en praktisk men lite snål pappa
 

Bifogat

  • A2D0AF0F-0272-423F-BD33-0C52D4239D01.jpeg
    A2D0AF0F-0272-423F-BD33-0C52D4239D01.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 289
Putsa till det lite med vinkelslipen så går det ett år till...

Det är bara fränt om det låter som en Ducati.
 
Om det är den luftkylda modellen så massar den motorn perfekt med alla fästen i en dt 50 mx ram, bara byta framdrev till ett moppe drev så går det att få upp den i 140+ med gps, finns en gammal film på U tube som vi filmade 2006 när man var 15 med 3.2 megapixel mobil kamera :yoparty
 
Ta inte vinkelslipen, bättre med en vanlig fil.
Resultatet blir bättre då …
 
Primärdrevet ( heter det så?) på vevaxeln satt inte fast, den stora viktiga brickan var ersatt med en hemsnickrad bricka som inte var plan. Kopplingskorgen satt inte heller fast, gick att dra åt muttern några varv till. Konstigt nog var brickan under ( också hembygge ) uppvikt mot muttern så ngn tidigare har alltså låst en mutter som inte var åtdragen..

Ingen bricka på oljeavtappningsskruven, troligen därför motorn var tom på olja. Skulle gå att skriva ett större kåseri angående allt som är fulmeckat på denna relik.
 
Efter ytterligare meckande visar sig storändan på vevstaken vara skuren. Att köpa en hel komplett vevaxel verkar omöjligt för mindre än flera och en till tusenlappar men en vevstake, en "rod" så att säga är billig inkl lager osv. Typ 600,- så då kommer man till okända marker för mig och frågan, var lämnar man in en vevaxel att dela och pressa ihop igen med nya staken, till vem? Vad kostar det? Kan man göra det själv utan jigg och mätarklockor?
 
Efter ytterligare meckande visar sig storändan på vevstaken vara skuren. Att köpa en hel komplett vevaxel verkar omöjligt för mindre än flera och en till tusenlappar men en vevstake, en "rod" så att säga är billig inkl lager osv. Typ 600,- så då kommer man till okända marker för mig och frågan, var lämnar man in en vevaxel att dela och pressa ihop igen med nya staken, till vem? Vad kostar det? Kan man göra det själv utan jigg och mätarklockor?

Kolla med åkarna i dom lokala cross och enduroklubbarna, där brukar det finnas någon som byter vevstake. Den som gör det i vår klubb tar 500kr för jobbet.
Om du inte bryr dig om obalans och kort livslängd så går det nog att fula ihop vevaxeln utan indikatorklocka, annars är det ett måste ?
 
Efter ytterligare meckande visar sig storändan på vevstaken vara skuren. Att köpa en hel komplett vevaxel verkar omöjligt för mindre än flera och en till tusenlappar men en vevstake, en "rod" så att säga är billig inkl lager osv. Typ 600,- så då kommer man till okända marker för mig och frågan, var lämnar man in en vevaxel att dela och pressa ihop igen med nya staken, till vem? Vad kostar det? Kan man göra det själv utan jigg och mätarklockor?
Kolla med Örby MC. Om de inte gör det själva så har de en firma som hjälper dem med det.
Det var svaret jag fick när jag frågade om en dr600-motor med ram- eller vevlagerknack. Sen fick jag aldrig tummen ur.
 
Tack för tipsen, lager och packningar är billigt till denna men just vev drar iväg typ 4-6 tusen plus lager. Ibland kan man köpa ett nytt vevparti inkl vevlager för 2-3 tusen om man har tur men denna gamla cross är för ny för att vara gammal och vice versa så finns ont om grejer
 
Efter ytterligare meckande visar sig storändan på vevstaken vara skuren. Att köpa en hel komplett vevaxel verkar omöjligt för mindre än flera och en till tusenlappar men en vevstake, en "rod" så att säga är billig inkl lager osv. Typ 600,- så då kommer man till okända marker för mig och frågan, var lämnar man in en vevaxel att dela och pressa ihop igen med nya staken, till vem? Vad kostar det? Kan man göra det själv utan jigg och mätarklockor?
Du kan skicka den till mej så pressar jag isär o ihop om du skickar med staken.
Och bifogar en betald retur sedel,

kostar lite fika pengar.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top