Hackig kopplingskorg ( obs starka bilder )

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En YZ80 från -83 kan ju vara det mest spöade som finns. Även om den stått orörd sen slutet av åttiotalet. Decennier från sin aktiva tävlingskarriär har underhållet reducerats till ett pragmatiskt ”grannen kan kolla på den” Hacken i den här kopplingskorgen måste känts i näven.

Den trasiga kickfjädern och att alla packningar ersatts av packning på tub vittnar om en praktisk men lite snål pappa
 

Bifogat

  • A2D0AF0F-0272-423F-BD33-0C52D4239D01.jpeg
    A2D0AF0F-0272-423F-BD33-0C52D4239D01.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 289

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Putsa till det lite med vinkelslipen så går det ett år till...

Det är bara fränt om det låter som en Ducati.
 

mupp_virus

Medlem
Gick med
25 Aug 2008
Ort
Lissabon , Portugal
Hoj
ducati 996s . yamaha r1 streetfighter
Om det är den luftkylda modellen så massar den motorn perfekt med alla fästen i en dt 50 mx ram, bara byta framdrev till ett moppe drev så går det att få upp den i 140+ med gps, finns en gammal film på U tube som vi filmade 2006 när man var 15 med 3.2 megapixel mobil kamera :yoparty
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ta inte vinkelslipen, bättre med en vanlig fil.
Resultatet blir bättre då …
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Primärdrevet ( heter det så?) på vevaxeln satt inte fast, den stora viktiga brickan var ersatt med en hemsnickrad bricka som inte var plan. Kopplingskorgen satt inte heller fast, gick att dra åt muttern några varv till. Konstigt nog var brickan under ( också hembygge ) uppvikt mot muttern så ngn tidigare har alltså låst en mutter som inte var åtdragen..

Ingen bricka på oljeavtappningsskruven, troligen därför motorn var tom på olja. Skulle gå att skriva ett större kåseri angående allt som är fulmeckat på denna relik.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Efter ytterligare meckande visar sig storändan på vevstaken vara skuren. Att köpa en hel komplett vevaxel verkar omöjligt för mindre än flera och en till tusenlappar men en vevstake, en "rod" så att säga är billig inkl lager osv. Typ 600,- så då kommer man till okända marker för mig och frågan, var lämnar man in en vevaxel att dela och pressa ihop igen med nya staken, till vem? Vad kostar det? Kan man göra det själv utan jigg och mätarklockor?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Efter ytterligare meckande visar sig storändan på vevstaken vara skuren. Att köpa en hel komplett vevaxel verkar omöjligt för mindre än flera och en till tusenlappar men en vevstake, en "rod" så att säga är billig inkl lager osv. Typ 600,- så då kommer man till okända marker för mig och frågan, var lämnar man in en vevaxel att dela och pressa ihop igen med nya staken, till vem? Vad kostar det? Kan man göra det själv utan jigg och mätarklockor?

Kolla med åkarna i dom lokala cross och enduroklubbarna, där brukar det finnas någon som byter vevstake. Den som gör det i vår klubb tar 500kr för jobbet.
Om du inte bryr dig om obalans och kort livslängd så går det nog att fula ihop vevaxeln utan indikatorklocka, annars är det ett måste ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Efter ytterligare meckande visar sig storändan på vevstaken vara skuren. Att köpa en hel komplett vevaxel verkar omöjligt för mindre än flera och en till tusenlappar men en vevstake, en "rod" så att säga är billig inkl lager osv. Typ 600,- så då kommer man till okända marker för mig och frågan, var lämnar man in en vevaxel att dela och pressa ihop igen med nya staken, till vem? Vad kostar det? Kan man göra det själv utan jigg och mätarklockor?
Kolla med Örby MC. Om de inte gör det själva så har de en firma som hjälper dem med det.
Det var svaret jag fick när jag frågade om en dr600-motor med ram- eller vevlagerknack. Sen fick jag aldrig tummen ur.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för tipsen, lager och packningar är billigt till denna men just vev drar iväg typ 4-6 tusen plus lager. Ibland kan man köpa ett nytt vevparti inkl vevlager för 2-3 tusen om man har tur men denna gamla cross är för ny för att vara gammal och vice versa så finns ont om grejer
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Efter ytterligare meckande visar sig storändan på vevstaken vara skuren. Att köpa en hel komplett vevaxel verkar omöjligt för mindre än flera och en till tusenlappar men en vevstake, en "rod" så att säga är billig inkl lager osv. Typ 600,- så då kommer man till okända marker för mig och frågan, var lämnar man in en vevaxel att dela och pressa ihop igen med nya staken, till vem? Vad kostar det? Kan man göra det själv utan jigg och mätarklockor?
Du kan skicka den till mej så pressar jag isär o ihop om du skickar med staken.
Och bifogar en betald retur sedel,

kostar lite fika pengar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top