hackar sig fram!

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Tjabba!
har just varit ute kört en sväng!

Det är så att hojen börjar hacka ganska bra vid ca 5000rpm, fortsätter sen därefter uppåt.
På tomgång går den fint, märks ingenting, även i friläge kan man varava upp den till röda utan några misständningar eller liknande.
Slutsats: den hackar endast under belastning!
Så, vad kan det bero på?

1. Dålig med luft?
2. Gammal bensin?
3. Dålig batteri?
kom med förslag nu! helst vettiga :hihi
Det är samma sak på alla växlar, lite mindre på 6:ans växel ( :D )
JAg utesluter växelådan, eftersom den sist fungerade perfa!

Kan säga att innan jag ställde av den fungerade den kanon.

Nån som vet?

tack för all hjälp

Last edited:
MaPe skrev:
Hej

Kan vara diverse olika men jag gissar på tändstift som blivit sura eller gammal bensin.

Mvh Mathias

OK....har du någon aning om man kan få stiften att gå bra igen? genom att kanske vara ute o varva hojen lite mer? eller nåt...?

bivven skrev:
OK....har du någon aning om man kan få stiften att gå bra igen? genom att kanske vara ute o varva hojen lite mer? eller nåt...?

Visst det kan funka men oftast inte, ta ur dom och värm dom med gas eller gasol så dom blir röda. Passa så dom inte blir för varma då spricker porslinet och mitt elektroden smälter. Om du tar ur dom ser du också hur dom ser ut och kan då ute sluta om dom har blivit sura.

Har du inget att värma med så ta med dom till en bilverkstad eller rörmokare så kan dom sökert hjälpa dig.

Annars så kan du ju alltid köpa nya tändstift.

Men det är inte säkert att det är tändstiften som har blivit sura.
Kan vara många saker, men det ligger först till hand nu när det är dax att starta upp skrotet från vinter dvalan.

Mathias

Min gathoj var likadan förra våren, efter någon mils körning + ny bensin försvann problemet.

fan....var ute på motorv'gen för att pressa ur den lite granna förrut...hacka som en gnu alltså!

livsfarligt!

Aja....jag får väl helt enkelt köra med den tills tanken tar slut, har det inte blivit bra efter det så får jag väl ta en titt på luftbox,tändare etc...fan va jobbigt!

Aja, någon som tro sig veta det exakta problemet?

tack tack

Nu har jag slängt i en 1/2 flaksa k-sprit iaf, får se om det blir nå skillnad!
Dessutom mötte jag en blå R1:a precis vid universitet här i Örebro!
hjälp nu med tips o fakta!

:hej :hej R1:an! :yoparty

Kolla så luften har fri väg, chocken?? manuell eller auto, kolla annars upp om den är manuell (kan ha hängt sig) . Värm stiften upp stiften.

Felra tips då?

Fukt i tanken hoppas jag k-spriten löser!

annars?
ORkar verkligen inte ta loss stiften,,,så jävla mkt jobb.

Om jag fortsätter att köra som den är nu då? tar den skada tror ni?

1. Stiften är INTE sura eftersom knarren uppenbarligen fungerar på andra varvtal, inkluderande högre varvtal där tändsystemet har sämre ös.
Det avses antagligen igenslaggade stift men det är inte samma sak som sura stift.
Ett surt stift är mer eller mindre fullt med bensin och blir bra igen bara man blåser det rent eller får liv i puffran så att gasflödet blåser stiftet rent. Ett igenslaggat stift har så mycket kol/sot runt mittelektroden (ev också mellan mittelektroden och isolatorfoten) att det blir kortslutning till jord. Resultatet är detsamma som ett surt stift med den skillnaden att stiftet måste värmas, blästras eller borstas rent. Är det ett enda stift som är igenslaggat så kan det ibland lösa sig om man får igång puffran och får ge sig ut och köra.
Hursomhelst så är det inte stiften som är felet eftersom knarren går bra på övriga varvtal.

2. Gammal bensin. Nja. Extremt sällsynt men det är ju onekligen enkelt att prova med ny soppa.
Jag säger det en gång till:
De gånger det hjälper att byta soppa så beror det på att det finns ett annat värre underliggande fel varvid soppan bara är droppen som får bägaren att rinna över.
Och angående att soppan blir gammal: Hur är det med soppa i reservdunkar i bilar? Att inte den soppan blir gammal efter flera år i 245:an?
Kan vi inte avliva myten om gammal soppa nu en gång för alla?

3. Fukt i bensinen? På ett enda varvtal? Nej. Skärpning nu boys and girls!

4. Choken? Automatchoke? Hur många hojar har automatchoke? :7peta
Om choken hänger sig så påverkar det antagligen ett större varvtalsområde än så här men det är ju enkelt att kolla choken så kan vi utesluta det sen.

Eftersom bivvens problem ligger i ett specifikt varvtalsområde så luktar det fuggefel lång väg. Vi vet ju iofs inte vad det är för knarr men det luktar munstycke som är delvis igensatt om det här. Det är nämligen det enda som påverkar ett visst varvtal utan att påverka högre och lägre varvtal. Dessutom kan detta mycket väl ske under vinteruppehållet när soppan dunstar ur flottörhusen och bara lämnar additiver kvar som mer eller mindre sätter igen munstyckena. Och den gick ju kanon i höstas men inte nu.
Att felet är "mindre" på sexan är naturligt eftersom rycken inte märks lika mycket där. Det är inte lika lätt att rycka upp knarren på baktofflan på sexan som på ettan heller.

Hade samma fel på min SV650S i slutet av förra säsongen. På mc-butiken påstod dom att det var pga att drivpaketet var slitet :confused:

EDIT: MC-butiken i fråga var MB racing i Västerås.

Robban_C skrev:
1. Stiften är INTE sura eftersom knarren uppenbarligen fungerar på andra varvtal, inkluderande högre varvtal där tändsystemet..............

Hej

Tycker att du hör till en av dom på det här forumet som vet vad du pratar om men nu är jag inte helt överens med dig. Så ta inte den här kritiken för hårt.

Ok om jag sa sura och inte igen slaggade. Men för mig så är det ungefär lika om du förstår mig rätt. Sen att det är två olika saker, igen slaggade stift beror oftas på att dom surar eller går fett. (inte alltid)

Sen brukar brukar det gå bra att blåsa rent om dom precis har blivit sur men har slagget satt sig längre upp i stiftet så spelar det ingen roll hur man kör.
Värma eller blästra kan jag hålla med om men borsta är jag tveksam till, visst kan det funka om det bara är runt mitt elektroden men det är sällan där det blir fel överslag. Men det tror jag att du är fullt medveten om.

Sen är jag inte lika övertygad om det med gamal och dålig bensin.
Kommer du ihåg hur bensinen var för?
Stod hojen en vinter så var det en brun goja som hårdnade med tiden i förgasarna. Den är borta nu, men jag tycker mig se nya problem med bensinen idag, som just det att den är känsligare på att stå förlänge. Då verkar det inte som den innehåller lika mycket effekt. Annat var det med gamal soppa.
Sen tycker jag inte att man märker skilland på en gamal 245 om man har lite dålig bensin men jag tycker att det märks på en högeffektspuffra och även på gräsklipparen.

Kan ta ett lustigt exempel på att vissa motorer går på vad som helst utan att hosta.
Vi hade en Dodge van med 8a och insprutning. Lite dåligt med soppa i tanken så jag tog en bensindunk på jobbet och slog i för att vara säker på att komma till macken. Den innehöll tydligen 5L glykol blandning. Den bilen åkte vi halva sverige runt utan att den hostade en gång.
Men sen har man ju stått och tömt bil tankar och bytt filter bara för att macken har haft vatten i tankarna och då hostade dom bilarna kan jag säga.

Sen att felet på just den här hojen kan ju vara ganska mycket det är vi två ganska överens om antar jag, ingen av oss har ju varken sett eller kört den.
Tyvärr så tror jag inte att någon kan säga med säkerhet vad felet är, visst kan någon ha rätt i sitt gissande.

Men visst är det lika kul jämt då någon ringer eller kommer in och berättar hur deras bil/mc går och att grannen tror det och att någon annan sa det osv..
När man bara säger, Nej så är det inte utan.... Och man har klockrent rätt. Då har man en imponerad och trogen kund.

Mathias

tjena!

kanske skulle förklara närmare!

hojen rycker vid ca 5500rpm och HÖGRE varvtal, inte bara vid 5500rpm.

Den går igång lätt, batteriet känns lite urladdat, men den drar igång hojen ändå.

Hojen har insprut,

nu då?
hjälp mig killar!

tack tack.

bivven skrev:
tjena!

kanske skulle förklara närmare!

hojen rycker vid ca 5500rpm och HÖGRE varvtal, inte bara vid 5500rpm.

Den går igång lätt, batteriet känns lite urladdat, men den drar igång hojen ändå.

Hojen har insprut,

nu då?
hjälp mig killar!

tack tack.

Jag hade på känn att det var en insprutare du hade.
Röstar på stift eller bensin fortfarande, men det kan vara mycket som spökar men låt oss inte göra en oljetanker av en roddbåt.

Testa att kör igenom en tank om du nu inte orkar kolla på stiften.
Rekommenderar att kolla stiften för att få en bild på hur den går endå.

Någon undrarde/sa drivpaket, visst det hugger och kan upplevas som att motorn missar när det har blivit slitet.
Lika kan kopplingen hugga och spöka så man tror att motorn går dåligt, har lite med erfarenhet att göra.
Har man mycket erfarenhet så känner man om motorn går dåligt eller om felet ligger i något annat.

Felet kommer inte att lösa sig själv (om det inte nu är bensinen), så det är nog dax att du tar och mekar lite om du ska hitta det.
Eller lämna det till någon som vill hjälpa.

Vi här kan nog spalta upp hur många fel som helst men det hjälper ju inte hojen att gå bättre :rolleyes:

Mathias

Defekt tändkabel?

Ack så bekant det verkar...precis det fel jag hade på min hoj i fjol! Kunde varva som en tok med friläge (gammal racehoj utan varvtalsstopp), drog skapligt på de tre första växlarna men vid högre belastning hackade den som f*n efter ca 5000 varv. Rev förgasare och rengjorde till förbannelse utan effekt och eftersom din hoj har sprut så kan vi ju utesluta förgasarna! :D

Nästa steg för mig var att kolla tändkablar och tändspolar. Resistansmätning med en vanlig multimeter visade snabbt att en tändkabel var defekt. Resistansen hos en normal tändkabel med plugg brukar ligga på 5 kOhm. Min hoj har två tändspolar som vardera matar två tändstift och en resistans på tändspolens sekundärsida på ca 15 kOhm. Mäter man då från tändhatt till tändhatt på de två tändkablar som går till samma spole så bör resistansen ligga på ca 25 kOhm (2*5 + 15 kOhm). På primärsidan av tändspolen så ligger resistansen betydligt lägre (i mitt fall enligt boken mellan 2.5-3.1 Ohm); kom ihåg att koppla loss anslutningarna till spolen på primärsidan om du ska mäta resistansen så att du vet att du mäter på rätt prylar.

Har du två tändspolar (som min hoj har) så är det ju bara att dra loss alla fyra tändhattar och mäta upp varje par (i mitt fall cyl #1 o #4 resp. #2 o #3) på sekundärsidan enl ovan och se om resistansen för paren verkar vara lika. När jag mätte över #1 o #4 fick jag en resistans på ca 300 kOhm (som dessutom varierade när jag vickade på kablarna). Över #2 o #3 låg det på 24 kOhm så dom var OK. Se'n var det bara att koppla loss tändkablarna för #1 och #4 vid tändspolen och mäta varje kabel för sig och då visade det sig att kabeln till cyl #1 var kass! End of story!

Värt ett försök! Lycka till!

/Nils

bivven skrev:
... HÖGRE varvtal, inte bara vid 5500rpm.
...
Hojen har insprut ...
1. Åh fan, det var en annan femma.
2. En annan tia blev det alltså.
Då skippar vi det där med igensatta munstycken.

Fel över ett visst varvtal kan bero på både tändsystemet eller på bränslesystemet men tändsystemet känns troligare eftersom spolarna får svårare att ge hög spänning med ökande varvtal.
Helt klart är att det blev klart svårare att hitta felet nu. Hade det varit de symtom som jag trodde i mitt förra inlägg så hade jag direkt rivit fuggarna.
Testa du att köra en tank och sen tanka nytt. Jag tvivlar men det är ju plättlätt gjort.
Jag brukar ofta ha rätt när jag tvivlar men varför skulle jag lyckas varje gång? :)

Mathias:
Håller med om stiften. Surt slutar ofta i igenslaggat. Åtminstone om man inte får liv i puffran.
Kan väl tillägga en sak: Om nån blästrar rent stiften så se till att få bort all blästersand. Den vill du inte ha i motorn. Bättre att bränna rent eller byta stift.

"en högeffektspuffra och även på gräsklipparen"
Min erfarenhet är att det märks inte särskilt mycket på bil/hojmotorer alls. Klippare har jag inte så mycket egen erfarenhet av men jag snackade i förra veckan med en lirare som livnär sig på rep av klippare etc motorsågar etc. Han har varit med om dålig soppa en enda gång på alla år. Och det var på en Briggs & Stratton. Men det är ju skitmotorer jmf med hoj- eller bilmotorer. De
är lågkompade, har klent tändsystem och simpel fugge (ofta dessutom i halvkasst skick). Då menar jag att en B&S borde vara betydligt mer känslig för kass soppa (nu avser jag iofs startegenskaper) än en motor med normal eller hög komp, ös i tändningen och hygglig eller bra bränslestyrning.
Och han har som sagt bara varit med om detta fel en enda gång.
Och som nån skrev i en annan tråd: "Tänk på alla som åker runt med reservdunk i skuffen på bilen, varför blir inte den soppan gammal?". Bra fråga.

Och ja, jag provkör hellre själv än lyssnar på kundens idéer. Iofs lagar jag inte så mycket fordon åt andra numer men förr så...
Och här ligger ett av problemen med ett sånt här forum, bivven beskriver så gott han kan men hur man än gör så finns det så att säga ett rätt stort mått av "distorsion" från hans beskrivning till läsarens uppfattning av symtomen. Detta gör det lätt att missuppfatta.
När sen trådstartaren också glömmer tala om vad det är för knarr så... :7peta :D

Robban_C skrev:
Hur är det med soppa i reservdunkar i bilar? Att inte den soppan blir gammal efter flera år i 245:an?
Kan vi inte avliva myten om gammal soppa nu en gång för alla?
.

Det är inte så enkelt att en reservdunk är tät, men inte en bensintank?

Mina soppatankar är aldrig täta, därimot mina dunkar

Edit: Blästra gärna med salt om stiften ska blästras

Robban_C skrev:
1. Åh fan, det var en annan femma.
2. En annan tia blev det alltså.
Då skippar vi det där med igensatta munstycken.
....................

Då är vi lite mer överrens :pannkyss ..
Alltid svårt att laga saker på andras beskrivning, ena kunden säjer att det låter inte så farligt. Sen när man kör själv så är det öronproppar och peltor som gäller. Medans nästa kund retar sig på att kolvringarna gnisslar :rolleyes:

Det är ju inte direkt vanligt att folk har bläster hemma, men det var ju ganska vanligt att det stod en sån där bläster klocka för tändstift på var och varannan verkstad för några år sen.

Ta och fråga din kompis som sysslar med B&S om han har haft bekymmer med att dom koksar modern syntetolja, har fått höra det på om vägar men vet ej om det är sant.
Jag har då syntet i mina klippare och även i några snöslungor.
Tror att det var en klippare från typ 02-04 nånting med miljömotor, dom sa att oljan vart skickad på analys och att den hade gått för varm.
Det är bara vad jag har hört, men källan leverarar min olja så den känns pålitlig.

Mathias

Anton_Ljunghusen skrev:
Det är inte så enkelt att en reservdunk är tät, men inte en bensintank?

Mina soppatankar är aldrig täta, därimot mina dunkar

Edit: Blästra gärna med salt om stiften ska blästras

Det borde kunna ligga något i det :tummenupp

Har hört om folk som har hittat bensin sen kriget, var ganska vanligt att folk grävde ner och gömmde bensin under ransoneringen. Den bensinen gick då att köra på fast den var 30-40år gammal.

Salt är en bra ide, vet att många använder kokosnötsskal vid blästring av känsliga produkter som tex ellindningar och kamaxlar

Mathias

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...