hackar sig fram!

Bivven jag tror du har tankat diesel i sp1:an :D :D :D


OBS detta va ironi för er som inte fattade det
 
Soppa förvarad i plåtdunkar(tankar) verkar hålla länge!
Soppa förvarad i plastdunkar(tankar)försämras bra
mycket fortare.
Kan väl kanske bero på att plast är poröst och släpper
ut vissa beståndsdelar i soppan?(min teori)

Men de flesta hojtankar är ju i plåt så det är väl inte
det vanligaste felet att soppan är dålig efter en vinter :brinnerup

.
 
Lagringstid på bensin......

Har lagt ut det här tidigare, men gör det gärna igen.
Det är svar från TVÅ olika bensinbolag på fråga ang. lagringstid på bensin:
**********************************************************
Svar från Svenska Shell: Vinterförvaring av bensin [10/4]
Hej

Bensin åldras på flera olika sätt -det du nämner är ett nämligen att bränsle ger utfällningar. Vad gäller vinteravställning av motorcyklar brukar det vanligaste bränslerelaterade problemet var startproblem då Mc:n tas i bruk efter avställningen. Detta beror på de lättflyktiga delarna av bensinen i förgasarens (förgasarnas) flåttörhus dunstat bort under avställningen. Det enklaste sättet att undvika detta är att i samband med avställningen tömma flottörhusen på bensin. Vid starten fylls följaktligen förgasarna med färsk bensin och starten blir säker. Risken för utfällningar kan inträffa vid längre tids avställning. I sådana fall är det bäst att dessutom tömma tanken och förbruka bensinen på annat sätt alternativ fylla den på ett trycktätt kärl, t.ex. jeepdunk.

Hälsningar
Börje Kronström
Team leader QHSSE & Technical Support
AB Svenska Shell


-------------------------------------------------------------------------------

Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.

Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell


KentW...som brukar få hjälpa några stycken varje vår att få fart på sina hojar.
 
Kul att se att dom är överens på shell :D eller är det frågat vid olika tillfällen?
Den ena skyller på utfällningar medans den andra säger att det inte är dom..


Bensin och olja får man nog aldrig veta vad det innehåller tror jag.
Alltid lika roligt när det blir bekymmer med motorer, olja tillverkarna skyller på bensintillverkarna och vice versa.

För vem har inte sett ventilerna på en gamal GPZ eller kamaxeln på en ford eller MB....

Mathias

som har 14st hojar på vinterförvaring(kan få lite att göra snart då :banana )
 
Håller med xrperra, det är korrekt att plastdunkarna är mer "porösa" (fel ord, tror det heter "sämre diffusionstäthet") men likförbannat fungerar ju soppa efter flera år i reservdunk, även plastdunkar.
Men en tank har ju en ventilation (annars kanske vi har hittat felet i den här tråden :D). Denna vent gör ju att de mest flyktiga kolvätena (dvs dom viktigaste vid kallstart) sakta ger sig iväg på upptäcktsfärd men om detta i sig vore ett problem så skulle ju alla ha såna startfel eller hur? Det har dom uppenbarligen inte. Alltså är inte detta ett problem.
Jag kan tänka mig att "gammal" soppa kan vara ett problem om man har klen komp, ynklig gnista, fel bränslekurva eller liknande (jmf med mitt inlägg tidigare om Briggs & Stratton). Men då är det ju ändå inte soppan som är det egentliga felet.

Ska man åtgärda ett symtom eller ska man åtgärda det underliggande felet? Jag anser att man ska åtgärda det underliggande felet men jag har förstått av flertalet trådar här på SH att det är helt ok att endast åtgärda symtomen. Skit i det underliggande felet för det kommer säkert att reparera sig själv.

MaPe:
Jag ska lyssna med honom om koksning av syntet men jag träffar inte honom förrän tidigast onsd kv eller to.
En tanke: Vad händer om Svensson inte greppar att hålla motorn och dess kylflänsar ren från gräsklipp? Hur varmt går motorn då? Och vilken olja klarar det utan att koksa?

Ang Fords kammar så är det väl snarare en diskussion mellan oljetillverkarna och motortillverkaren? Dvs Ford skyller på kass olja medan vi andra vet att själva konstruktionen är mer eller mindre dålig vare sig den kommer från Ford, Opel CIH eller Suzuki. Dvs med vippor direkt mot kammen ist f roterande lyftare. Och värst av allt är väl ändå att Ford givetvis visste om detta i mitten av 70-talet (motorn kom -71 eller -72) men fortsatte producera exakt samma dynga fram till tidigt 90-tal. Det är fanimej snudd på bedrägeri!
Sorry, rätt mycket OT en stund här.
 
Last edited:
bivven skrev:
Aja....jag får väl helt enkelt köra med den tills tanken tar slut, har det inte blivit bra efter det så får jag väl ta en titt på luftbox,tändare etc...fan va jobbigt!

När du kört slut på tanken bör du först satsa på en ny dito. Det är både slabbigt och obekvämt med enklare/billigare alternativ.
 
Nu har jag varit ute o kört lite mer!

Hojen börjar hacka precis vid 4500rpm.
Vid långsammare gaspådrag hackar den inte lite mycket som vid häftig acc.

Har kollat på stiften, de var bara sotiga, inte feta eller "torra", bara sotiga...såg annars ganska rena ut. Hur ser ett igen slaggat stift ut?

Luftboxen nästa dårå.....
 
Du skrev att batteriet kändes slött. Kolla med voltmätare vid batteriet med motorn igång. Kolla vad du får för volt med olika förbrukare på och av. Vissa insprutningar kräver 12,6v annars går datorn över till limphome läge. Kan gå riktigt dåligt då.
 
Ska byta batteri helt till nästa färd. den gamla verkar ha dött.

Ska även kolla om luftboxen o testa igen.


tack för hjälpen
 
bivven skrev:
Ska byta batteri helt till nästa färd. den gamla verkar ha dött.

Ska även kolla om luftboxen o testa igen.


tack för hjälpen

Även förgasar hojar kräver ett bra batteri. Men insprutare är känsligare.(det beror också på tändsystem)


Hur går det med bensinen, du måste ju ha gjort slut på den nu eller???

Att se om stiftet har kortslutning är svårt, det händer oftas långt upp i stiftet.

Mathias
 
MaPe skrev:
Även förgasar hojar kräver ett bra batteri. Men insprutare är känsligare.(det beror också på tändsystem)


Hur går det med bensinen, du måste ju ha gjort slut på den nu eller???

Att se om stiftet har kortslutning är svårt, det händer oftas långt upp i stiftet.

Mathias

Nej har inte gjort slut på all bensin än, så jävla svårt när man inte kan varva den.. :mad:

Aja, blir väl en sväng till imorgon. ska ta batteriet från banhojen till den sålänge.

Fan va jobbigt....o snart kommer förs.räkningen.... :huvet
 
bivven skrev:
... Hur ser ett igen slaggat stift ut? ...
Om ett stift slaggar igen så upphör den cylindern att gå helt och hållet. Men såvitt jag förstår så går ju din knarr på alla vid lägre varvtal. Alltså inte igenslaggat. Men dom blir väl det om du inte får stil på´t snart. :D

Att felet blir värre med mer trottel skulle kunna innebära ett tändfel, antingen ett fel i sig eller ett fel som i sin tur beror på ex vis för låg systemspänning.
Men ett batteri måste vara bra skjutet för att ge såna symtom, så fort motorn går så har du ju generatorn som håller spänningen uppe, dvs vid ca 14 - 14,5 volt. Undantaget är ju om en cell är död i batteriet eftersom det då aldrig kommer upp i mer än 11-12 volt. Generatorn kommer då att tokladda allt den kan och lite till men förmår givetvis ändå inte lyfta systemspänningen till full nivå.
Och ditt fel kommer ju dessutom på högre varvtal = där det är rejält med flås i generatorn.

Nja, jag har svårt att tro på att det skulle vara batteriet. Möjligen då undantaget om en cell skulle vara död men det brukar man märka vid startförsök. Startmotorn går då sakta (pga låg spänning) men längre än vid ett utslitet batteri (dvs med för låg kapacitet).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top