H-D Trål på BAKSLANGEN!

sandstream skrev:
2236575 Med tanke på att HD Destroyer är den snabbaste standardhoj MCN testat från 0-100 (spöar Busan, nya 1400 kawan osv) så råder det väl inget tvivel om att HD kan bygga hojar med gott om kräm i.
(Destroyern kommer med wheelie bars från fabrik och är gjord för strippen)

bilder, länkar ? :drool

granath_ skrev:
2236584 bilder, länkar ? :drool
NV22987_1.jpg

178864.jpg

NV22987_1.jpg

Allt finns på internet :tummenupp

Harley-Davidson® Screamin’ Eagle® Destroyer [VRXSE]

Last edited:
Dalafalo skrev:
2235012 Heheeheee HD är grejer det, denna köpte jag för pengarna jag fick för min Honda CBX 1047cc, och byggde en stelbens-chopper av :D

Du skulle nog lagt stålarna på nya tapeter istället :hihi

sandstream skrev:
2236575 Med tanke på att HD Destroyer är den snabbaste standardhoj MCN testat från 0-100 (spöar Busan, nya 1400 kawan osv) så råder det väl inget tvivel om att HD kan bygga hojar med gott om kräm i.
(Destroyern kommer med wheelie bars från fabrik och är gjord för strippen)

Snabb är den, det är ju Porsche som har utvecklat motorn....

War-psycho skrev:
2235043 Snubbarna på närmaste hojfirman har wheelat lite med en HD långgaffel. :yoparty

Ingenting är omöjligt, så slöa är inte motorerna, det är gott om vrid i dom.
:D

Ja min går faktiskt bra att bara gasa upp på tvåan, jag är däremot ingen fena på att åka bakhjul, helt kass för att vara exakt faktiskt! Tror jag är bättre på motsatsen, att vid rödljusen hålla ner framhjulet i starten :3freak

/J

Last edited:
johaan skrev:

Nu måste jag börja med att be Jörgen om ursäkt, men det där är ingen HD, det där är en Sportster..
En V-rod är inte heller en HD.

Sportstermodellen är vad som räddade företaget från att gå under efter att det hade varit ordentligt misskött ett par år, V-rodden är ett sätt att gå vidare sedan japanerna har byggt bättre "HD" än amerikanerna i ett par år.

En riktig HD är obekväm, slö, vibrerar, går sönder, kostar skjortan, och är allmänt sämre än en japan, det är därför dom fortfarande säljer så bra?
Sen kan man köpa till svindyra grejor som gör att den håller bättre, accar bättre, vibbar mindre, blir bekvämare och nästan blir lika bra som en japan.

Det är det företaget tjänar pengar på i dag..

Och ja, jag har skruvar fast svindyra krompryttlar på både en Deuce och en sportster, så jag har insikt i hur det fungerar....

Jag blev faktiskt lite generad förra veckan efter att ha träffat en "äkta" HD-biker nere i Mem vid Göta kanal på kvällen. Killen (som var från norrland och väldigt trevlig) körde en mattsvart, bucklig gammal Sturgis -82:a. När vi stått och pratat ett tag, bestämde vi oss för att kolla hojarna i Söderköping istället, ca två mil extremkurvig 70-väg därifrån. -"ja, du är nog där före mig", sa han och åkte iväg medan jag höll på att ta på mig hjälmen... Inte för att jag är någon extremsnabb förare, men jag trodde inte det skulle bli några bekymmer att hinna ifatt så jag tog det ganska lugnt innan jag åkte iväg. Pressade ganska bra på småvägarna och trodde jag skulle komma ikapp efter tredje kurvan. Skulle tro att jag blev förvånad när jag hade ordentliga bekymmer att komma ikapp honom, jag hann upp precis innan Söderköping...Och då hade jag åkt så fort jag vågade :)
Det kanske var beroende på skit bakom styret på min hoj, men jag är väldigt förvånad att det gick att köra så fort med en orginal Harry Parkinson från -82 :tummenupp

GuW skrev:
2291203 Nu måste jag börja med att be Jörgen om ursäkt, men det där är ingen HD, det där är en Sportster..
En V-rod är inte heller en HD.

Sportstermodellen är vad som räddade företaget från att gå under efter att det hade varit ordentligt misskött ett par år, V-rodden är ett sätt att gå vidare sedan japanerna har byggt bättre "HD" än amerikanerna i ett par år.

En riktig HD är obekväm, slö, vibrerar, går sönder, kostar skjortan, och är allmänt sämre än en japan, det är därför dom fortfarande säljer så bra?
Sen kan man köpa till svindyra grejor som gör att den håller bättre, accar bättre, vibbar mindre, blir bekvämare och nästan blir lika bra som en japan.

Det är det företaget tjänar pengar på i dag..

Och ja, jag har skruvar fast svindyra krompryttlar på både en Deuce och en sportster, så jag har insikt i hur det fungerar....
Hej
Hoppas knäet ditt läker som det ska.

Sportstermotorn är den utan konkurrens äldsta motorkonstruktionen som HD producerar i sitt motorprogram idag. Den som bär historien längst tillbaks i dagen motorutbud från HD. Äldre än någon av idag existerande bigtwinmodeller.

Men jag förstår vad du menar. Lillbrollan har en rätt ny Superglide med lite trim. Jag sköter den åt honom och kör ibland, den väger 120 kg mer än min och är inte fullt lika kul. Men jag lånar den om jag ska skjutsa ngn. Det är ett fint lok att åka långt på.

Men man måste inse att HD har ett sportigt arv också, även om det inte förvaltas så väl, i synnerhet inte här i Sverige. Få ting är mer HD-för mig än den klassiska ovalbane-racern XR750. Det är den 4-kams motorn (som kom på 70-talet) som dagens sporstermotor bygger på som du vet.
HD är mer än kromslädar, men det är det inte så många av HD:s nya yuppiekundkrets i Sverige som inser. Ej heller handlarna. Det är en typisk svensk fördom att sportstern inte är en "riktig" HD, att bara bigtwin gills. Näranog samtliga duktiga HD-dragracemotorgubbar i Sverige och utomlands som vill ta ut mycket effekt använder Sporsterkonfigurerade motorer.

I Sverige tycker jag att det är för många som hänger på en massa osammanhängande och pråligt kromgyckel på sina HD, man kan gå ut andra hållet, vilket ofta framhålls i lite mer seriösa alster som MCM mm.

Tycker jag =)
/J

Last edited:
GuW skrev:
2291203... En riktig HD är obekväm, slö, vibrerar, går sönder, kostar skjortan ...

Smaken är som baken... och det går att ha åsikter om det mesta men obekväm kan jag inte riktigt hålla med om. Jag läste i en tråd för någon vecka sedan om en kille som fick stå upp sista biten till SRF för att han hade så ont i baken körande på sin sporthoj...

Själv kör jag lätt 50 mil med stopp endast för soppapåfyllning i ett svep. Det gjorde jag även med min förra H-D (superglide ´76, GBG-Uppsala <4h). Jag kan bara säga att jag sitter svinbra på min hoj... :D

Det som jag gillar hos Big Twin och som inte finns på sportstern är den delade motorn och lådan. Javisst, även Twin 88 går bort.

Pengar är alltid kul att ha och javisst är en H-D dyr, även som begagnad. Men jag betalar å andra sidan inte en förmögenhet i försäkring (<1500;-/helår).

På det hela tycker jag att det är schysst att det finns valmöjligheter i modellprogrammen och i valet mellan olika märken. Min åsikt är som jag har sagt flera gånger: Vill du äta Kellogs CornFlakes går du inte och köper Eldorado Majsflingor.

Ride On.

Jag kände att jag behövde svara er båda här...
Jag har absolut ingenting emot Harleys, jag skulle gärna ha en också, vad jag menar är att Sportsern är lite för bra, lite för modern, för att kallas HD-trål.
(V-rodden går vi inte in på här, i mina ögon en katastof för varumärket)

Big-twin modellerna är "arvet", och visst på en (i mina ögon) riktig harley ska det gå en fet gummisnodd mellan motor och låda som givetvis inte ska sitta ihop utan dom ska linjeras upp med ögonmått och känsla...

Varje motorgenaration har sin charm, och passar till olika saker.
Om jag hade en storsida skulle jag bygga en stil (bobber målad springer tankväxel)
Om jag hade en panna eller shovel skulle det bli en "swedish style" långgaffel.
Om jag hade en moderna motor, en american style....

Sportsters har jag bara inte lyckats dela in i något sådant fack, jag var på vippen att köpa en gammal järnsportster, men där hade jag inga färdiga ideer.
Jag gillar Jörgens flattrack stil, men även den gamla caferacer-stilen, men har inte sett några byggen efter den linjen på väldigt länge...
Jörgen, köp en till och sätt igång!

GuW skrev:
2291967 Om jag hade en storsida skulle jag bygga en stil (bobber målad springer tankväxel)

HomerSimpsondräglande "mmm Bobber, Jock Shift och Suicidekoppling"

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...