Höst- kontra vårpris?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Går i hojbytartankar men funderar nu på hur man gör den "bästa" affären. Priserna brukar generellt sett vara lägre på hösten och högre på våren men snackar vi samma årsmodeller då?

Om jag köper, låt oss säga en -05:a, på hösten kommer ju denna hoj att vara ett år äldre på våren.... Skulle den då betinga ett högre pris på våren eller kliver man upp till en 06:a för att göra prisjämförelsen? :va

05an kommer fortfarande vara en 05a på våren ;) Men priset kommer absolut att vara högre sett mot priset för samma hoj på hösten.

Anledning? Alla vill ha hoj på våren, alla vill sälja hojen man tröttnat på hösten.

Jag (och de flesta andra?) ser till: miltal/skick/servicebok och modell i stort och betalar efter hur gärna man vill ha den.

Med andra ord ger jag mer för samma R1 -05 med 500mil på mätaren på våren än dagarna innan vita helvetet faller över oss.

På samma sätt förväntar jag mig inte att jag får iväg hojen för vad jag vill ha på hösten lika mkt som på våren.

FEL FEL FEL, köpa hoj gör man bäst mitt på sommaren :D, sen höst/vinter är utbudet nästan 0 och de få hojar som finns till salu verkar vara gjorda av guld, sen under våren får väldigt många för sig att sälja hojen, och lägger ut den en tusenlapp under den billigaste på blocket, sen kommer nästa person med samma hoj och lägger en tusing under den och priserna rasar.

Många hojar säljs och byter ägare under våren, och de som inte blir sålda då går det att pruta på massor under sommaren sen. Skulle tippa att just nu sensommar är det ganska bra läge, annars speciellt om man letar efter nåt udda så är våren bäst när utbudet är som störst

Skiljer ca 10-15tusen på min hoj/modell från i våras till nu!

Dock är det svårberäknat om du tjänar något på att köpa nu kontra i vår!

Lyckas du sälja nuvarande hojen och ev betala tillbaks lånet kan du lägga undan pengar till en ny i ca ett halvår. Lägg även till försäkringskostnad/garage/underhåll så har du 10-20tusen till våren att lägga på en nyare hoj! Gör du ett bra köp kan du tjäna detta på ett köp nu men det är inte säkert!

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back