Hört på Expert..

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Var på jakt efter en tavla till lägenheten.. och av en händelse råkade jag gå in på Expert. Tänkte kolla utbudet på tv-apparater..

Det var några "experter" (folk som jobbar på Expert) där och några kunder som kollade på tv-apparater. Råkade höra att det var en kvinnlig kund som var på jakt efter en så kallad LED-tv. Experten som hjälpte kunden visade utbudet för henne.

Så visade han en tv för kunden och sa:
Denna tv'n är lite tjockare eftersom dioderna inte sitter i ramen utan direkt bakom bilden och då tar det lite mer plats.
:va
Tv'n som han visade såg ut som en vanlig lcd i tjocklek och han syftade på att hela bilden lystes upp av dioder.

Jag trodde det var tvärtom..
De tidiga led-tv som kom hade väl dioder endast i kanterna och "resten" bestod av vanliga lysrör (lcd-teknik) och var då även lika "tjock" som vanliga lcd-tv, eller?

De nya LED-tv med endast dioder som lyser upp hela tv'n är "superslimmade".

Så jag påstår att "FULL-LED-tv" (eller vad man ska kalla det) är tunna och "experten" påstod att de blir lite tjockare.

Har jag eller "experten" på Expert rätt? :gnissla

Last edited:
"Parameter: Tjocklek

Traditionell LCD: Normalt strax under 10cm – i vissa fall tunnare
Edge-lit LCD-LED: Ofta mycket tunna, inte sällan ner mot 3cm
Back-lit LCD-LED: Mellan de andra två: 7-9cm är inte ovanligt"

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=257270

Okej, så Edge-lit LCD-LED är tunnast, och Back-lit LCD-LED blir lite tjockare fast ändå smalare än LCD. Då har jag lärt mig något nytt idag också :)

Så om man går och kollar på tv-apparater och kollar på de absolut tunnaste så är det "bara" edge-lit LCD-LED. Jag trodde de tunnaste var de tuffaste/"bästa". :glömdet

Jag ska inte byta tv förrän jag kan köpa en oled till bra pris. :yoparty

Svärta

Edge-Lit ger inte BÄÄÄST bild men den kan fortfarande vara väldigt bra. Det som blir svårt att hantera är perfekt svärta i kombination med ljusa scener.

Vill du kunna se på mörka filmer så ska du ha Plasma.
Efter att jag och kompis provat ut 3 stycken LED apparater och alla hade bleeding så blev det plasma istället.

En av säljarna berättade även att årets modeller var sämre än förra året gällande bleeding.

Min Samsung PS50B855 (plasma) är 28,5mm tunn:tummenupp

Edge-Lit ger inte BÄÄÄST bild men den kan fortfarande vara väldigt bra. Det som blir svårt att hantera är perfekt svärta i kombination med ljusa scener.

Var nere på Mediamarkt och kollade på lite edge-lit:ar, och tyckte det var ganska kass bild på alla, färglöst och utan kontrast? :va

En tjock-tv är (enligt en annan tråd) 650mm tjock

Spelar det verkligen någon roll om en platt-tv är 100mm eller 30mm tjock?

Antingen ska den stå på en möbel som bygger mer än så från väggen, eller så står en möbel under tv'n och innehåller högtalare, hemmabioljud, bluray, ps3 och en massa andra fyrkantiga lådor som kräver att möbeln bygger ut från väggen.

Kop den någorlunda platta apparat som ger bäst bild och skit i om den är 100mm eller 30mm tjock.

Vill du kunna se på mörka filmer så ska du ha Plasma.
Efter att jag och kompis provat ut 3 stycken LED apparater och alla hade bleeding så blev det plasma istället.

En av säljarna berättade även att årets modeller var sämre än förra året gällande bleeding.

Det är därför man har plasma!!!:tummenupp

Det finns dock en fördel med extra tunna/lätta tv. När man tömmer sommarstugan inför vintern. En 32" LED är rätt enkelt att ta under armen och ta med.
Sägs ju att icke tjock-tv är lite känsligare för fukt och kallare väderlek. Inget jag vet med säkerhet, men generellt i världen så känns det ju som ju nyare teknik, desto känsligare och större risk att den går sönder...
(Ska kanske tillägga att jag är inte alltid en bakåtsträvare) ;-)

Det finns dock en fördel med extra tunna/lätta tv. När man tömmer sommarstugan inför vintern. En 32" LED är rätt enkelt att ta under armen och ta med.
Sägs ju att icke tjock-tv är lite känsligare för fukt och kallare väderlek. Inget jag vet med säkerhet, men generellt i världen så känns det ju som ju nyare teknik, desto känsligare och större risk att den går sönder...
(Ska kanske tillägga att jag är inte alltid en bakåtsträvare) ;-)

Varken LED eller Plasma klarar att stå kvar i minusgrader över vintern, något som en tjocktv inte har något emot.

I våran sommarstuga stod en tjocktv i minusgrader varje vinter i 20 års tid, till det ska läggas att den var gammal redan då vi fick den.

Så kasta inte era gamla tjockisar, ta dom till stugan istället!

Ska jag ta med min TJOCK-tv till stugan så får vi bygga ut ännu mer (590mm) !!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park