Höjda trängselavgifter?

Ja vafan de har snott en massa av mina skattepengar för att bygga upp den där skiten i sthlm så nu får de fan se till o tjäna in dem igen!! :D

400 och 800 kronor mer i avgift per normalbilist och månad.
Billigt med bil i stockholm må jag säga. Låg f-premie, få tomgångskörningar i köer, bra och billiga parkeringsmöjligheter, små avgifter för komma in i stan.

Är väl endast bilskatten och fortkörningsböter eller parkeringsbotar som kostar något.

Konstigt att inte alla stockholmare kör bil istället för att åka unken tunnelbana. :va

Det här ska jag ta upp med min läsare i teknisk samhällsplanering. Han är en VARM förespråkare FÖR biltullar. Han har rätt på ett plan: Tittar man bara på kö-problemet så ÄR biltullar en lösning. Rent tekniskt alltså. Där har han fått rätt av resultatet från sthlm-försöket. Ekonomiskt så finns det många sätt att räkna på det. Glad att han inte är politiker i Gbg...

David Lundin skrev:
2045537 Det här ska jag ta upp med min läsare i teknisk samhällsplanering. Han är en VARM förespråkare FÖR biltullar. Han har rätt på ett plan: Tittar man bara på kö-problemet så ÄR biltullar en lösning. Rent tekniskt alltså. Där har han fått rätt av resultatet från sthlm-försöket. Ekonomiskt så finns det många sätt att räkna på det. Glad att han inte är politiker i Gbg...
Jo, löst sig genom att direktörerna som blir kompenserade via jobbet fortfarande tar (tjänste)bilen i onödan, medans arbetarna som tar bilen får det svårare, även dom som behöver ta bilen, men inte ersätts av arbetsgivaren.

Själv tycker jag dom började i fel ände... men det är bara min åsikt.

Suomalainen skrev:
2045267 Ja vafan de har snott en massa av mina skattepengar för att bygga upp den där skiten i sthlm så nu får de fan se till o tjäna in dem igen!! :D

Och de snor en jävla massa ifrån oss för att sponsra små hålor ute i spenaten men där får man inget tillbaka. :4skrika

hehe ja så går det när sossarna leker borgare. Höj avgifterna tills de blir så höga att de måste kassera hela systemet!

Alla vägar och broar (ja även ölandsbron och öresundsbron) skall vara fria att åka på! Jag tycker det är principiellt fel att ta ut avgifter för att färdas på våra vägar.

War-psycho skrev:
2045574 Jo, löst sig genom att direktörerna som blir kompenserade via jobbet fortfarande tar (tjänste)bilen i onödan, medans arbetarna som tar bilen får det svårare, även dom som behöver ta bilen, men inte ersätts av arbetsgivaren.

Själv tycker jag dom började i fel ände... men det är bara min åsikt.
Jag säger inte att jag gillar avgifterna. Bara att han har rätt i att det fungerar. Och att bilköer medför samhällskostnader. Det är inte bara att bygga större vägar för då ökar trafikmängden totalt. Problemet är inte enkelt. Avgifterna slår inte rättvist och de som kör runt i stan och kanske är största problemet betalar inte alls. Tycker att de var intressant att avgifterna inte täcker de utgifterna de har för systemat. Totalt sett går nog samhället med vinst trotts allt men det är helt klart att de slår orättvist.

David Lundin skrev:
2045916 Jag säger inte att jag gillar avgifterna. Bara att han har rätt i att det fungerar. Och att bilköer medför samhällskostnader. Det är inte bara att bygga större vägar för då ökar trafikmängden totalt. Problemet är inte enkelt. Avgifterna slår inte rättvist och de som kör runt i stan och kanske är största problemet betalar inte alls. Tycker att de var intressant att avgifterna inte täcker de utgifterna de har för systemat. Totalt sett går nog samhället med vinst trotts allt men det är helt klart att de slår orättvist.

IBM tar hela vinsten :tummenupp

Joe Schmoe skrev:
2045761 Och de snor en jävla massa ifrån oss för att sponsra små hålor ute i spenaten men där får man inget tillbaka. :4skrika

Det där känns som en gammal skröna, visa lite siffror/fakta på det.

Skönt att man har flyttat och på sommaren är de bara att åka hoj.. :tummenupp

Suomalainen skrev:
2046011 Det där känns som en gammal skröna, visa lite siffror/fakta på det.

Det är bara något som nollåttorna har fått för sig, att de, och bara de, betalar för hela Norrland.

Visst finns det något som heter skatteutjämning, där en del av alla kommuners skatteintäkter går till bidrag till andra kommuner. Alla kommuner betalar således för alla kommuner. Antar att det är det som stockholmare i gemen syftar på, men som vanligt har de pinsamt dålig koll på allt som försigår utanför tullarna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg