Höjda böter leder till färre hastighetsöverträdelser?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
"Högre böter och mer övervakning på vägarna skulle få bilister att lätta på gasen och därmed rädda 100 liv årligen enligt en undersökning av Måns Svensson vid Lunds universitet.

Sverige anses vara ett av världen trafiksäkraste länder men nollvisionens delmål på högst 270 döda i trafiken år 2007 kräver hårdare tag och framför allt ändrade normer mot fortkörning.
Fortkörningen anses vara det som dödar flest men också det som kan påverkas enklast jämfört med de två andra stora olycksorsakerna, rattfylla och slarv med bilbälte.

Risk att upptäckas

Studien visar att de flesta fortkörare skulle sänka hastigheten om upptäcktsrisken ligger på mellan fem och tio procent under ett år och att bötesbeloppet hamnar i trakterna kring 8 000 kronor, enligt Måns Svensson vid rättssociologiska avdelningen vid Lunds universitet, som gjort undersökningen på uppdrag av Vägtrafikinspektionen
- Om det går att minska antalet fortkörningar med hälften skulle antalet döda i trafiken minska med hundra om året, men det krävs att rättsväsendet och lagstiftarna tar till snabba åtgärder för att nå resultat, säger Lars Bergfalk, chef för Vägtrafikinspektionen.

Ökad övervakning

Redan nu är en ökad övervakning på gång i och med införandet av automatisk hastighetsövervakning på bred front. Högre böter för fortkörning, från dagens mellan 800 och 2 000 kronor, är också att vänta om en planerad höjning som är anpassad till penningvärdet införs. De nya nivåerna beräknas hamna på mellan 4 000 och 10 000 kronor.
Överåklagare Sven-Erik Alhem anser dessutom att dagsböter borde införas i stället för fasta bötesbelopp för grova hastighetsöverträdelser. Det skulle för somliga med riktigt höga inkomster kunna bli böter på 30 000-40 000 kronor för en rejäl fortkörning.
Undersökningsresultatet som presenterades på onsdagen välkomnades av representanter för åklagarväsendet, Vägverket, Rikspolisstyrelsen och Vägtrafikinspektionen.
VARG GYLLANDER"

Expressen

Last edited:
Beträffande det ökade bötesbeloppet så avskräcker det inte mig personligen.
Det kostar ändå väldigt mycket pengar att som jag köra ca 1200 mil/år med ny hoj. Och att ett par hundra av dessa mil är på bana gör det inte billigare.

Enligt någon ny vägledande dom så får polisen inte jaga trafikanter som begår brott i trafiken. Så jag tycker att ökad övervakning samt höjda bötesbelopp är en mycket klen åtgärd. Dom nya högre bötesbeloppen samt den strängare övervakningen gäller ju endast de som väljer att stanna, smat de som kör med främre registreringsskylten monterad på bilen. Men visst skrämmer det säkert någon till lydnad.
Det är typiskt för sverige att ha stränga regler men att ordningsmakten har mycket svaga metoder att tillse att reglerna efterlevs.

Jag kommer även fortsättningsvis att "köra som jag brukar".

Harmon Rabb skrev:
"Högre böter och mer övervakning på vägarna skulle få bilister att lätta på gasen och därmed rädda 100 liv årligen enligt en undersökning av Måns Svensson vid Lunds universitet.

Expressen

Hasighetsjakten är bara helt otroligt absurd, hur kan de få hålla på o slösa bort så mycet pengar om ger så liten effekt på folkhälsan (antal dödsfall) ???? Naivt i kubik, sätt upp kameror o vips försvinner alla körkortslösa, pundare, rattfyllon, biltjyvar o annat skit på vägen som är till fara för liv o egendom för andra person. En så kallad fortkörning i 200 på motorväg är ju som en fis i problemdjungeln.

Det har definitivt gått troll i jakten på antal dödsfall i trafiken. Hörde en siffra på TV i går om hur många som knarkar ihjäl sig per år (var det flera tusen?) Vet att rökrelaterade skador enbart i Sveirge och år, är i storleksordningen 7 000 ! personer som dör för tidigt. Va f-n håller de på med?

Appropå hastighetstalibanerna:
Vem företräder de? På vems uppdrag? Vem låter de hålla på och varför?

Harmon Rabb skrev:
Studien visar att de flesta fortkörare skulle sänka hastigheten om upptäcktsrisken ligger på mellan fem och tio procent under ett år och att bötesbeloppet hamnar i trakterna kring 8 000 kronor, enligt Måns Svensson vid rättssociologiska avdelningen vid Lunds universitet, som gjort undersökningen på uppdrag av Vägtrafikinspektionen

Ja, det tro fan det! :huvet
Frågan är om vi vill ha en utveckling i den riktningen. Vad blir det i så fall härnäst, när dom som bestämmar upptäcker att folk fortsätter att köra för fort ibland. :död

Nä, lägg pengarna på att reda ut riktiga brott istället.

det krävs väl ingen raketforskare för att rakna ut den ekvationen. det säkraste vore dock ifall det inte fanns några fordon alls.

Itacha75 skrev:
Ännu mindre chans att jag stannar.

Tänkte precis säga de....

De kommer förmodligen bli bra många fler som försöker dra...även för en liten fortkörning. Vilket i sin tur kanske inte alls blir så bra för dödssiffrorna?!

Lata poliser orkar inte utreda riktiga brott så istället får skolpoliserna ta fast svensson för fortkörningar.

Klart jag inte kör saktare, jag har ju inte tänkt åka fast i en kontroll. Så kommer nog jag och många andra att fortsätta att tänka...

Förresten jag bor ju i Lund, vill ni jag skall pryla upp den där fuskaren på universitet? hehe :fatta! :banana :)

Det är väl inte så många bilister som smiter när det blinkar blått i backspegeln? det är ju dom politikerna tänker på när de ska höjja trafiksäkerheten. (kom ihåg vajerräcken)

missförstå mig inte, jag tycker det är en korkad idé och idiotiskt att ägna så mycket tid och införa så mycket regler för ett sånt litet problem.

Ingel skrev:
Det är väl inte så många bilister som smiter när det blinkar blått i backspegeln? det är ju dom politikerna tänker på när de ska höjja trafiksäkerheten. (kom ihåg vajerräcken)

missförstå mig inte, jag tycker det är en korkad idé och idiotiskt att ägna så mycket tid och införa så mycket regler för ett sånt litet problem.

De lär ju bli fler som försöker.

Vill de där förbannade säkerhetsfascisterna på Vägverket verkligen förbättra folkhälsan så bör de börja med att förbjuda fetma och rökning. Det är företeelser som dödar tusentals människor varje år. Att jaga "svensson", som kör lite för fort och som kör nykter är inget annat än hyckleri. Deras ända intresse är att eska mer pengar från politikerna med den gamla vanlig skräckpropagandan. Detta ger större byråkrati och mer psydo makt till politruckerna. BYT POLITIKER TILL SÅDANA SOM KAN SÄGA NEJ, NU ÄR DET NOG. :kocko Det går att förändra. Det är val var fjärde år i Sverige !!!!!

Last edited:
Busafreak skrev:
Naivt i kubik, sätt upp kameror o vips försvinner alla körkortslösa, pundare, rattfyllon, biltjyvar o annat skit på vägen som är till fara för liv o egendom för andra person.

Det står ju att automatiska kameror är en del, osagt hur stor, av den utökade övervakningen. Och med högre bötesbelopp borde en kamera vara en ren vinstaffär för staten på rätt kort tid. Om fler kameror räddar liv, och dessutom finansierar sig själva, bör vi då inte vara positiva till ökad övervakning?

Enligt Ringholm är ju alla poliser lata som få andra. Detta är ett bra exempel på att han har rätt. En jättebra lösning med automatisk övervakning och fasttagning av grova brottslingar. Det betyder ju att brottsstatistiken hyfsas till ordentligt samtidigt som vederbörande polismän kan dricka kaffe dagarna i ända istället för att aktivt beivra allvarlig brottslighet.

CLASSIC skrev:
Vill de där förbannade säkerhetsfascisterna på Vägverket verkligen förbättra folkhälsan så bör de börja med att förbjuda fetma och rökning. Det är företeelser som dödar tusentals människor varje år. Att jaga "svensson", som kör lite för fort och som kör nykter är inget annat än hyckleri. Deras ända intresse är att eska mer pengar från politikerna med den gamla vanlig skräckpropagandan. Detta ger större byråkrati och mer psydo makt till politruckerna. BYT POLITIKER TILL SÅDANA SOM KAN SÄGA NEJ, NU ÄR DET NOG. :kocko Det går att förändra. Det är val var fjärde år i Sverige !!!!!

Tyvär så hjälper det inte att det är val var 4'e år, eftersom de enda man får rösta på är politiker :mad:

Halogen skrev:
Det står ju att automatiska kameror är en del, osagt hur stor, av den utökade övervakningen. Och med högre bötesbelopp borde en kamera vara en ren vinstaffär för staten på rätt kort tid. Om fler kameror räddar liv, och dessutom finansierar sig själva, bör vi då inte vara positiva till ökad övervakning?

Tankemodell: om som jag har gett mig f-n på att inte föda parkeringsbolagen med en spänn skulle se till att heller inte köra för fort framför en kamera (=gasa på andra ställen, det går att ha varningssignal i GPS:en som tutar en km innan kameran) då faller ju hela idén med kameror. Det går inte att ha kameror överallt. Men... det är inte det som är grundproblemet utan det är själva hastighetsgränsen. Vem har satt den o varför o på vems uppdrag? För fort har man kört när man åker av vägen eller orsakat en olycka och då ska ett högt straff utmätas för själva handingen. Kör du 40 mil i 170 på fin motorväg utan minsta tendes till tillbud, varför ska då detta vara böteslagt? Som att alla med snopp ska böta för de har verktyg för våldtäkt! Vi som aldrig har eller kommer att begå en sådan varför ska vi straffas? Bara för att vi skulle kunna?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra