Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
"Högre böter och mer övervakning på vägarna skulle få bilister att lätta på gasen och därmed rädda 100 liv årligen enligt en undersökning av Måns Svensson vid Lunds universitet.
Sverige anses vara ett av världen trafiksäkraste länder men nollvisionens delmål på högst 270 döda i trafiken år 2007 kräver hårdare tag och framför allt ändrade normer mot fortkörning.
Fortkörningen anses vara det som dödar flest men också det som kan påverkas enklast jämfört med de två andra stora olycksorsakerna, rattfylla och slarv med bilbälte.
Risk att upptäckas
Studien visar att de flesta fortkörare skulle sänka hastigheten om upptäcktsrisken ligger på mellan fem och tio procent under ett år och att bötesbeloppet hamnar i trakterna kring 8 000 kronor, enligt Måns Svensson vid rättssociologiska avdelningen vid Lunds universitet, som gjort undersökningen på uppdrag av Vägtrafikinspektionen
- Om det går att minska antalet fortkörningar med hälften skulle antalet döda i trafiken minska med hundra om året, men det krävs att rättsväsendet och lagstiftarna tar till snabba åtgärder för att nå resultat, säger Lars Bergfalk, chef för Vägtrafikinspektionen.
Ökad övervakning
Redan nu är en ökad övervakning på gång i och med införandet av automatisk hastighetsövervakning på bred front. Högre böter för fortkörning, från dagens mellan 800 och 2 000 kronor, är också att vänta om en planerad höjning som är anpassad till penningvärdet införs. De nya nivåerna beräknas hamna på mellan 4 000 och 10 000 kronor.
Överåklagare Sven-Erik Alhem anser dessutom att dagsböter borde införas i stället för fasta bötesbelopp för grova hastighetsöverträdelser. Det skulle för somliga med riktigt höga inkomster kunna bli böter på 30 000-40 000 kronor för en rejäl fortkörning.
Undersökningsresultatet som presenterades på onsdagen välkomnades av representanter för åklagarväsendet, Vägverket, Rikspolisstyrelsen och Vägtrafikinspektionen.
VARG GYLLANDER"
Expressen
Sverige anses vara ett av världen trafiksäkraste länder men nollvisionens delmål på högst 270 döda i trafiken år 2007 kräver hårdare tag och framför allt ändrade normer mot fortkörning.
Fortkörningen anses vara det som dödar flest men också det som kan påverkas enklast jämfört med de två andra stora olycksorsakerna, rattfylla och slarv med bilbälte.
Risk att upptäckas
Studien visar att de flesta fortkörare skulle sänka hastigheten om upptäcktsrisken ligger på mellan fem och tio procent under ett år och att bötesbeloppet hamnar i trakterna kring 8 000 kronor, enligt Måns Svensson vid rättssociologiska avdelningen vid Lunds universitet, som gjort undersökningen på uppdrag av Vägtrafikinspektionen
- Om det går att minska antalet fortkörningar med hälften skulle antalet döda i trafiken minska med hundra om året, men det krävs att rättsväsendet och lagstiftarna tar till snabba åtgärder för att nå resultat, säger Lars Bergfalk, chef för Vägtrafikinspektionen.
Ökad övervakning
Redan nu är en ökad övervakning på gång i och med införandet av automatisk hastighetsövervakning på bred front. Högre böter för fortkörning, från dagens mellan 800 och 2 000 kronor, är också att vänta om en planerad höjning som är anpassad till penningvärdet införs. De nya nivåerna beräknas hamna på mellan 4 000 och 10 000 kronor.
Överåklagare Sven-Erik Alhem anser dessutom att dagsböter borde införas i stället för fasta bötesbelopp för grova hastighetsöverträdelser. Det skulle för somliga med riktigt höga inkomster kunna bli böter på 30 000-40 000 kronor för en rejäl fortkörning.
Undersökningsresultatet som presenterades på onsdagen välkomnades av representanter för åklagarväsendet, Vägverket, Rikspolisstyrelsen och Vägtrafikinspektionen.
VARG GYLLANDER"
Expressen
Last edited: