Höja röv...

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Brum...
Jojo det mesta flyter på... MEN vad i sat*n hojen ser ju för töntig ut. OK man höjer bakdelen a la tyskstuk... Men det låter sig inte göras ostraffat eftersom tankens bakre infästning sitter fast i bak ramen (dumma cykel) :fatta!

Såå... frågan lyder hur göra (på en TL 1000R)? spänna upp fjädringen? Fippla till nåt med ramen? Byta bakdel helt (verkar för jobbigt)? Förslag mottages :va

Stoppar in en bild åsså (nån ninja kille/tjej kanske kan Photoshoppa lite :rolleyes: )
CIMG1248.jpg

Dr.EVIL skrev:
Jojo det mesta flyter på... MEN vad i sat*n hojen ser ju för töntig ut. OK man höjer bakdelen a la tyskstuk... Men det låter sig inte göras ostraffat eftersom tankens bakre infästning sitter fast i bak ramen (dumma cykel) :fatta!

Såå... frågan lyder hur göra (på en TL 1000R)? spänna upp fjädringen? Fippla till nåt med ramen? Byta bakdel helt (verkar för jobbigt)? Förslag mottages :va

Stoppar in en bild åsså (nån ninja kille/tjej kanske kan Photoshoppa lite :rolleyes: )

Går det inte att använda ett "hundben" som alla andra gör?
Finns på Mcvaruhuset tror jag. Eller så kan man ju alltid tillverka själv om möjlighet finns:)

God Jul!

/Jonathan

Last edited by a moderator:
Höj baken med hjälp av ett doggybone.
Rensa upp där bak. Ta bort stänkflärpen. Flytta in skylten.
Eller köp en undertail.
Det skulle göra ganska mycket för utseendet.

Wiseguy skrev:
Höj baken med hjälp av ett doggybone.
Rensa upp där bak. Ta bort stänkflärpen. Flytta in skylten.
Eller köp en undertail.
Det skulle göra ganska mycket för utseendet.

Gammal bild... flärpen är borta men skylten får inte plats p.g.a. att röven är så låg. "Doggybone" antar jag är nånslags förlängning på de nedre stagen?!? Problemet med att alls flytta bakpartiet nånstans är att tanken sitter fast där :( .

Såå det kommer inte att passa alls när man väl börjar. Jag har inte tummen mitt i handen men jag IDS INTE uppfinna hjulet på nytt utan vill hellre ha en lösning. Dessutom är bakdelen för lång. Jag vill ha Triumph Speed Triple stuket på cykeln... Helst :tungan

Har sett en tl1000 här i stan som har en bakdel som ser ut som r1:ans men är gjord till Suzukin.Såg snyggt ut.Vet att den är köpt i USA.

"Doggybone" eller tailrisers som det annars kallas, gör så att svingen "pekar nedåt" mer än tidigare, vilket resulterar i en mer snabbstyrd hoj. s-racing har tailrisers till bra pris, har själv beställt förra veckan.
(cykeln blir även marginellt lättare också.)
Hittade tyvärr ingen till TLR i listan... men det borde väl finnas till dessa hojar också? ring och kolla...

http://www.s-racing.se/S/Tailrisers/Tailrisers.html

Last edited:
Elgasen skrev:
"Doggybone" eller tailrisers som det annars kallas, gör så att svingen "pekar nedåt" mer än tidigare, vilket resulterar i en mer snabbstyrd hoj. s-racing har tailrisers till bra pris, har själv beställt förra veckan.
Hittade tyvärr ingen till TLR i listan... men det borde väl finnas till dessa hojar också? ring och kolla...

THX :Bugar

Elgasen skrev:

Hur kan hojen bli lättare av att höja den i aktern? :va :confused:

Nr:18 skrev:

Man kommer längre från Jorden och dragningkraften minskar med avståndet. Men som sagt - kanske endast roadracingförare som märker och högst marginellt isåfall. :gnissla

Nr:18 skrev:

Vissa modeller (tex busa, se bild på s-racing) ändras svingens vinkel mha att "hundben" är några mm kortare än orginal, därför borde hojen bli lättare, dock endast marginellt... och nu snackar vi marginellt! typen som sitter på XJR1300 ökar istället vikten, marginellt!

Elgasen skrev:
Vissa modeller (tex busa, se bild på s-racing) ändras svingens vinkel mha att "hundben" är några mm kortare än orginal, därför borde hojen bli lättare, dock endast marginellt... och nu snackar vi marginellt! typen som sitter på XJR1300 ökar istället vikten, marginellt!
Wow! Hur många gram kan jag tjäna på en gixxer 750? :banana :rolleyes:

Jösses vilken stor bild.

Den enda skillnaden i vikt som uppkommer måste ju garanterat bero på olika material i originalstagen kontra hundbenen.

Vinkeln ger ju knappast upphov till lägre vikt.

Isåfall tror jag på :tomten

Tjena!!!

Har du inte tummen mitt i handen så kan du ju bara skruva bort hela bakramen.Några bultar bara.Spana in en annan sporthoj som har en snygg bakdel och skruvad bakram.Skiljer det inte alltför mycket i bredd på strävorna så är det ju "bara" att bygga fyra adaptermojänger och vips så har du en helt ny bakdel.Bakram,racecuts,sadel/foam finns ju för billig peng.Beggad baklykta från skroten.Avgashängare får man naturligtvis snickra ihop själv.
Mkt pillande och mätande blir det.Alternativet är ju bara att köpa färdigbyggt annars.Håller med om att bakdelen på tillern ser allt annat än fajtig ut så bygg om fanskapet.Lycka till!!!!!!!!

tja. det e nog mycket lättare att göra distanser i bakramen istället att meka med svingen( det e inte bara några skruvar). fjäder sitter på sidan o sen e det e själva dämpnings mekanismen som sitter där också. om det samma som på min tls.hela bakramen går att skruva av. det hade vart bra om du kunde få tag på en på skroten. sen gör du som så att du gör de understa profilerna lite längre (3-4cm).sen distanser till blåsen. det e nog enklast. så ändrar du inte hjulbasen.

Bifogat

• tls ram.JPG
    tls ram.JPG
    56 KB · Visningar: 175
Last edited:
Va oxå inne på det men tillern har väl traditionellt placerad stötdämpare vill jag minnas. så det bör va lugnt att köpa en beggad bakram och modifiera den precis som du nämnde.Problemet är då att man inte blir av med det där jätteaset till bakdel.Den blir ju bara stukad uppåt men det va kanske bara det frågeställaren ville göra å isf är det ju enklast.Jag hade försökt få dit en gixxer1000/750/600-00 framåt bakdel.Passar skitbra.Har sett flera sådana byggen.

Slangan skrev:
Va oxå inne på det men tillern har väl traditionellt placerad stötdämpare vill jag minnas. så det bör va lugnt att köpa en beggad bakram och modifiera den precis som du nämnde.Problemet är då att man inte blir av med det där jätteaset till bakdel.Den blir ju bara stukad uppåt men det va kanske bara det frågeställaren ville göra å isf är det ju enklast.Jag hade försökt få dit en gixxer1000/750/600-00 framåt bakdel.Passar skitbra.Har sett flera sådana byggen.

Är inte riktigt säker på hur jag skall göra... Uppåt stuket är nog prio 1 sen får vi se :tummenupp

Mmm, den där gixxern ser förjävlig ut. Ska man göra så där får man se till att linjer följs med dekaler eller liknande. Annars ser bara hojen påkörd bakifrån ut.

HanneZ skrev:
Mmm, den där gixxern ser förjävlig ut. Ska man göra så där får man se till att linjer följs med dekaler eller liknande. Annars ser bara hojen påkörd bakifrån ut.
Det är lite tråkigt att bara hålla med, men jag är astråkig och håller mig dig till 100%. Hojen ser ut som :3freak

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti