Höja kompressionen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag klurar på att höja traktorkompet på min hoj men har en hel hög med frågetecken. Orginal har den ju låga 10.5 till 1.

* Har det någon reell effekt? Jag hade tänkt halvera topplockspackningen, kanske.
* Går det rent tekniskt utan att kolvar och ventiler möts i oskön harmoni?
* Är det skillnad på att byta packningen mellan cylinderfot och block kontra cylindertopp och cylinderfot?
* Hur påverkas "squishbandet". Till det bättre eller det sämre?
* Är det värt jobbet?
 
Synd att allt om planing försvann....suck.
Har inte sett den motorn inuti, så allmänt svar.

Ju högre komp från början, ju mindre skillnad gör en höjning.
0.5 - 1.0 höjning borde den klara. Gärna i komb m ventil-o sätesjobb.

Du måste kolla kolv/ventil spel innan. Vet du hur ?

Sänka cyl överkant enbart om kolven inte går ända upp till kanten.
(planing eller tunnar fotp-ning samma resultat)
Annars plana topplocket.

Om toppen har renodlad squishyta nu så ändras den inte om man planar toppen. Plana cyl minskar isf squishhöjden(bra). Bör inte gå under 1 mm. Annars blir det samma resultat vilket man än tar ner.

Lönar sig ? Tja, kanalrensning o högre komp brukar kännas helt ok.

10.5 ==> 44.7 cc förbr rum idag. 11.5 ==> 40.5
dvs ska minskas 4.2 cc. Eftersom du har 425 cc/cyl så betyder
det ca 1/100 av slaget ska tas ner. Kanske ca 20 % mer om du
tar toppen o den har squish i dag.
11.0 fordrar ca hälften så mycket.
/u
Edit: Att det skulle bli runt 1/100 av slaget kunde man räkna ut m
aschlet;
Förbränningsrummet är ca 1/10 av slagvolymen, och så ska det
minskas m 1/10; 0.1 * 0.1 = 0.01. Förklara för andra är bästa
sättet att lära sig.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top