Höja Husan!

Olof Eriksson skrev:
Jag ser det inte som något problem, jag kickar hojjen själv å allt (du ser ju på bilden ur långt ifrån jag är att nå :P). Bara träna å ge sig fan på att det ska gå så funkar det!

Annars om man ska skruva så går det skicka upp gafflarna i kronan (så att kronan "åker ner" på gaffelbenen). Jag tycker det gjorde ganska mycket på min förra husa! Åker du gata kan du mjuka upp fjädringen och göra som du sa baki så når man bättre när man står still.

Jag måste luta mig mot något när jag ska ha igång den men det är mest för att de glömde sätta kicken på rätt sida. Det där med gafflarna tipsade polaren om och han sa att den även kunde bli lite mindre nervös då. Jag har inte börjat kört med hojen på riktigt än så det visar sig vad han menar med det.

rejser, det är knappt då heller :) Lite bättre är det men inte mycket. Men hojen är iofs inte anpassad efter en sån liten krabat som mig heller, den fjädrar ihop nån centimeter när jag sätter mig på den så jag gissar på att den är lite för hård för mig..... Men det får jag fixa sen när det är dags att köra motard, nu i vinter kvittar det för då ligger jag på sidan mest hela tiden ändå antar jag.

Dee_cati skrev:
Jag måste luta mig mot något när jag ska ha igång den men det är mest för att de glömde sätta kicken på rätt sida. Det där med gafflarna tipsade polaren om och han sa att den även kunde bli lite mindre nervös då. Jag har inte börjat kört med hojen på riktigt än så det visar sig vad han menar med det.

Haha, går skitbra att kicka husa också, åkte ju på en sån innan denna ;) Det kommer dock inte bli som din kompis säger utan snarare tvärt om, den kommer bli mer nervös. Med nervös innebär det att du behöver vika styret mindre för att det ska ge lika stort utslag, och det innebär också att går du i en liten grop eller så så blir följden större i styrningen, dvs den vill lättare slå i styret! Om det är ett problem eller inte är upp till chauförn. På min husa kunde jag dra upp benen 4cm utan att den för det kändes "nervös" med mina mått ;)

När du hamnar i ett läge där du tycker att du är för kort så tänk "vafan tänker jag, Olle fixar det ju och han är 7cm kortare". Sen är du glad att du antagligen väger mindre då också, och får således upp farten fortare än de andra ;)

*Edit, snör in lite bilder på en kort Husaförare också ;D Dennis Eriksson, han är väl inte så tokmycke längre än mig, 169cm tror jag inte att han är.

**Edit, snör in ett par på moi också :hihi

Bifogat

• img_0025_std.jpg
    img_0025_std.jpg
    85.8 KB · Visningar: 45
  • img_0250_std.jpg
    img_0250_std.jpg
    52.4 KB · Visningar: 51
  • img_0268_std.jpg
    img_0268_std.jpg
    48.4 KB · Visningar: 51
  • img_4542_std.jpg
    img_4542_std.jpg
    60.4 KB · Visningar: 52
  • img_4728_std.jpg
    img_4728_std.jpg
    50.4 KB · Visningar: 49
  • img_4755_std.jpg
    img_4755_std.jpg
    41.6 KB · Visningar: 50
Last edited:
Innan ni börjar sänka alt höja. Vad är det man vill uppnå? Minskat/ökat avstånd sadel-fotpinne eller sadel-marken?

Sadel fotpinne görs med att ändra sadeln.
Sadel-mark antingen genom ändrad sadel (men då ändras sadel-fotpinne också) eller chassi mässigt. Skjuta gaffelben och ändra förspänning bak om det är lite, annars bygga om bakfjädringen alt byta två delar i länkaget om det finns sådant, dock ej på Husa.

Daniel

Olof Eriksson skrev:
Här kommer några bilder på Stefan
Och #13 som för tillfället ligger bakom Stefan är just Jocke E :tummenupp
Köpte du hans rejshoj eller reservhojen? Vet inte om det är skillnad på dem men rejshojen är minst sagt påkostad om du fick med bromsar och om den är trimmad som han kört den i SM i år.

Det Stefan gjort med sin hoj är byt till tjockisfjädrar, lite distanser i gaffeln för ändrat häng samt höjt styret ca 40cm (det ser så ut iaf när man glor på hojen).

Supermoto skrev:
Och #13 som för tillfället ligger bakom Stefan är just Jocke E :tummenupp
Köpte du hans rejshoj eller reservhojen? Vet inte om det är skillnad på dem men rejshojen är minst sagt påkostad om du fick med bromsar och om den är trimmad som han kört den i SM i år.

Det Stefan gjort med sin hoj är byt till tjockisfjädrar, lite distanser i gaffeln för ändrat häng samt höjt styret ca 40cm (det ser så ut iaf när man glor på hojen).
Där ser man! :D Ren tur! Jag har egentligen ingen koll på openförarna förutom de man pratar med :rolleyes:

Olof Eriksson skrev:
När du hamnar i ett läge där du tycker att du är för kort så tänk "vafan tänker jag, Olle fixar det ju och han är 7cm kortare". Sen är du glad att du antagligen väger mindre då också, och får således upp farten fortare än de andra ;)

Hehe, jag får helt enkelt tänka så, det sparar mig ju en del skruvande :D
Och förhoppningsvis kommer supermoto lära mig köra på riktigt och då kanske jag når ner till backen i kurvorna iaf :hihi

ypvs skrev:
Innan ni börjar sänka alt höja. Vad är det man vill uppnå? Minskat/ökat avstånd sadel-fotpinne eller sadel-marken?

Sadel fotpinne görs med att ändra sadeln.
Sadel-mark antingen genom ändrad sadel (men då ändras sadel-fotpinne också) eller chassi mässigt. Skjuta gaffelben och ändra förspänning bak om det är lite, annars bygga om bakfjädringen alt byta två delar i länkaget om det finns sådant, dock ej på Husa.

Daniel

ja då är nog en ny sadel aktuellt för mig tror det blir bäst..är det nån som vet om det finns High-seat sadeln i blått??

har både höjt styre o sadel på min xr o de känns bra mycke bättre nu än innan..
kör bättre o stabilare..förut kunde man knapt växla pga för skarp knävinkel...(1,89 lång)

RandomHero skrev:
ja då är nog en ny sadel aktuellt för mig tror det blir bäst..är det nån som vet om det finns High-seat sadeln i blått??

Husa's e enbart svart mig veterligen ...
Guts Racing har ett sadelöverdrag som e svart/blått för en hög sadel.

Bifogat

• NewSeat_small.jpg
    NewSeat_small.jpg
    23 KB · Visningar: 58
Dee_cati skrev:
Hehe, jag får helt enkelt tänka så, det sparar mig ju en del skruvande :D
Och förhoppningsvis kommer supermoto lära mig köra på riktigt och då kanske jag når ner till backen i kurvorna iaf :hihi
Haha jaa! Åsså blir det väl säkert Åland nästa år, då får du rycka i mig ifall du tycker att jag kan lära dig något. Kanske visa några trix oss knattar emellan :tummenupp :banana :hihi

Olof Eriksson skrev:
Haha jaa! Åsså blir det väl säkert Åland nästa år, då får du rycka i mig ifall du tycker att jag kan lära dig något. Kanske visa några trix oss knattar emellan :tummenupp :banana :hihi

Åland :va Får man köra full där för jag har svårt att hålla mig nykter på båtar i östersjön....

kiko, det finns inte till standardsadeln? Är på jakt efter ett överdrag till min sadel då jag inte kan byta till den högre sadeln och jag kan inte ha kvar originalfärgen :(

kiko skrev:
Husa's e enbart svart mig veterligen ...
Guts Racing har ett sadelöverdrag som e svart/blått för en hög sadel.
Det där överdraget vill jag ha! Fast det lär gå bra med den helsvarta också, blir så mycket extra kostnader annars... :näsblod

Dee_cati skrev:
Åland :va Får man köra full där för jag har svårt att hålla mig nykter på båtar i östersjön....

kiko, det finns inte till standardsadeln? Är på jakt efter ett överdrag till min sadel då jag inte kan byta till den högre sadeln och jag kan inte ha kvar originalfärgen :(
Jaa men det tar typ 2 timmar att åka med båten över, i värsta fall får vi binda fast dig ;D Brukar va kanonställe att utvecklas på. Jag kom en bra bit påvägen då jag var dit sist, sen var det första gången nånsin som jag körde me folk som inte var från norrland också ;D

Det brukar finnas greppsadlar(klädsel) te alla märken, dom brukar vara svarta bara, kolla vanliga återförsäljare!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT