Högtryckstvätt - enduro

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ska köpa högtryckstvätt nu när man blivit med skogsmoppe. Vilket tryck krävs, räcker det med 100 bar eller måste man upp mot 120-130?
 
TS skriver: Vilket tryck krävs, räcker det med 100 bar eller måste man upp mot 120-130?
För att få loss smutsen räcker vanlig vattenslang + lite tid.
För kunna spola av färgen och blåsa bort eventuella O-ringar i kedjan, ju mer dessto bättre ! :D
 
Hmm... Intressant! Min erfarenhet är annars att typ ALLA som kör cross/enduro använder högtryckstvättar, men det är alltså fel? Helt jävla fel?
 
Så länge du är jevvligt försiktig med var du sprutar så kommer det funka bra med vilken som helst. Undvik att träffa alla former av lager och tätningar.
 
Det är inte fler bar du vill ha det är mer vattenvolym som ger effekten.
 
100 bar räcker för att kvadda hjul-och svinglager.:tungan

Kan bara hålla med. När jag skulle byta framhjulslager på min enduro som jag precis hade köpt var det rostfärgat fett på insidan av lagret mot distansen, tidigare ägare hade alltså lyckats trycka vatten förbi en packbox och igenom ett kapslat lager.... :huvet

Högtryckstvätt är kanon om man använder den på rätt sätt, vilket INTE är munstycket på 5mm avstånd från lager.
 
Bäst effekt är högst minut liter vatten....

Har använt högtrycks tvätt i massor av år me enduro hojar.. Perfekt för enda målet. .
 
Helkapslade hjullager håller länge och även om man skulle få byta någon gång extra så är det ett lågt pris för bekvämligheten man får med högtryckstvätt.
 
Det mesta fungerar.
Har 110 bar/5L min och 150 bar/7L min.

Ett turbomunstycke gör mycket om tvätten levererar få bar.

Nyckeln är att tvätta så fort som möjligt efter körning.
Spola inte direkt på lager och inte jättenära, annars är det lugnt.

Majoriteten av alla tvättar klarar sig med enbart falltryck av vatten.
 
Last edited:
Det mesta fungerar.
Har 110 bar/5L min och 150 bar/7L min.

Ett turbomunstycke gör mycket om tvätten levererar få bar.

Nyckeln är att tvätta så fort som möjligt efter körning.
Spola inte direkt på lager och inte jättenära, annars är det lugnt.

Majoriteten av alla tvättar klarar sig med enbart falltryck av vatten.

Jag tror de flesta kan rent av suga ur dunk.

Jag brukad tidigare ha två 25 liters vattendunkar i bilen och bensindriven högtryckstvätt för att tvätta innan jag lastade crosshojen i bilen efter leriga höstdagar.

Då är man rätt tacksam att den inte förbrukar så många liter per minut.
 
Du frågar en teknisk fråga på ett forum som inte än idag kan förstå grunderna om olja :hihi

Alla som kör cross och enduro använder högtryckstvätt. Mer tryck är inte lösningen för bra resultat.

1. Spola av det värsta med högtryckstvätt
2. Borsta loss skiten som sitter med bra tvättmedel och tvättborste
3. Spola rent
4. Spraya med MX shine eller silikon på plast och motor

Normalt underhåll innehåller att fetta om hjullager, länkagelager etc. med jämna mellanrum. Det är också ett bra sätt att upptäcka om något vibrerat loss.
 
4. Spraya med MX shine eller silikon på plast och motor.

Tack för goda råd! Vilken effekt har ovanstående medel? Är det att skiten (leran alltså) får svårare att fästa?

Edit: Borde funka lika bra med Biltemas däckglans för 89kr tänker jag?

”Miljövänligt däckglansmedel som återskapar färg och lyster på däcksidor samt ger en glansig yta till stötfångare och andra ytor och detaljer av gummi, vinyl och plast. Ger en ”wet look” effekt och ett rent och fräscht utseende som håller länge. 500ml.”
 
Last edited:
Tack för goda råd! Vilken effekt har ovanstående medel? Är det att skiten (leran alltså) får svårare att fästa?

Edit: Borde funka lika bra med Biltemas däckglans för 89kr tänker jag?

”Miljövänligt däckglansmedel som återskapar färg och lyster på däcksidor samt ger en glansig yta till stötfångare och andra ytor och detaljer av gummi, vinyl och plast. Ger en ”wet look” effekt och ett rent och fräscht utseende som håller länge. 500ml.”

Ja, det är avvisande. Kör du på däckglans, men silikonsprej är billigare.
 
Jag tror de flesta kan rent av suga ur dunk.

Jag brukad tidigare ha två 25 liters vattendunkar i bilen och bensindriven högtryckstvätt för att tvätta innan jag lastade crosshojen i bilen efter leriga höstdagar.

Då är man rätt tacksam att den inte förbrukar så många liter per minut.

Ja, om man lyckas med att prima tvätten så går det.
Ibland kan det vara svårt.
 
Ja, om man lyckas med att prima tvätten så går det.
Ibland kan det vara svårt.

Även dom enklaste pumparna brukar orka självsuga om man har vattnet i samma nivå som pumpen, dvs det är ingen bra ide att försöka pumpa upp ur en brunn, däremot kan det vara en bra ide att ställa dunken man tänker suga ur så högt som möjligt och utnyttja det självfall man får.

Det brukar alltid vara kvar lite grann i slangar/pump för att det ska räcka till utan att prima manuellt.

Det är i alla fall fullt tillräckligt kvar ett halvår senare för att en Kärcher ska frysa sönder utomhus...
 
Även dom enklaste pumparna brukar orka självsuga om man har vattnet i samma nivå som pumpen, dvs det är ingen bra ide att försöka pumpa upp ur en brunn, däremot kan det vara en bra ide att ställa dunken man tänker suga ur så högt som möjligt och utnyttja det självfall man får.

Det brukar alltid vara kvar lite grann i slangar/pump för att det ska räcka till utan att prima manuellt.

Det är i alla fall fullt tillräckligt kvar ett halvår senare för att en Kärcher ska frysa sönder utomhus...

Mja, det underlättar helt klart om slangen är fylld med vatten.

Min töms alltid (inklusive högtrycken) vilket skapade problem då och då.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top