Högt tempo på motorvägar

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Colin har bra tankar ibland

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,830428,00.html

Var i Motala i Lör och kollade på Tv-crossen, på vägen därifrån så ( E18 från brändåsen mot Örebro ) Så låg vi i ca 150km/h med bilen, polarna var onyktra i å tjatade om att turbon skulle ladda fullt hela tiden :rolleyes: Jaja men de går ju hyffsat fort nu, sa jag!

Plötsligt satt de som småbarn å kikade på hastighetsmätaren, varpå en släpper kommentaren: -Va är de för jävla tempo på vägen, du kommer ju inte ifatt någon, blir bara omkörd jue... :fyllisar

Mmmm inte går de sakta iaf, tänkte jag för mig själv..

Sadlade sedan om till hoj på Sön å åkte E18 från Västerås mot Sthlm, låg i ca 150km/h och då small de till och en Sukka tusenkubbe kom farandes om mig, nåja det var bara kul.
Va tvungen att slå en kik på mätaren men den visade mkt riktigt 150km/h

Fortsätter men i ett litet högre tempo ca 160-170km/h å blir åkandes bakom en XC90 som bara mosar på i samma hastighet. Kör om och gasar på så ett tag för att slippa turbulensen den stora bilen orsakade runt mitt huvud, slår av ner till 150-160km/h då efter en stund kommer det stora aset å kör om igen. Nåja laserskydd tänker jag och nöjer mig med ett ruskande huvud..

Efter ett tag kommer en V40 å susar om, sen en fläsk merca osv. Jag med hojen låg i en klunga med bilar som höll samma hastighet mer lr mindre från V-rås till Sthlm alltså konstant runt 150km/h.

Vad jag vill säga vet ja inte riktigt men inte är tempot lågt på våra motorvägar, förutom 2-1-2 vägarna. Så höj gärna hastigheten till 130 för de kommer inte ens att märkas...

Last edited:
Tycker det är rätt bra med den 120-sträckan som är på E6 här utanför Halmstad. De kunde dock höjt till 130, utan problem.

hållundan skrev:
2187139 Tycker det är rätt bra med den 120-sträckan som är på E6 här utanför Halmstad. De kunde dock höjt till 130, utan problem.

Efter Västerås ( E18 ) finns det ju sånna där elektriska skyltar och där borde de ju enkelt kunna höja till 120-130km på nätter under en test period, nog för att det är 2-1-2 väg men iaf..

Collin har utan tvekan vettiga saker att säga

"Rädda liv – höj hastighetsgränsen"

Bevisat! :fakta

Synd bara att ingen tycks lyssna på honom... och nollvisionen, jag den vet vi vem den gäller. Alla utom MC.

Santo skrev:
2187162 Collin har utan tvekan vettiga saker att säga

"Rädda liv – höj hastighetsgränsen"

Bevisat! :fakta

Synd bara att ingen tycks lyssna på honom... och nollvisionen, jag den vet vi vem den gäller. Alla utom MC.

Skadorna ökar x ggr om man ökar tempot! Så visst höj hastigheten och det lär bli lindrigare och färre skador :tummenupp

Visst ska man bränna men tänk logiskt!

Jag pendlar 12 mil motorväg varje dag och att hålla mindre än 120 gör att man känner sig som en bromsklots. 125-130 är skönt tempo då man inte behöver stirra i backspeglen helatiden och slipep köra om altför många.

Största irritations momenten är alla lastbilar, fas de ser man ju 1 mil i förväg och sedan då moster Agda som av någon jä--a anlednign tar ut bilen vid 7 snåret och ska till Ica, fast hon är pensionär och kan utanvidare köra vid 9 då det är 1/7 av bilarna på vägen... Och Moster Agda håller då naturligtvis ca 90 km/h på motorvägen i gubbens BWM 530... :gnissla
I bland kör gubben själ och då går det i hisnande 105 km/h... :gnissla

:huvet

PutteLiten skrev:
Och Moster Agda håller då naturligtvis ca 90 km/h på motorvägen i gubbens BWM 530... :gnissla
I bland kör gubben själ och då går det i hisnande 105 km/h... :gnissla

:huvet

Vilket bilmärke är detta? :va
Är det något nytt pensionärsmärke? Den kanske inte går snabbare än 105 km/h...och tanten vill inte slita på gaspedalen så hon kör lite saktare än gubben.

MVH
Bobby

Största irritations momenten är alla lastbilar, fas de ser man ju 1 mil i förväg och sedan då moster Agda som av någon jä--a anlednign tar ut bilen vid 7 snåret och ska till Ica, fast hon är pensionär och kan utanvidare köra vid 9 då det är 1/7 av bilarna på vägen... Och Moster Agda håller då naturligtvis ca 90 km/h på motorvägen i gubbens BWM 530... :gnissla
I bland kör gubben själ och då går det i hisnande 105 km/h... :gnissla:huvet[/QUOTE]
HEHEHEHE :hihi :tummenupp ja fy fan..

Anderzzon skrev:
2187130

Efter ett tag kommer en V40 å susar om, sen en fläsk merca osv. Jag med hojen låg i en klunga med bilar som höll samma hastighet mer lr mindre från V-rås till Sthlm alltså konstant runt 150km/h.

Jag skulle tro att verklig fart var ca 135-140 åker man bil så parkerar man ju farthållaren strax under körkortsgränsen.

Färnbo skrev:
2187484 Jag skulle tro att verklig fart var ca 135-140 åker man bil så parkerar man ju farthållaren strax under körkortsgränsen.

Inte alls omöjligt, impad över att de går så fort som det gör om det nu är 139 lr 150km/h

Annars tycker jag mest detta fenomen kunnat skådas hem från tex " En dag på strippen" " Elmia" osv

Men nu är det varje gång jag äntrar en motorväg med något av mina fordon...

då skall du se vägen borås-gbg... där kan vi snacka tempo :)
sen gasas det ganska friskt gbg-halmstad också... ibland :hihi

tarmac skrev:
2188427 då skall du se vägen borås-gbg... där kan vi snacka tempo :)
sen gasas det ganska friskt gbg-halmstad också... ibland :hihi

borås -göreborg is the shit! där går det undan.. ligger man i 150 blir man omkörd av varenda taxi på sträckan

Det jävligaste är att folk inte tittar i backspegeln innan de går ut i ytterfil, så jävla irriterande att behöva slå av farthållaren :hihi

Mest irriterande är alla holländska,svenska,lettiska,tyska,polska jefla långtradare som ska slipstreama om varandra när man kommer i bra fart bakom. :huvet

Fast de vill väl inte heller slå av sina farthållare :näsblod

Gbg-borås som sagt där går det fort, samt mellan stenungsund-uddevalla. E6 söderut är ju rena autobahn!

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back