Högt straffvärde

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Att sno en gammal rostig skylt har tydligen ett så högt straffvärde att man blir utlämnad från Sverige för det :D:näsblod

En polsk domstol utfärdade på torsdagen en order om att gripa Anders Högström, den svenske tidigare avhoppade nazisten som misstänks för delaktighet i stölden av portalskylten ”Arbeit macht frei” i Auschwitz.

Åklagare Kosmaty vill hålla Anders Högström i häkte under 14 dagar, motiverat av att det svensken misstänks för har ett högt straffvärde samt att det finns fara för att utredningen försvåras om svensken inte frihetsberövas.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polsk-aklagare-vill-fa-svensk-gripen-1.1027078

Det är inte vilken skylt som helst. Auschwitz är med på världsarvslistan.

Dom fick ju tag i skylten..., lönt att bråka om den, hade ju gått att tillverka en ny annars med patina osv., inte lika lätt ifall det hade varit ett konstverk, har väl försvunnit några kopparstatyer etc. här i Sverige utan att man lägger några större resurser på dom.

edit: bra världsarv :rolleyes:

Last edited:
Dom fick ju tag i skylten..., lönt att bråka om den, hade ju gått att tillverka en ny annars med patina osv., inte lika lätt ifall det hade varit ett konstverk, har väl försvunnit några kopparstatyer etc. här i Sverige utan att man lägger några större resurser på dom.

edit: bra världsarv :rolleyes:

Det handlar om att mänskligheten inte ska glömma vad som hände. Har själv besökt en kz-läger. Man hade en lite annan uppfattning om förintelsen när man gick därifrån. :näsblod

Håller annars med om att det är befängt att hålla på och tjafsa om anstiftan av stöld av en gammal rosthög.

ja varför skulle den ha ett högre värde än ex. ett konstverk då den är så lätt att ersätta, utan att någon skulle se skillnaden.

Det handlar om att mänskligheten inte ska glömma vad som hände.

Jo men sen att utlämna personer etc. verkar vara överkurs, vad krävs egentligen för att man ska utlämna en person i vanliga fall?

Last edited:
Varför då och på vilket sätt?

Svårt att förklara, måste upplevas tror jag. Det man tidigare bara hört/läst/sett på film om förintelsen blir plötsligt väldigt nära och snudd på otrevligt påtagligt.

Har själv besökt både Auschwitz och Birkenau utanför Krakow, och jag kan inget annat säga än att det är en upplevelse som kommer sitta kvar resten av livet. Värt ett besök.

2st 16-åriga cheyer från England flamsade in på Birkenau samtidigt som oss, skrattade & skrek. Såg dom 40 min senare, sittandes vid minnesmonumentet där tågrälsen slutar. Dom storgrät båda två. Verkligheten kom ikapp, antar jag. :rolleyes:

Last edited:
Man kan väl tänka sig att det har ett högre straffvärde om brottet har politiska eller rasistiska förtecken, vilket det mycket väl kan ha haft när en nasse är inblandad.

Man kan väl tänka sig att det har ett högre straffvärde om brottet har politiska eller rasistiska förtecken, vilket det mycket väl kan ha haft när en nasse är inblandad.

Jojo, men brottet är av sådan ringa karaktär tycker jag att det borde vara svårt att värdera motivet.

Jojo, men brottet är av sådan ringa karaktär tycker jag att det borde vara svårt att värdera motivet.

Ringa karaktär.:va Det är inte vilken plåtbit som helst som försvunnit. Även om man bortser från de aspekter jag nämnde, så är den där skylten sannolikt mycket värdefull.

Men visst, straffvärdet har ju bedömts av en polsk åklagare om jag förstod det rätt. Det är naturligtvis än svårare att förstå vad polacker kan ha för bevekelsegrunder.

Svårt att förklara, måste upplevas tror jag. Det man tidigare bara hört/läst/sett på film om förintelsen blir plötsligt väldigt nära och snudd på otrevligt påtagligt.

Har själv besökt både Auschwitz och Birkenau utanför Krakow, och jag kan inget annat säga än att det är en upplevelse som kommer sitta kvar resten av livet. Värt ett besök.

2st 16-åriga cheyer från England flamsade in på Birkenau samtidigt som oss, skrattade & skrek. Såg dom 40 min senare, sittandes vid minnesmonumentet där tågrälsen slutar. Dom storgrät båda två. Verkligheten kom ikapp, antar jag. :rolleyes:

Jag var fysiskt illamående när vi lämnade Dachau. Det är viss skillnad att se högar med tillvaratagna effekter efter offren i verkligheten mot att se det på film eller foto.

visst är det så men den inbringar inget värde förrän någon säljer den, vilket sällan skulle ske offentlig, så det finns väl ganska stora begränsningar vad man kan använda den till.

Det är väl samma som med stölder av konstverk. Antingen säljer man till välbeställda samlare. Eller så erbjuder man den rätte ägaren att köpa tillbaka. Dyrt.

Jag har funderat på en sak.

Om den där skylten inte hade kommit tillrätta igen.
Hur många gånger skulle man kunna göra en egen kopia och sälja den?
(För det är väl den riktiga originalskylten som kom tillrätta...?)

Det är väl samma som med stölder av konstverk. Antingen säljer man till välbeställda samlare. Eller så erbjuder man den rätte ägaren att köpa tillbaka. Dyrt.

Japp.

Jag har funderat på en sak.

Om den där skylten inte hade kommit tillrätta igen.
Hur många gånger skulle man kunna göra en egen kopia och sälja den?
(För det är väl den riktiga originalskylten som kom tillrätta...?)

Du hade nog behövt bra kontakter för att kunna sälja några skyltar, blocket hade nog inte fungerat så bra :D

Last edited:
Jag var fysiskt illamående när vi lämnade Dachau. Det är viss skillnad att se högar med tillvaratagna effekter efter offren i verkligheten mot att se det på film eller foto.

Varit på två olika, brinnande ljus i ugnar, "duschställen", snaror, tegelväggar med kulhål....ja, jag håller med, man var helt klart väldigt berörd efteråt...

Att tycka att det bara är en rosthög som kan ersättas och att det inte är något att bråka om gör mig rätt upprörd!

Nej jag har inte varit där, men det är ett ställe jag vill besöka.

Det är väl få "rostiga skyltar" som är så pass kända som just denna skylt.

Jag kan förstå resonemanget att det bara är en gammal rostig skylt och att straffvärdet inte borde vara så högt men då har man inte hela bilden.

Ta till exempel en gammal bit canvas med lite oljefärg på. Den kan väl inte vara så mycket värd? och borde då inte ge så högt straffvärde.
Om någon skulle sno mona-lisa så är jag helt övertygad om att straffvärde skulle vara högt och att svensson skulle förstå varför.

Skylten till lägret är helt ovärderlig och att sno den är en skymf mot de som dog i lägren samt varje människa med sunt förnuft.
Jag har precis samma upplevelse som några av ovanstående angående att besöka ett läger. I ungdomens dar beökte vi ett läger och var så pass naiva att vi trodde att vi skulle gå därifrån oberörda. Efteråt grät större delen av klassen. Ingen kunde riktigt förklara varför, det var bara så jävla hemskt.

Det är väl få "rostiga skyltar" som är så pass kända som just denna skylt.

Jag kan förstå resonemanget att det bara är en gammal rostig skylt och att straffvärdet inte borde vara så högt men då har man inte hela bilden.

Ta till exempel en gammal bit canvas med lite oljefärg på. Den kan väl inte vara så mycket värd? och borde då inte ge så högt straffvärde.
Om någon skulle sno mona-lisa så är jag helt övertygad om att straffvärde skulle vara högt och att svensson skulle förstå varför.

Skylten till lägret är helt ovärderlig och att sno den är en skymf mot de som dog i lägren samt varje människa med sunt förnuft.
Jag har precis samma upplevelse som några av ovanstående angående att besöka ett läger. I ungdomens dar beökte vi ett läger och var så pass naiva att vi trodde att vi skulle gå därifrån oberörda. Efteråt grät större delen av klassen. Ingen kunde riktigt förklara varför, det var bara så jävla hemskt.

Det borde väl vara en frihet för dom som var i lägret att skylten "Arbete ger frihet" blir stulen.
Jag tror knappast dom är stolta över meningen eller vad dom gjorde i lägret. Och jag tror knappast det var fångarna som fick bestämma slogan på skylten :tummenupp

Tycker man att "Arbeit macht Frei" skylten bara är en rostig gammal skylt har man nog inte hela bilden klar för sig. Givetvis ska de ansvariga bakom stölden tilldömas hårda straff.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg