Högskoleprovet

Hörde ett samtal mellan en student och SYO-gubbe här nere i Lund. Han sa:för att komma in på Läkarprog. så krävs det 2.0 eller 20.0 i betyg. Och om man nu har detta så räcker det inte alltid heller, eftersom då många har högsta betyg så lottar de ut platserna. Måste kännas surt.

juha01 skrev:
Grattis till ett bra resultat!

Hur funkar detdär.. Är det inte 2,0 till alla läkarprog. eller har dom personliga urval med??

förhoppningsvis räcker det för att komma till intervju på läkarprogrammet i Stockholm och Umeå!

De har intervjubaserad intagning i Sthlm och Umeå. Förra intagningen var 1.7 gränsen för att komma till intervju i Sthlm, så jag hoppas det inte höjs.

Maxxi - Ja, det är helt galet. Därför har jag också sökt till Danmark. De har lite lägre gränser, men framförallt har de en Kvot 2 som de tar in genom att ge olika meritpoäng för olika erfarenheter man har haft, t.ex. högskolestudier, lumpen m.m, samt att man skriver ett personligt brev.

Vill nästan helst plugga i Danmark, då det hade varit kul att göra min danska perfekt, då man tappar mycket när man inte träffar släktningarna så ofta...

..Skrev oxå för första gången igår..
fick fjorton fel totalt , vet inte vad det ger i normeringspoäng ??

Vet någon hur det funkar med "tillägget" för arbetsliverfarenhet ?
(har själv jobbat måånga år...)

krigar jag med mitt 0.5 tillägg , om samma platser som alla andra ,
eller är vissa platser reserverade för öppen konkurrens mha tillägg.. ??

(hoppas någon förstod vad jag undrade.. :confused: :va förstår knappt själv när jag läser mina ord ovan :D )

/ Lillebror

Lillebror

Som jag har för mig så krigar du tillsammans med de övriga i klassen "Högskoleprov + erfarenhet"

Sedan finns den lite lättare klassen "Högskoleprov" och den riktiga rookieklassen "Betyg"...

Så du är alltså med dom stora pojkar och fajtas :)

Edit... såg att det fanns en "öppen klass också", med lirarna från folkhögskolan

Betyg

Från och med höstterminen 2004 delas betygsgruppen in i två kvotgrupper:

1. Sökande med betyg från nya gymnasieskolan och sökande med gymnasiebetyg enligt äldre system eller med blandade betyg och sökande med utländska betyg.
2. Sökande med betyg eller studieomdöme från folkhögskola.

Antalet platser fördelas proportionellt mot antalet sökande i respektive grupp.
Högskoleprovet

De som har giltigt resultat från högskoleprovet (d.v.s. ett provresultat som är högst fem år gammalt) delas in i två kvotgrupper:

1. Här konkurrerar du på dina poäng från högskoleprovet.
2. Här konkurrerar du på högskoleprovet och eventuell poäng från arbetslivserfarenhet. Arbetslivserfarenheten ska omfatta minst fem år på minst halvtid. Det ger 0,5 poäng som läggs till resultatet på högskoleprovet.

Maxxi skrev:
Hörde ett samtal mellan en student och SYO-gubbe här nere i Lund. Han sa:för att komma in på Läkarprog. så krävs det 2.0 eller 20.0 i betyg. Och om man nu har detta så räcker det inte alltid heller, eftersom då många har högsta betyg så lottar de ut platserna. Måste kännas surt.

Ja, visst är det sjukt, men...

Läkarlinjen är det VÄÄÄÄLDIGT många wannabes som vill in på för att de tror att det är det enda som finns. Det är det de har jobbat mot hela livet. Visst, i många fall så är det nog rätt kall, men det kan ju vara bra att få lite andra perspektiv på livet...

Detta får man genom att ha jobbat i några år och provat på något annat, och får därför de extrapoängen som det pratats om och kan då komma in med blotta 1.7 på hgsklprovet på läkarprogrammet.

[ref] http://www.lu.se/upload/LUPDF/Antagning/ProgramV05urval2.pdf

Qvint skrev:
Så du är alltså med dom stora pojkar och fajtas :)

WOW ! :yoparty

De som har giltigt resultat från högskoleprovet (d.v.s. ett provresultat som är högst fem år gammalt) delas in i två kvotgrupper:

1. Här konkurrerar du på dina poäng från högskoleprovet.
2. Här konkurrerar du på högskoleprovet och eventuell poäng från arbetslivserfarenhet. Arbetslivserfarenheten ska omfatta minst fem år på minst halvtid. Det ger 0,5 poäng som läggs till resultatet på högskoleprovet.

Tackar ödmjukast för infon !!

/ Lillebror

Det där gick ju bra... Inte... Till och med fatalt dåligt!

FreddaAbborre skrev:
Det där gick ju bra... Inte... Till och med fatalt dåligt!

Det blir alltså ingen läkare av dig :va

Ja, ni har ett konstigt sätt att slippa in på höga utbildningar i Sverige. I Finland har de "tunga" utbildningarna inträdesförhör som till stor del tillsammans med en liten del av betygen bestämmer om man är lämpad eller inte.

Last edited:
Mikael Cagiva skrev:
Det blir alltså ingen läkare av dig :va

Ja, ni har ett konstigt sätt att slippa in på höga utbildningar i Sverige. I Finland har de "tunga" utbildningarna inträdesförhör som till stor del tillsammans med en liten del av betygen bestämmer om man är lämpad eller inte.

Noppe. Ingen läkare här inte. Har aldrig velat bli det heller så...

Det låter som ett bra alternativ ni har i Finland. Tror det börjar bli så mer här också, att inträdesförhör eller intervjuer börjar bli vanligare.

Qvint skrev:
Ja, visst är det sjukt, men...

Läkarlinjen är det VÄÄÄÄLDIGT många wannabes som vill in på för att de tror att det är det enda som finns. Det är det de har jobbat mot hela livet. Visst, i många fall så är det nog rätt kall, men det kan ju vara bra att få lite andra perspektiv på livet...

Detta får man genom att ha jobbat i några år och provat på något annat, och får därför de extrapoängen som det pratats om och kan då komma in med blotta 1.7 på hgsklprovet på läkarprogrammet.

[ref] http://www.lu.se/upload/LUPDF/Antagning/ProgramV05urval2.pdf

Jo, tyvärr kryllar det av folk som vill bli läkare, bara för att de måste "utnyttja sina betyg", eller för att de tycker det är tufft med läkarstatus... :huvet

Cagiva - Det låter bra som ni har i Finland. Finns även de alternativen i Sthlm och Umeå, men det är kasst att det inte finns på fler ställen.
Antar att det är en fråga om pengar och resurser, då det inte är gratis att intervjua tusentals personer...

edit. Lillebror - Med 14 fel så borde du 1.9, eller möjligtvis 2.0 om du har tur med normeringen. På förra provet hade du iaf. fått 1.9. Bra jobbat! :tummenupp

Last edited:
McFille skrev:
Därför har jag också sökt till Danmark. De har lite lägre gränser, men framförallt har de en Kvot 2 som de tar in genom att ge olika meritpoäng för olika erfarenheter man har haft, t.ex. högskolestudier, lumpen m.m, samt att man skriver ett personligt brev.

Vill nästan helst plugga i Danmark, då det hade varit kul att göra min danska perfekt, då man tappar mycket när man inte träffar släktningarna så ofta...

Du måste ha papper, betyg på att du kan danska. Tex Danska A eller liknande. Det kanske du redan har?

Visserligen är inte danska svårt, speciellt inte efter några :fyllisar men dom kräver papper på att man kan det.

McFille skrev:
edit. Lillebror - Med 14 fel så borde du 1.9, eller möjligtvis 2.0 om du har tur med normeringen. På förra provet hade du iaf. fått 1.9. Bra jobbat! :tummenupp

Tack McFille ! (mer än jag vågat hoppas på :) )
Nu gäller bara att hitta rätt i utbudet å lyckas få ihop en ansökan..
...krångligare än själva provet ju.. :brinnerup

/ Lillebror

Focus skrev:
Du måste ha papper, betyg på att du kan danska. Tex Danska A eller liknande. Det kanske du redan har?

Visserligen är inte danska svårt, speciellt inte efter några :fyllisar men dom kräver papper på att man kan det.

Vem har sagt det till dig? Så är det iaf. inte. Nordiska ansökare söker i fri konkurrens med danskarna. Icke-nordbor däremot måste säkert ha intyg på danskan.

citat från Syddansk Universitets hemsida:
jadaja, massa text om danskkrav...Danskkravet kan opfyldes ved at dokumentere tilsvarende danskkundskaber (f.eks. dansk på niveau A). Danskkravet gælder ikke for nordiske ansøgere.

Last edited:
mb skrev:
Har aldrig skrivit det där provet. Ifall man skulle råka få bra resultat på det så skulle det ju innebära att man en gång i tiden kämpat för gymnasiebetyg helt i onödan :hihi

Jag såg på det hela ur ett helt annat perspektiv.. Varför lägga ner tid och energi under 3 år på gymnasiet när man kan söka högskola efter ett par timmars högskoleprovande?!
:tummenupp :hihi

korvgubbe skrev:
Jag såg på det hela ur ett helt annat perspektiv.. Varför lägga ner tid och energi under 3 år på gymnasiet när man kan söka högskola efter ett par timmars högskoleprovande?!

Kan ju vara lättare och klara studierna på högre nivå om man kan sakerna från gymnasiet ,,,,,,,,,,,,,,,,, bara mina tankar.

Palo skrev:
Kan ju vara lättare och klara studierna på högre nivå om man kan sakerna från gymnasiet ,,,,,,,,,,,,,,,,, bara mina tankar.

Jo, förvisso... Beror iofs väldigt mycket på vad det är man läser. Jag klarade iaf min examen utan större problem. Problemet på gymnasiet var aldrig förståelse utan motivation.. När jag sedan studerade i Örebro så fanns motivationen och då blev inlärningen inget problem..

....Hade jag däremot läst t.ex. ämnen med tung matematik eller haft avsikten att fördjupa mig i Tyska hade jag nog fått problem i starten.

Huvuddelen av de som inte tog sig igenom utbildningen var att de som kom direkt från gymnasiet... Oerhört "duktiga" små pluggisar.. flitiga, ambitiösa, pluggiga tjejer och killar som var bra på korvstoppning men inte besatt förmågan att förädla sina kunskaper, inte klarade av kritiskt tänkande.
De var bra på att besvara:
- när, vem, vilka, hur många?
..men var oförmögna att förklara:
..hur, varför?

korvgubbe skrev:

He, jag tog igen 3 års slappande på en lördag förmiddag. Helt ok tidsoptimering...

Betyder det här med o,5p tillägg för 5 års erfarenhet att om man scorar 1,5 eller högre så kan man välja precis vilken utbildning man vill i Sverige?

t-rex skrev:
He, jag tog igen 3 års slappande på en lördag förmiddag. Helt ok tidsoptimering...

Samma här.. Gjorde inte många knop på gymnasiet.. enda naledningen till att jag genomled det var att jag hade en god mor som jobbade som SYO så hon tvingade mig med smärre våld till skolan varje dag...

Testade att göra ORD-delen på VHS hemsida.. måste ha blivit svårare eller så är jag dummare.. hade 7 fel..

Back