Högskoleprovet

Markus skrev:
Betyder det här med o,5p tillägg för 5 års erfarenhet att om man scorar 1,5 eller högre så kan man välja precis vilken utbildning man vill i Sverige?

Det innebär att du kan lägga till 0.5 på ditt befintliga resultat vilket då skulle ge 2.0 om du hade 1.5 från början. Men det du måste komma ihåg är att du sedan jämnförs med övriga i den "kvotgruppen" ...

Antagningsgrupperna delas ju upp på olika grupper:
1. gymnasiebetyg
2. högskoleprov
3. högskoleprov + arbetslivserfarenhet

...man konkurerar på lika vilkor inom respektive grupp men däremot kan du som har arbetslivserfarenhet och HP-poäng få vara med och konkurera i alla tre grupperna.

t-rex skrev:
He, jag tog igen 3 års slappande på en lördag förmiddag. Helt ok tidsoptimering...

Fick du göra det på en förmiddag? Typiskt göteborgare att vara mallgrodor, i sthlm och resten av landet tar det en hel dag nästan.

korvgubbe skrev:
Testade att göra ORD-delen på VHS hemsida.. måste ha blivit svårare eller så är jag dummare.. hade 7 fel..

Nästan lika dum som jag är alltså. Jag fixade 10 fel när jag testade samtidigt som jag tog emot patientrapporteringar från akuten.

anja skrev:
Nästan lika dum som jag är alltså. Jag fixade 10 fel när jag testade samtidigt som jag tog emot patientrapporteringar från akuten.

Men du får VG för den bortförklaringen.

anja skrev:

Hrm.. jag får väl tillägga att jag satt och betade igenom förra veckans mailskörd eftersom jag var sjuk, på kurs och hade semester då.. så fokus var knappast 100%:ig

...Edit1: VM i dålig bortförklaring!

Last edited:
Back