Högskoleprovet

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Någon mer än jag som ska skriva högskoleprovet i morgon?

Hade tänkt att ta det gratis i lumpen, men sen fick man ju brev om att ens förband skall läggas ner... Och nu är det försent att anmäla sig. :huvet

Synd! Ta d nästa gång. Skaffa lite arbetslivserfarenhet under tiden.

rimag skrev:
Hade tänkt att ta det gratis i lumpen, men sen fick man ju brev om att ens förband skall läggas ner... Och nu är det försent att anmäla sig. :huvet
Synd! Ta d nästa gång. Skaffa lite arbetslivserfarenhet under tiden.

FreddaAbborre skrev:
Sitter och leker lite med det nu... Får väl se hur det går...
Jad skiter i att öva. Får gå som d går, d hjälper nog inte så mycket ändå. Synd att d ska vara så länge, slutar runt fyra tiden.

öva på högskoleprovet måste vara det onödigaste som finns, fast kanske mera, tråkigaste....

Vargen2k skrev:
öva på högskoleprovet måste vara det onödigaste som finns, fast kanske mera, tråkigaste....

Mer för att veta upplägget. Kör inte tok-seriöst (fredags-öl är ett mycket bra hjälpmedel under övning!)

Tror jag kommer få problem att komma in på betyget så satsar på högskoleprovet. Ska inte plugga nu i höst tror jag men lika bra och köra några gånger innan så man kanske kan få ett med bra resultat iaf...

Att lösa mkt korsord fick jag tips förr av en lärare,kan vara nyttigt för ORD-delen iaf....

Gjorde mitt första och enda för 2 år sen och fick 1.1 vilket var bra för första gången enligt dom som "vet". Och med det+ att man hade förvärvsarbetat ngr år så man fick lägga till 0.5 så kom man till slut in på min utbildning,Betygen hade inte räckt så där hade man tur!Hade inte tränat ett dugg före...
Så kan en gammal bondunge så kan alla!!*ler*
Lycka till imorrn!Håller tummarna!

Skall också skriva imorrn. 3:e gången gillt! Har fått 1.5 innan, men behöver 1.7-1.8 för att kunna använda det till det jag vill.
Har övat på en massa kluriga ord och vanliga prefix, nu jäklar! Fixar jag 10 ord fler än förra gången har jag nått mitt mål! :yoparty
Första gången jag tränar innan, så det bara MÅSTE gå bättre... :rolleyes:

Lycka till allihopa, nu måste jag gå igenom de sista orden!

Angånde att öva så finns det ju massor med anledning att göra det. Jag skrev det några gånger för en herrans massa år sedan och har väl kanske nåt tips att ge fortfarande... Det ges ju kurser i det också tror jag. Att det funkar att öva ser man ju på att de flesta skriver bättre och bättre för varje gång, även jag :)

På ORD delen så är väl ett tips att göra om det till ytrikiska om det går. Försök även att dela upp orden. Står det exempelvis PRO, PRE, AD, eller andra liknande latinska saker så kan det vara bra att ha lite koll.

På NOG så var det av ngn anledning alltid KPI med förr, alltså nåt jäkla index. Kolla upp hur det funkar, en gratis poäng.

diagramdelen måste man ju ha koll på procent o sånt.

Och att lära sig läsa snabbt och korrekt funkar ju till läsförståelserna...

Det jag och många av mina kollegor tappade mest på var på ORD delen. En gång hade jag 7 fel på ORD, 9 totalt... mullenuh...

Och se vart det har tagit mig i livet, nu kör jag brödbil :) :D

Hoho. Nu sitter min polare framför ett papper och fundera hur fan han ska lösa uppgifterna :hihi

Qvint skrev:
Angånde att öva så finns det ju massor med anledning att göra det. Jag skrev det några gånger för en herrans massa år sedan och har väl kanske nåt tips att ge fortfarande... Det ges ju kurser i det också tror jag. Att det funkar att öva ser man ju på att de flesta skriver bättre och bättre för varje gång, även jag :)

På ORD delen så är väl ett tips att göra om det till ytrikiska om det går. Försök även att dela upp orden. Står det exempelvis PRO, PRE, AD, eller andra liknande latinska saker så kan det vara bra att ha lite koll.

På NOG så var det av ngn anledning alltid KPI med förr, alltså nåt jäkla index. Kolla upp hur det funkar, en gratis poäng.

diagramdelen måste man ju ha koll på procent o sånt.

Och att lära sig läsa snabbt och korrekt funkar ju till läsförståelserna...

Det jag och många av mina kollegor tappade mest på var på ORD delen. En gång hade jag 7 fel på ORD, 9 totalt... mullenuh...

Och se vart det har tagit mig i livet, nu kör jag brödbil :) :D

hur fungerar ord-delen och vad går det ut på? Funderar på att pröva lyckan nån gång mest för skojs skull, även om jag inte ska plugga.

Tjoho! Äntligen över! Hur gick det för er?
Kändes som det gick sämre för mig faktiskt, speciellt på de sista, statistik och mattedelen. Har visst förvandlats från en naturvetare till en språkmänniska genom att plugga japanska ett år! :tungan

Men efter en titt på facit när jag kom hem såg jag att jag hade delvis rätt känsla. Visst var jag sämre på mattedelen än förra året, men statistiken gick lika dant. Dock var jag felfri på svensk läsförståelse, förbättrade mig på ord-delen och var lika bra på engelskan, 1 fel mao.

Det hela resulterade i 24 fel, 98 poäng och troligtvis 1.7 om man kollar på de två tidigare normeringstabellerna! Helt ok, bättre än 1.5 förra gången och förhoppningsvis räcker det för att komma till intervju på läkarprogrammet i Stockholm och Umeå! :banana

McFille skrev:
Tjoho! Äntligen över! Hur gick det för er?
Kändes som det gick sämre för mig faktiskt, speciellt på de sista, statistik och mattedelen. Har visst förvandlats från en naturvetare till en språkmänniska genom att plugga japanska ett år! :tungan

Men efter en titt på facit när jag kom hem såg jag att jag hade delvis rätt känsla. Visst var jag sämre på mattedelen än förra året, men statistiken gick lika dant. Dock var jag felfri på svensk läsförståelse, förbättrade mig på ord-delen och var lika bra på engelskan, 1 fel mao.

Det hela resulterade i 24 fel, 98 poäng och troligtvis 1.7 om man kollar på de två tidigare normeringstabellerna! Helt ok, bättre än 1.5 förra gången och förhoppningsvis räcker det för att komma till intervju på läkarprogrammet i Stockholm och Umeå! :banana

Hur det känns stämmer aldrig med hur det har gått tycker (för prov rent generellt). Känns det som om det gått bra har det säkert gått åt helvete och tvärtom. Trodde jag sumpat det när jag skrev förra året men det blev 2.0 med 3 poängs marginal :yoparty Hade dock bottenbetyg på gymnasiet.

Tror för övrigt att träna inte hjälper speciellt mycket, jag hade gjort provet en gång innan, sju år tidigare och då fick jag 1,6. Däremellan hade jag inte ens tänkt på något mer avancerat än 2+2.

Coola Ola skrev:
Hur det känns stämmer aldrig med hur det har gått tycker (för prov rent generellt). Känns det som om det gått bra har det säkert gått åt helvete och tvärtom. Trodde jag sumpat det när jag skrev förra året men det blev 2.0 med 3 poängs marginal :yoparty Hade dock bottenbetyg på gymnasiet.

Tror för övrigt att träna inte hjälper speciellt mycket, jag hade gjort provet en gång innan, sju år tidigare och då fick jag 1,6. Däremellan hade jag inte ens tänkt på något mer avancerat än 2+2.

Jag har alltid haft bra känn på hur jag presterar på prov, men den här gången blev det en positiv överraskning!

Har inte heller tränat något speciellt, kollade igenom en ordlista som sagt till den här gången, med vanliga internationella prefix m.m. Det hjälpte faktiskt mig en del märkte jag, så visst tror jag att träning kan göra en del.
Att jag var lite sämre på matten var säkerligen för att jag inte har "tänkt matte" på hur länge som helst nu, så man tappar bort tankesättet.
Om jag hade repeterat lite basic matte B så hade jag kommit in i tänkandet igen och då hade det säkert gått lite bättre...men men, det gäller att ha lite flyt och en bra dag också för det skall klaffa 100%.

Ett par slarvfel och lite oflyt kan göra skillnaden på 2.0 och 1.8... :död

Förhoppningsvis slipper jag skriva det igen, men om jag måste så skall jag fanimaj sätta en 2.0! :)

McFille skrev:
förhoppningsvis räcker det för att komma till intervju på läkarprogrammet i Stockholm och Umeå! :banana

Grattis till ett bra resultat!

Hur funkar detdär.. Är det inte 2,0 till alla läkarprog. eller har dom personliga urval med??

Har aldrig skrivit det där provet. Ifall man skulle råka få bra resultat på det så skulle det ju innebära att man en gång i tiden kämpat för gymnasiebetyg helt i onödan :hihi

Egentligen är inte gymnasiebetygen från en teoretisk utbildning så noga med, om man inte ska bli läkare, psykolog eller liknande med höga antagningskrav. Har knappt haft användning av dom nånsin själv. Man söker ju jobb med högskoleexamen.

Back