Högskoleprovet?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Ja då har man avverkat det andra högskoleprovet, och det gick rätt bra faktiskt...om man inte räknar me de förbannade orden! :mad:

90 rätt vilket borde motsvara cirkus 1.5...dock inget som jag kan använda, så det blir till att läsa någon bok i stil med "sveriges vanligaste främmande ord" och köra igen till våren!
Behöver iaf. 1.7, och det hade jag satt om jag hade haft ungefär samma fel % på orden som resten av provet... :)

Så till meningen med tråden...är det några fler sporthojare som har skrivit provet idag? Hur gick det?

Peace out... :banana

Japp, jag skrev det idag.. gick käpprätt åt helvete.. men men nu har jag skrivit det o kan skicka in det till polishögskolan.
Hoppas nu bara att mitt svensktest på tisdag hos polisen går bättre.. :)

/Sportbikebabe

Aha! Ja, svenskan lär inte vara på samma nivå som på högskoleprovet! Huuga! :gnissla
Lycka till på tisdag! :tummenupp

Ja jag skrev det idag också! somnade på sista delen :brinnerup ! Jag fick 93 rätt, så jag hamnar väl på drygt 1,6 om jag har tur! så jag är mer än nöjd, hade 0,9 sist! :banana

Lyckades få till 100 rätt, borde väl hamna på 1.7. Lite besviken är man på sig själv, hade siktet inställt på 1.8.
Men man får ta nya tag till våren! :)

Hur fungerar det med högskoleprovet, måste man ha en avslutad gymnasieutbildning i grunden eller kan man göra högskoleprovet istället?

du kan göra högskoleprovet när du vill, du behöver alltså inte gått gymnasiet för att skriva göra högskoleprovet. däremot för att komma in på högskolan mha högskoeprovet så måste du ända ha en gymnasie utb i grunden samt de behörighetskurser som krävs för det programmet du vill in på.

själv har jag bara skrivit en gång och det var när jag gick i 2 på gymnasiet och då fick jag 1,6.

Hur pluggar ni till högskoleprovet?

Borde nog ta och skriva det nästa år.

The-PatriX skrev:
Hur pluggar ni till högskoleprovet?
Man beställer gamla prov och över på.

Själv har jag aldrig gjort det. Risken finns ju att man skulle få bättre än vad gymnasiebetygen går i god för och då har man ju en gång i tiden kämpat för dom helt i onödan :tomten

jag tycker att eng. läsdelen är svår som satan.

är enda sättet att bli bättre på den att lääääsa engelska böcker?

tips på vilka isf.?
nåra att börja med, nåra att gå vidare med o sen nåra som man eg. lär sig nåt av?!

"matte", sve. ord. mm är ganska lugnt. men eng. känns lika svårbemästrad som kvinnan.

Engelskan har jag alltid lättast för. 1 fel denna gång, så den gick ju bra!
Bara å läsa mer engelska böcker å tidningar (performance bikes ett hett tips! :hihi )...ett tips på en bra bok: Angela's Ashes: riktigt bra bok av Frank McCourt, om hans barndom i Irland...läs!
Läser personligen i princip aldrig böcker, denna blev jag påtvingad av komvux då jag ska tenta upp Eng C kursen... :rolleyes:

De svenska orden är min akilleshäl...något bra tips på en bra bok som lär en många kufiska ord?

Fan vad alla är duktiga då...

för mig gick de åt helvete..
men mina betyg räcker nog ändå, om jag har tur

grattis till alla som de gick bra för :tummenupp

Full pott!

För flera år sedan jag skrev mina 2.0 :fakta . Jag är faktiskt riktigt stolt.

Såg i Aftonbladet att kronprinsessan Victorias Daniel :kocko "slog till" med 0.1 och att några av våra härliga minsitrar låg runt 0.3 :klappar . Det känns skönt att så kunniga och allmänbildade människor tar hand om oss :rolleyes: .

Dino Velvet skrev:

Såg i Aftonbladet att kronprinsessan Victorias Daniel :kocko "slog till" med 0.1 och att några av våra härliga minsitrar låg runt 0.3 :klappar . Det känns skönt att så kunniga och allmänbildade människor tar hand om oss :rolleyes: .

Grattis till 2.0

Men fan vad illa att dom inte fick högre
det där slår till å med jag :hihi

McFille skrev:
Aha! Ja, svenskan lär inte vara på samma nivå som på högskoleprovet! Huuga! :gnissla
Lycka till på tisdag! :tummenupp

Tackar så mkt.. Nä, svenskan till polisen är lite lättare som tur är.. :rolleyes:

/Sportbikebabe

En snubbe i paralellklassen i gymnasiet skrev 2.0.... året därpå skrev han det igen och fick då med 2.0... Bara så att han kunde vara säker på att han verkligen var duktig :kocko

Men visst, snubben satt också på bibblan under vår studentfirandedag... :pannkyss

Visst går de mycket på kunskaper i engelska, matte och svenska va? I så fall borde jag nog kunna klara mig skapligt.

Men va fan... har bestämt mig för att aldrig göra det där testet :1pajas

Just ORD delen finns det sätt att lära in. Finns firmor som lever på det, har aldrig gått eller pratat med någon som gått kurserna dock, så jag vet inte hur de gör...

Finns väl dock lite "genvägar" att ta, en är att lära sig att dela upp ord man aldrig hört i småbitar, och testa om man kan luska ut något... Många ord har latinska inslag i sig och det kan kanske hjälpa till... Skall kik på detta årets del om jag hittar det, se om man kan luska ut något...

/edit...
tittade på provet och en är ju en tyyyypisk uppgift på detta.... Profylax... dela upp i "pro" och "fylax"... skit i fylax för det har man aldrig hört, men hela ordet känns lite latin... "Pro" i det språket betyder "före" eller liknande... Prolog har man kanske sett om man läser böcker... och det står före...

/edit2
sedan var det stopp på den fronten, men en del ord klarnar om man kan lite om andra språk, lämpligen tyska, franska och engelska... Annars var det väl lite småknepigt...

Last edited:
Dino Velvet skrev:

Är man sosse räcker det med ha varit lojal mot rörelsen och gått på några kurser i LO:s regi för att få ansvar och makt.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8