Högskoleprovet?

0,9 första försöket, 1,1 andra... Det var knappt att man fick betyg från skolan.. Hade 11,6!!!! Jobbade mest istället för att gå i skolan.

Känner sig som ett pucko i det fär gänget men, och det är inget litet men: Jag har jobbat i fem år och fick räkna med 0,5 extra poäng! Snorungar... :hihi

juha01 skrev:
0,9 första försöket, 1,1 andra... Det var knappt att man fick betyg från skolan.. Hade 11,6!!!! Jobbade mest istället för att gå i skolan.

Känner sig som ett pucko i det fär gänget men, och det är inget litet men: Jag har jobbat i fem år och fick räkna med 0,5 extra poäng! Snorungar... :hihi

Får man 0.5 extra på högskoleprovet om man jobbat i 5 år?
Låter otroligt mkt isåfall..

Det är väl inte så att man får 0.5 extra utan när man söker in till vissa kurser/program så finns det olika intagningsgrupper där bl.a. en grundar sig på tidigare arbetslivserfaranhet och att denna är antar jag i snitt 0.5 lägre?

HanneZ skrev:
Det är väl inte så att man får 0.5 extra utan när man söker in till vissa kurser/program så finns det olika intagningsgrupper där bl.a. en grundar sig på tidigare arbetslivserfaranhet och att denna är antar jag i snitt 0.5 lägre?

Alla kurser och program har olika intagningsgrupper, det är väldigt sant. Och nej, det är inte automatiskt 0.5 lägre i snitt, kollar man läkarlinjerna på dom anrika universiteten så har dom intagning på närmare 2,4-2,5 på dom linjerna.

HanneZ skrev:

Oftast är det några tiondelar lägre i gruppen med arbetslivserfarenhet, än i den andra.. Jag kom in tack vare det. Om jag hade sökt in i gruppen med bara hsp, då var minimum 1,4. I min grupp, med arb.l.erf.+hsp var det 1,6.
Alltså behövde jag bara ha 1,1 i hsp istället för 1,4.

Bra eller dåligt?? Vet inte, men in kom jag!!

Qvint skrev:
Finns väl dock lite "genvägar" att ta, en är att lära sig att dela upp ord man aldrig hört i småbitar, och testa om man kan luska ut något... Många ord har latinska inslag i sig och det kan kanske hjälpa till... Skall kik på detta årets del om jag hittar det, se om man kan luska ut något...

/edit...
tittade på provet och en är ju en tyyyypisk uppgift på detta.... Profylax... dela upp i "pro" och "fylax"... skit i fylax för det har man aldrig hört, men hela ordet känns lite latin... "Pro" i det språket betyder "före" eller liknande... Prolog har man kanske sett om man läser böcker... och det står före...

/edit2
sedan var det stopp på den fronten, men en del ord klarnar om man kan lite om andra språk, lämpligen tyska, franska och engelska... Annars var det väl lite småknepigt...

Jo, det gör jag också alltid, man brukar kunna pricka in ett par ord genom att kolla på prefix och suffix, vilket ofta är latin. Just profylax kunde jag dock sen innan... :)

Sportbikebabe skrev:
Japp, jag skrev det idag.. gick käpprätt åt helvete.. men men nu har jag skrivit det o kan skicka in det till polishögskolan.
Hoppas nu bara att mitt svensktest på tisdag hos polisen går bättre.. :)

/Sportbikebabe

Flickvännen skrev 1.7 så nu kommer hon nog in på juridik.
Själv går jag och väntar på antagningsbeskedet från PHS... Nervöst!

Många som vill bli poliser här på forumet verkar det som! Bra med vettigt folk bakom brickorna! :yoparty
Lycka till med antagningen! :tummenupp

Själv väntar jag på besked från MHS. Har gjort flygförartesterna och klarat dem, så nu väntar jag på besked efter nyår om det blir medicinsk undersökning! Hoppas...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8